Colleges van Maarten Prak over Gouden Eeuw online bij Universiteit van Nederland

De Schuttersmaaltijd (ca. 1647) - Bartholomeus van der Helst / rijksmuseum.nl

Prof. dr. Maarten Prak (Economische en sociale geschiedenis) gaf onlangs college bij de Universiteit van Nederland (UvN) over de Gouden Eeuw. Deze week verschijnt iedere werkdag een nieuwe video van dit college.

Prof. dr. Maarten Prak. Foto: Ed van Rijswijk

In deze serie gaat Prak onder andere in op de vraag of Willem van Oranje een terroristenleider was. En wat was precies de rol van immigranten in de Gouden Eeuw? Ze gaven de economie een impuls maar er werd ook geklaagd dat ze het systeem misbruikten. Het college over Willem van Oranje is ook op de site van het populair-wetenschappelijke tijdschrift Quest gedeeld.

Prof. dr. Maarten Prak was de winnaar van de UU Docentenprijs 2013-2014. In de Universiteit van Nederland, een initiatief van Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn, delen “de meest boeiende, vooraanstaande en humoristische professoren die Nederland te bieden heeft” (aldus de initiatiefnemers) hun kennis. Elke werkdag komt er een nieuw college van 15 minuten online, elke week van een andere hoogleraar.