Emeritus hoogleraar Bob Smalhout overleden

In de ochtend van 2 juli is op 87-jarige leeftijd emeritus hoogleraar Bob Smalhout overleden in zijn huis in Bosch en Duin. Hij werkte ruim dertig jaar als hoogleraar aan de universiteit Utrecht. Daarnaast was hij columnist en publicist. De oud-anesthesioloog studeerde geneeskunde aan de Universiteit van Amsterdam. In 1958 begon hij als arts-assistent in het Academisch Ziekenhuis Utrecht. Vanaf 1960 was hij chef anesthesist in de Kliniek voor Neurochirurgie in het Academisch Ziekenhuis Utrecht waar hij tevens als hoofd geneeskundige en anesthesist aan het Militair Hospitaal in Utrecht verbonden was. Van 1969 tot 1992 was Smalhout hoogleraar anesthesiologie en hoofd Instituut voor Anesthesiologie aan de Rijksuniversiteit Utrecht.

Smalhout schreef diverse publicaties en columns. Sinds 1994 schreef hij wekelijks in het dagblad De Telegraaf een column met als naam Op ‘t scherp van de snede. Op 20 juni verscheen zijn laatste column.