Een halfjaar aan het puzzelen

Informatica

De meeste opleidingen eindigen met een scriptie, een groot onderzoeksverslag waar je vaak in je eentje of met een klein groepje aan werkt. Bij Informatica ligt dat iets anders. Een half jaar lang werk je met een groep van ongeveer 9 mensen aan een softwareproject. Dit project gebeurt in opdracht van een klant, vaak een bedrijf van buitenaf. Hierbij wordt met Scrum gewerkt, wat ook bij softwarebedrijven de standaard werkvorm is. Dit zorgt voor een heel goede voorbereiding voor na de studie.

Puzzel app ontwikkelen

Mijn softwareproject was in opdracht voor een onderzoeker aan de universiteit. Hij heeft een puzzel ontworpen, genaamd Gourds, en hier een wetenschappelijke paper over geschreven. Het was vervolgens aan ons om hier een leuke puzzel app van te maken. De Gourds puzzel bestaat uit een bord van gekleurde zeshoekige cellen, met gekleurde puzzel stukjes erop, die we gourds noemen. Het doel is om de stukjes te verplaatsen, zodat elk stukje dezelfde kleur heeft als de cel waar het op ligt.

Niet zo makkelijk

Dat klinkt vrij simpel, maar daar kwam nog wel een hele hoop bij kijken. Zo moesten we natuurlijk het hele uiterlijk van de app maken, maar ook alle achterliggende berekeningen van het husselen van de puzzel en zelfs het automatisch oplossen. Daarbij hadden we veel vrijheid om zelf keuzes te maken, maar deze keuzes moesten wel goedgekeurd worden door onze klant. Daarom hadden we regelmatig meetings waarin we lieten zien hoe alles ervoor stond.

Aan de slag met programmeren

Wij besloten om puzzel op een website te maken in JavaScript. Een aantal mensen uit mijn team, waaronder ik zelf, hadden nog nooit in JavaScript gewerkt. In de eerste twee weken hebben we daarom alle basics geleerd. Dit was de eerste programmeertaal die ik buiten de studie leerde, en het verbaasde me hoe makkelijk het ging. Eenmaal opgestart met het project ging ik steeds alleen of in tweetallen aan de slag om een klein onderdeel van de puzzel te programmeren.

Erg tevreden

Na 5 maanden hard werken hadden we gelukkig wel een mooi product staan, waar de klant ook heel tevreden mee was. Al met al was het een ontzettend leuke en leerzame ervaring.

Benieuwd geworden naar het spel? Speel het zelf op https://gourds.science.uu.nl/

Deze blog is geschreven door student Jorik Roebroek.