Betto Deelman prijs voor Esther van den Berg

Esther van den Berg, universitair docent bij Psychologische Functieleer en klinisch neuropsycholoog op de afdeling Neurologie van het UMC, heeft de Betto Deelman prijs 2015 gewonnen. De prijs (een erepenning en vijfduizend euro) wordt jaarlijks door de Stichting Neuropsychologie toegekend aan iemand die zich verdienstelijk heeft gemaakt voor het vakgebied.

Van den Berg krijgt de prijs vanwege haar veelbelovende carrière als jonge neuropsycholoog en haar bijdrage aan het vakgebied in Nederland. Tot dusver werd de prijs alleen toegekend aan neuropsychologen met al een grote staat van dienst. Het bestuur van de Stichting Neuropsychologie Nederland besloot de prijs echter voortaan ook toe te kennen aan veelbelovende neuropsychologen. De Utrechtse onderzoekster is de eerste die deze eer te beurt valt.

Naast universitair docent en klinisch neuropsycholoog is Van Den Berg hoofdredacteur van het Tijdschrift voor Neuropsychologie.

Betto Deelman

De Betto Deelmanprijs is vernoemd naar de in 2012 overleden Groningse neuropsycholoog Betto Deelman. Hij speelde een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het vakgebied van de klinische neuropsychologie, zowel inhoudelijk als bestuurlijk.

Prijsuitreiking

De prijs wordt uitgereikt op vrijdag 5 juni (aanvang 15.00 uur) in de Paushuize aan de Kromme Nieuwegracht 49 in Utrecht.

Sprekers tijdens de bijeenkomst:

• prof. dr. Wiesje van der Flier over alzheimerdementie op jonge leeftijd
  • dr. Esther van den Berg over haar werk als klinisch neuropsycholoog
  • prof dr. Hanna Swaab over de rol van de klinisch neuropsycholoog in de gezondheidszorg en het wetenschappelijk onderzoek

Aanmelden

Na de prijsuitreiking is er een receptie. Omdat de organisatie grote belangstelling verwacht, verzoekt zij mensen die de prijsuitreiking willen bijwonen zich vóór 30 april aan te melden bij Paul Eling: p.eling@donders.ru.nl Bekijk voor meer informatie en het programma de website van de Stichting Neuropsychologie.