10 anti-pestprogramma’s nader onderzocht

Consortium onder leiding van Orobio de Castro toetst 10 programma’s

Een multidisciplinair consortium van onderzoekers start in mei dit jaar met het wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van tien anti-pestprogramma's. Het consortium staat onder leiding van ontwikkelingspsycholoog Bram Orobio de Castro van de Universiteit Utrecht.

Het gebruik en de effectiviteit van anti-pestprogramma’s op scholen staat de laatste tijd nadrukkelijk in de belangstelling. Eerder beoordeelde de ‘Commissie Anti-pestprogramma’s’ 13 van de 61 bestaande anti-pestprogramma’s als veelbelovend. Op verzoek van het ministerie van OCW laat het NRO, een onderdeel van NWO, tien van deze veelbelovende programma’s nader onderzoeken op de empirische onderbouwing.

Samenwerking

In het consortium is expertise gebundeld op het gebied van pesten, sociale relaties in de klas en effectiviteit van interventies. Het is een samenwerking van Nederlandse hoogleraren en hun collega’s, werkzaam aan vier universiteiten en twee kennisinstellingen. De Universiteit Utrecht is met vier onderzoekers goed vertegenwoordigd binnen het consortium.

750 basisschoolklassen

De samenwerkende onderzoekers krijgen twee jaar de tijd om de effecten van de tien pestprogramma’s te toetsen. Aan dit tweejarig onderzoek nemen zo’n 750 basisschoolklassen, verspreid over het hele land, deel. Orobio de Castro: “Een deel van deze klassen krijgt direct bij aanvang van het onderzoek een van de programma’s toegewezen. Een ander deel zal pas een jaar later beginnen met een anti-pestprogramma. Op deze wijze kunnen we het best nagaan of een programma al dan niet effectief is; of pesten binnen een klas afneemt door het anti-pestprogramma.”

14 april: toelichting

Op 14 april geeft het consortium een toelichting op het uit te voeren onderzoek. De bijeenkomst is van 13.00-16.00 uur en vindt plaats bij BCN Utrecht CSBijwonen is mogelijk door te mailen naar Niels Rijke, beleidsmedewerker NRO: opro@nro.nl.

Meer informatie
Persvoorlichting faculteit Sociale Wetenschappen, 030-253 4027, r.a.b.vanveen@uu.nl
Persvoorlichting NRO, 070-344 0969, a.jolmers@nwo.nl