Prof. dr. P.H.M. (Paul) Drijvers

Hoogleraar
Freudenthal Instituut
Mathematics Education
030 253 5668
p.drijvers@uu.nl

Lopende promotieonderzoeken:

  • Foutidentificatie in online leerprocessen bij wiskunde in de tweede fase VO. PhD project Gerben van der Hoek (DUDOC grant).
  • Analytisch vermogen ontwikkelen door Peer Instruction. PhD project Haydee Ceballos (Hogeschool Utrecht).
  • Hybride tertiair betaonderwijs. PhD project Veerle Ottenheim.
  • Ontwikkelen van vakkennis en vakdidactische kennis door Learning Study in de lerarenopleiding wiskunde. PhD project Dédé de Haan (NWO lerarenpromotiebeurs).
  • Functional thinking in lower secondary education. PhD project Hang Wei (CSC grant).
  • The Digital Turn in Epistemology: How can ICT Tools Enable and EnhanceMathematical Cognition that is Embodied, Embedded and Extended? PhD project Rosa Alberto (NWO).
  • Naar een leerlijn voor het verklaren en ontwerpen van de technisch geprogrammeerde leefwereld in de bovenbouw van het basisonderwijs. PhD project Gerard Dummer (Hogeschool Utrecht).
  • Teacher noticing ontwikkelen door resource-rich onderwijs in de lerarenopleiding wiskunde. PhD project Jop Schaap (Hogeschool Utrecht).
  • Abstraheren in embodied meetkundeonderwijs. PhD project Karel Boonstra (Hogeschool Utrecht). 
  • Gecijferdheid en schulden: onderzoek naar verbanden en een werkzame interventie . PhD project Marieke Bor-de Vries (Hogeschool Utrecht).
  • More Active Thinking in teaching and learning MATHematics: Leerkrachtvaardigheden voor het bevorderen van hogere denkvaardigheden bij rekenen-wiskunde op de basisschool. PhD project Sabine Lit (Hogeschool Utrecht).
  • Grafieken begrijpen - de introductie, de ontwikkeling en het gebruik van statistische grafieken in Nederland in de periode 1850-1914. PhD project Marieke Gelderblom (Universiteit Utrecht).
Afgesloten projecten
Project
Erasmus+ FunThink 01-09-2020 tot 31-08-2023
Rol
Uitvoerder
Financiering
3e geldstroom - EU Erasmus+
Projectleden
Overige projectleden
  • Hang Wei
Project
Introducing Statistical inference: Design and implementation of a Learning Trajectory 01-09-2016 tot 30-06-2021
Algemene projectbeschrijving

Dagelijks worden we via de media overspoeld met statistische informatie - denk aan COVID19. Het is daarom essentieel dat leerlingen statistisch onderlegd worden - inclusief het interpreteren van steekproeven. Op steekproeven gebaseerde conclusies, zogenaamde statistische inferenties, gaan vergezeld met onzekerheid, aangezien niet alles of iedereen is onderzocht. Het leren interpreten van inferenties blijkt echter lastig voor bovenbouwleerlingen en studenten. In dit onderzoek gingen we daarom op zoek naar een leertraject om de kernconcepten voor statistische inferentie al in de onderbouw te introduceren, op informeel en toegankelijk niveau. Het ontwerp van het traject werd geïnformeerd door theorieën over herhaalde steekproeven en statistisch modelleren met behulp van een black box paradigmatische context. Het leertraject werd geïmplementeerd in de onderwijspraktijk gedurende drie interventies. Een pre- en posttest werden ontworpen om de effecten van het traject in de grootschalige laatste cyclus te evalueren. Een nationale en internationale vergelijking van leerlingresultaten toonde aan dat leerlingen die deelnamen aan het leertraject (N = 267) significant hoger scoorden op statistische geletterdheid dan de vergelijkingsgroep die het reguliere curriculum volgde (N = 217), in het bijzonder op het domein van statistische inferentie. We zagen ook positieve effecten op de andere twee domeinen van statistische geletterdheid. Deze bevindingen suggereren dat de huidige statistiekcurricula in de onderbouw verrijkt kunnen worden met een inferentële focus. Het voordeel van deze vroege introductie is dat leerlingen meer leren over statistische inferentie en niet minder over de andere domeinen van statistische geletterdheid, om zo beter te anticiperen op vervolgstappen in het statistiekonderwijs van leerlingen. 

Rol
Uitvoerder
Financiering
Anders Ministerie van OCW onder het Dudoc Bèta project

Afgeronde promoties:

Promotiecommissies: Haspékian, Paris, France (2005); Andresen, Copenhagen, Denmark (2006); Van Wonterghem, Gent, Belgium (2007); Castro, Granada, Spain (2011); Sabra, Lyon, France (2011); Tolboom, Groningen (2012); Roorda, Groningen (2012); Agyei, Enschede (2012); Witterholt, Groningen (2015); Wijaja, Utrecht (2015); De Beer, Eindhoven (2016); Hoogland, Eindhoven (2016); Voltolini, Lyon, France (2017); Rousson, Lyon, France (2017); Van Uum, Nijmegen (2018); Schoevers, Utrecht (2019); Tursucu, Delft (2019); Reyes Avendano, Paris, France (2020); Van Zanten, Utrecht (2020); Duyzer, Utrecht (2020), Otten, Utrecht (2020); Van Alten, Utrecht (2021); Ruchniewicz, Duisburg-Essen, Germany (2021); Groothuijsen-Vrancken, Utrecht (2021); Van den Eynde, Groningen (2021); Vermeulen, Enschede (2021); Kamphorst, Utrecht (2021).

Visiting professorships:
2005: Université du Québec à Montréal, Canada
2011: Autonome University Barcelona, Spain
2012: Université Paris Diderot Paris 7, France
2013: École Normale Supérieure, Lyon, France

Lopende onderzoeksprojecten:

Enkele afgesloten onderzoeksprojecten: