Een lintje voor Pim Rooymans

Op vrijdag 26 april werd Pim Rooymans, collega bij de faculteit Diergeneeskunde aan de Universiteit Utrecht, benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Tijdens de Lintjesregen in de Stadsschouwburg van Utrecht werd Pim verrast door trotse familieleden en collega’s. De altijd opgewekte, vriendelijke en praatgrage Pim stond nu even met zijn mond vol tanden.

Bas Rodenburg, hoogleraar Dierenwelzijn bij de faculteit Diergeneeskunde, was samen met meerdere collega’s en partners de drijvende kracht achter de voordracht van Pim. Bas: “Pim kwam in 1985 in dienst van de toenmalige vakgroep proefdierkunde. Zijn werk was gericht op het geven van practica en colleges op het gebied van de proefdierkunde. Inmiddels zet Pim zich dus al bijna 40 jaar in voor de proefdierkunde en voor het welzijn van proefdieren. Het is zijn werk, maar in mijn ogen is zijn inzet voor de proefdierkunde altijd veel verder gegaan dan wat hij als onderwijsassistent en later als onderwijscoördinator moest doen.

Pim is ook zeer betrokken en actief bij verschillende waardevolle maatschappelijke initiatieven. Zo is hij nu 34 jaar, inmiddels als eindredacteur, betrokken bij de redactie van Biotechniek. Met de stichting Laboratory Animals Limited zet hij zich sinds de jaren ’90 in voor onderwijs en training van onderzoekers en dierverzorgers op gebied van huisvesting, verzorging en welzijn van proefdieren. In landen als Portugal, Griekenland, Hongarije, Brazilië, Ghana en India. Op die manier helpt hij in Europa, Afrika en Azië om de situatie voor zowel mensen als dieren te verbeteren. In Afrika is Pim ook actief voor het behoud en de bescherming van de Afrikaanse wilde hond via de Painted Dog Conservation. En wat dichter bij huis zet hij zich in voor creatieve speeltoestellen voor kinderen met de stichting Go Ape (http://www.goape.nu/). Genoeg redenen om hem voor te dragen voor een koninklijke onderscheiding dachten wij. We zijn erg trots op Pim.”