"Als model heb je geen bedrijf, je bent je eigen bedrijf"

Nrc.next interviewt alumna Gender and Ethnicity over modellenwerk

Model Eline van Uden backstage tijdens de Amsterdam Fashion Week. Foto’s Martijn van de Griendt

Verre reizen, dure kleding, roem: modellenwerk klinkt als een droombaan. Wat velen niet weten is dat modellen zelden een vast contract bij een bureau hebben. Ze zijn zelfstandig ondernemers. Dat betekent geen cao, geen belangenvereniging en geen arbeidsregulatie. Nrc.next wijdde er een artikel aan en interviewde onder andere Eline van Uden, alumna Gender and Ethnicity en zelf oud-model.

Van Uden stopte onlangs na tien jaar met modellenwerk. Haar ervaringen vormden de inspiratiebron voor haar masterscriptie, waarin ze de kwetsbare werksituatie van modellen analyseerde. Het probleem is volgens Van Uden dat modellen - net als veel andere zzp'ers - geen georganiseerde groep zijn. Bovendien is het voor modellen moeilijk om zich lokaal te organiseren, omdat ze klussen doen in veel verschillende landen.

Toch pleit ze voor een overkoepelende organisatie die de belangen van modellen behartigt. Als modellen zich organiseren, kunnen ze als collectief goede afspraken maken met buitenlandse bureaus. Van Uden: "Dat versterkt de concurrentiepositie."