André Verburg benoemd als hoogleraar Rechtsbescherming tegen de overheid

André Verburg
Foto: Arenda Oomen.

André Verburg is op 15 april 2024 benoemd als hoogleraar Rechtsbescherming tegen de overheid aan de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie van de Universiteit Utrecht. Verburg brengt als leerstoelhouder veel praktijkervaring in de bestuursrechtspraak mee, want hij is naast zijn wetenschappelijke werk rechter bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Hij is ook rechter geweest bij de rechtbanken van Den Haag en Midden-Nederland. In zijn onderzoek en onderwijs gaat professor Verburg zich onder meer richten op de verhouding tussen burger en overheid en de werking en versterking van rechtsbescherming tegen de overheid.

Voor zijn benoeming als hoogleraar was André Verburg onder meer docent en onderzoeker bij de afdeling Staatsrecht, Bestuursrecht en Rechtstheorie van de Universiteit Utrecht, waar hij in 2019 is gepromoveerd op het proefschrift 'Bestuursrechtspraak in balans. Bejegening, beslechting en bewijs'. Hij publiceert regelmatig over bestuursrechtelijke onderwerpen met name bestuursrechtelijk bewijsrecht, finale geschilbeslechting, procedurele rechtvaardigheid, responsiviteit en begrijpelijke juridische taal. Bestuursrechtelijke rechtsbescherming was ook één van de aandachtsgebieden van professor Ben Schueler, die in januari 2023 onverwacht is overleden. Verburg en Schueler hebben nauw samengewerkt aan de Universiteit Utrecht en bij de Raad van State. André Verburg neemt als nieuwe hoogleraar een deel van de taken van Schueler over.

Maatschappelijke verandering en de responsieve rechtsstaat

Thema’s waar Verburg met zijn onderzoek als hoogleraar aan zal bijdragen zijn onder meer: het belang, de werking en de versterking van de rechtsbescherming tegen de overheid. Hij richt zich ook op de verhouding tussen burger en overheid: het doenvermogen van burgers en de responsieve rechtsstaat. Hij zal kijken naar de rol van de rechter en het systeem van bestuursrechtelijke rechtsbescherming.
Ook maatschappelijk urgente thema's zoals rechtsbescherming tegen algoritmische besluitvorming en de opkomst van public interest litigation hebben zijn aandacht. De rol van de civiele rechter in onder meer klimaatzaken is ook een thema dat bij de leerstoel van Verburg hoort.

Raad van State

Sinds eind 2017 is André Verburg rechter bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De Afdeling bestuursrechtspraak is de hoogste, algemene bestuursrechter in Nederland. Zij doet uitspraken over bestuursrechtelijke geschillen tussen burgers en de overheid, maar ook tussen overheden onderling. Hij zal deze (hoofd)functie blijven vervullen naast zijn hoogleraarschap aan de Universiteit Utrecht.