Ik werk sinds 2015 bij de afdeling Sociale, Gezondheid- en Organisatiepsychologie. Ik geef les, doe onderzoek en neem deel aan verschillende commissies. Mijn voornaamste drijfveer in mijn werk is de kracht van sociale relaties.

 

In mijn onderwijs richt ik me daarom in eerste instantie op sociale relaties en team spirit. Ik besteed veel aandacht aan community building (onder studenten maar ook docenten) en maak gebruik van formatief evalueren. Zodoende hoop ik een leerklimaat te creeren waar studenten samen leren en fouten durven maken. Ook maak ik zoveel mogelijk gebruik van ervaringsgericht leren: oefeningen waarbij studenten een bepaald fenomeen of concept ervaren ('leren door te doen').

 

In mijn onderzoek richt ik me momenteel met name op de vraag hoe werkrelaties beinvloed worden door conflict en gevoelens van sociale (on)veiligheid. De specifieke thema’s waar ik me mee bezighoud zijn:

  • Vergeving: Ik onderzoek wanneer en waarom mensen elkaar vergeven, en wanneer het bijdraagt aan een beter welzijn. In het PhD-onderzoek van Wenrui Cao hebben we vergeving in werkrelaties onderzocht.
  • Sociale veiligheid: In het PhD-onderzoek van Julia Houben onderzoeken we hoe je een precieze diagnose van knelpunten en mogelijke oplossingen voor sociale veiligheid in de academische context (specifiek PhD kandidaten) kunt bieden. Welke elementen van leiderschapsontwikkeling en cultuur op de werkvloer zijn hiervoor belangrijk? Hoe kun je goed vaststellen waar het niet goed loopt en waarom? Wat is er nodig om dat te veranderen? We geven dit vorm in samenwerking met het PhD onderzoek van Laura Oskam met de Nederlandse Arbeidsinspectie. We willen de Arbeidsinspectie helpen manieren te ontwikkelen om ‘van buitenaf’ in beeld te brengen hoe het ervoor staat en wat er moet gebeuren om een sociaal veilige werkomgeving te behouden en te bewerkstelligen.

 

Ik ben een groot voorstander van Open Science en besteed daar in mijn rol als docent en onderzoeker veel aandacht aan. Ik stimuleer teamwerk, betrek maatschappelijke partners in ons onderwijs en onderzoek en werk zo transparant mogelijk.