Cok Vrooman benoemd tot bijzonder hoogleraar

Cok Vrooman, hoofd onderzoekssector Arbeid en Publieke Voorzieningen bij het Sociaal en Cultureel Planbureau, is per 1 mei 2015 benoemd tot bijzonder hoogleraar ‘Sociale Zekerheid en Participatie’ aan de Universiteit Utrecht. Vrooman zal zijn werkzaamheden vervullen bij afdeling Sociologie/ICS. De leerstoel is ingesteld door Instituut Gak.

Vrooman gaat onderzoek doen naar de voorwaarden en regelingen die ervoor zorgen dat burgers actief kunnen participeren en beschikken over een toereikend inkomen. Het accent zal liggen op kwetsbare groepen die moeite hebben zich een vaste plaats op de arbeidsmarkt te verwerven, zoals migranten, arbeidsgehandicapten en laagopgeleiden. De leeropdracht past binnen het strategisch thema ‘Instituties’ van de Universiteit Utrecht. Instituut Gak verbindt aan de leerstoel een promotieplaats en een halve postdocpositie, beide voor de duur van vier jaar.

Biografie

Na zijn studie Sociologie werkte Vrooman als wetenschappelijk medewerker bij de Erasmus Universiteit en de Sociale Verzekeringsraad. In zijn proefschrift onderzocht hij de relatie tussen instituties en uitkomsten van de sociale zekerheid. Bij het SCP verricht hij onder andere internationaal-vergelijkend onderzoek naar de werking van de verzorgingsstaat en coördineert hij het thema armoede en sociale uitsluiting. Recent was hij hoofdredacteur van ‘Verschil in Nederland’, het Sociaal en Cultureel Rapport 2014.
Meer over Cok Vrooman op zijn LinkedIn-pagina.

Instituut Gak

Instituut Gak is een vermogensfonds dat subsidie verstrekt aan projecten op de terreinen sociale zekerheid en arbeidsmarktbeleid in Nederland. Door het instellen van bijzondere leerstoelen wil Instituut Gak het wetenschappelijk onderwijs en onderzoek op het gebied van sociale zekerheid en arbeidsmarkt bevorderen. Met de leerstoel voor Cok Vrooman ondersteunt Instituut Gak de structurele verbinding tussen de Universiteit Utrecht en het SCP.

Meer informatie

Persvoorlichting faculteit Sociale Wetenschappen, 030-253 4027, r.a.b.vanveen@uu.nl.