Publicaties
2024
Wetenschappelijke publicaties
Wansink, B., Mogutov, M.
, Damhuis, K., & Bronkhorst, L. (2024).
Situationality in discussing controversial topics: (When) does controversial equal difficult? Journal of Social Science Education,
23. Advance online publication.
https://doi.org/10.11576/jsse-6754 Krijnen, M., Wansink, B., van den Berg, Y.
, van Tartwijk, J., & Mainhard, T. (2024).
Citizenship in the Elementary Classroom Through the Lens of Peer Relations.
Educational Psychology Review,
36(1), Article 34.
https://doi.org/10.1007/s10648-024-09870-5https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/437712/s10648-024-09870-5.pdf?sequence=1 Vakpublicaties
Wansink, B., Herinx, M., van der Werf, M., & de Graaf, B. A. (2024). Leerlingen weerbaar maken: Lessen uit het verleden helpen bij ontwrichtende momenten. Kleio, 65, 14-17.
Wansink, B., & Mogutov, M. (2024). Dat klopt niet ik ga het mijn ouders vertellen! Docentenhandleiding: omgaan met ouders en verzorgers bij het lesgeven over gevoelige onderwerpen en controversiële onderwerpen. (TerInfo/Euroclio).
Heller Crespo, R.
, van der Harst, M., de Laat, J., Schöpfer, P., van Iwaarden, D., Menon, M., Dean, R., Avruj, L., Snoek, M., Montechiare, R., Livesey, G., Nantayi Sebuyungo, J., Velarde, L., Sancho Gargallo, M. Á., Horrocks, T., Prasad, P.
, & Wansink, B. (2024).
Integrating Whole Child Development (WCD) into Teacher and School- Leader Training: Perspectives From Across the World.
NORRAG, (9), 97-102.
https://resources.norrag.org/resource/view/832/461https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/437557/Integrating_Whole_Child_Development_WCD_into_Teacher_and_School-_Leader_Training.pdf?sequence=1Schöpfer, P., van der Harst, M., Wansink, B., Heller Crespo, R.
, van Iwaarden, D., Bahadur, A., Correa, E., Keji, N., Mugo, J., Narayanaswamy, S., Njine, A. W., Prasad, P., Ríos, A., Sequeira, N., Walsh, M. E.
, & de Laat, J. (2024).
Integrating Whole Child Development (WCD) Measurement into Education Systems.
NORRAG, (9), 65-68.
https://resources.norrag.org/resource/view/832/461https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/437556/Integrating_Whole_Child_Development_WCD_Measurement_into_Education_Systems.pdf?sequence=1 2023
Wetenschappelijke publicaties
Wansink, B., Timmer, J.
, & Bronkhorst, L. (2023).
Navigating Multiple Perspectives in discussing Controversial topics: Boundary Crossing in the Classroom.
Education Sciences,
13(9), 1-15. Article 938.
https://doi.org/10.3390/educsci13090938 Wansink, B., Mol, H., Kortekaas, J., & Mainhard, T. (2023).
Discussing controversial issues in the classroom: Exploring students' safety perceptions and their willingness to participate*.
Teaching and Teacher Education,
125, Article 104044.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104044 Lozano Parra, S., Wansink, B., Bakker, C., & van Liere, L. (2023).
Teachers stepping up their game in the face of extreme statements: A qualitative analysis of educational friction when teaching sensitive topics.
Theory and Research in Social Education,
51(2), 201-232.
https://doi.org/10.1080/00933104.2022.2145923 Vakpublicaties
Wansink, B., de Graaf, B. A., & Klemm, S. (2023). Hoe blijf je in dialoog en wat is de rol van angst?
Wansink, B., de Graaf, B., van der Werf, M.
, Herinx, M., & Bammens, M. (Ed.) (2023, Oct 8).
Lesbrief: Hoe bespreek je het Israëlisch-Palestijns conflict? Utrecht: TerInfo, Universiteit Utrecht. TerInfo.
https://ter-info.nl/hoe-bespreek-je-het-israelisch-palestijns-conflict/ Damhuis, K., & Wansink, B. (2023). Sensitiviteit bij het thema klimaatverandering. NVOX, 48(6), 49-51.
Kwant, S., Wansink, B., & Smit Duijzentkunst, N. (2023). Cultureel-sensitieve begeleiding. Jeugd in School en Wereld (JSW).
Damhuis, K., & Wansink, B. (2023). Structureel controversieel? Onderzoek naar het bespreken van lastige thema's in de klas. Kleio.
2022
Wetenschappelijke publicaties
Bammens, M., Herinx, M., Wansink, B., Glas, T., & de Graaf, B. A. (2022).
De oorlog in Oekraïne bespreken in de klas: Een exploratief onderzoek naar de lesbrief van TerInfo.
Dimensies,
2022(5), 33-53.
https://dimensies.nu/wp-content/uploads/2022/10/dimensies5-art2-okt2022.pdf Savenije, G. M.
, Wansink, B. G. J., & Logtenberg, A. (2022).
Dutch history teachers' perceptions of teaching the topic of Islam while balancing distance and proximity.
Teaching and Teacher Education,
112(103654), 1-13. Article 103654.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103654Vakpublicaties
Huisman, M., Donselaar, K., & Wansink, B. (2022). “Tsja, ik vind ze niet te vertrouwen…’: Complottheorieën als educatieve kans voor historisch redeneren. Hermes: Tijdschrift van de Vlaamse Leraren Geschiedenis, 26(1), 4-7.
Bammens, M., Herinx, M., de Graaf, B. A., Wansink, B., Glas, T., & Drost, N. (2022, Feb 27).
Lesbrief naar aanleiding van de Russische invasie in Oekraïne. Utrecht: TerInfo, Universiteit Utrecht. TerInfo.
https://ter-info.nl/lesmateriaal/oorlog-in-oekraine/https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/425158/Lesbrief_Oekraine_27_02_2022_v2.pdf?sequence=1 Donselaar, K., Wansink, B., & Huisman, M. (2022). Tsja, ik vind ze niet te vertrouwen... Didactief.
2021
Wetenschappelijke publicaties
Bronkhorst, L., Wansink, B., & Zuiker, I. (2021). (Grens)objecten in samenwerkingen tussen onderzoekers en docenten: een review en cross-case analyse.. Paper presented at Onderwijs Research Dagen, Utrecht.
Wansink, B., de Graaf, B. A., & Berghuis, E. (2021). Teaching Under Attack: de dilemma's, doelen en praktijken van leraren in de bovenbouw van de basisschool bij het omgaan met terrorisme in de klas.. Paper presented at ORD Utrecht.
Wansink, B., de Graaf, B., & Berghuis, E. (2021).
Teaching under attack: The dilemmas, goals, and practices of upper-elementary school teachers when dealing with terrorism in class.
Theory and Research in Social Education,
49(4), 489-509.
https://doi.org/10.1080/00933104.2021.1920523 Wansink, B., Akkerman, S., & Kennedy, B. (2021).
How conflicting perspectives lead a history teacher to epistemic, epistemological, moral and temporal switching: a case study of teaching about the holocaust in the Netherlands.
Intercultural Education,
32(4), 430-445.
https://doi.org/10.1080/14675986.2021.1889986 Henrichs, L., Wansink, B., Krijnen, M., & Koppen, van, W. (2021, Oct 5). Hoe gaan docenten om met diversiteit en meertaligheid in de klas?
de Vries, M., Versányi, M., van Gaans, G., & Wansink, B. (2021). Macht en onmacht: kritische geletterdheid in het geschiedenisonderwijs. Kleio, 39-41.
Wansink, B. (2021). Controversiële Onderwerpen: Waar Hebben We Het Eigenlijk Over? Pedagogiek in Praktijk, 26(120), 22-26.
van Wilgenburg, A., & Wansink, B. (2021). Leren kijken door de ogen van de ander: Over het belang van multiperspectiviteit, respect en zelfreflectie. Narthex, 21(1), 35-43.
Bammens, M. T., Glas, T., de Graaf, B. A., Wansink, B. G. J., Nieuwenhuis, I., & van Putten, B. (2021, Feb 1).
Lesbrief naar aanleiding van de avondklokrellen 23-25 januari 2021. Utrecht: TerInfo, Universiteit Utrecht. TerInfo.
https://ter-info.nl/lesbrief-avondklokrellen-2021https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/418606/Lesbrief_avondklokrellen_2021.pdf?sequence=1 2020
Wetenschappelijke publicaties
Wansink, B. G. J., Logtenberg, A., Savenije, G., Storck, E., & Pelgrom, A. (2020).
Come fare lezione su gli aspetti ancora vivi e sensibili della storia passata? La rete delle prospettive.
Novecento.org,
2020(14).
https://doi.org/10.12977/nov342 Vakpublicaties
de Graaf, B. A., Haan, M., Sterkenburg, N., Wansink, B. G. J., & Bammens, M. (2020).
Lesbrief naar aanleiding van de moord op Samuel Paty / Conflans-Sainte-Honorine, Parijs. Utrecht: TerInfo, Universiteit Utrecht. TerInfo.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/415495/Lesbrief_Samuel_Paty.pdf?sequence=1 2019
Wetenschappelijke publicaties
Janssenwillen, P., Wansink, B. G. J., & Savenije, G. M. (2019). Multiperspectiviteit als vliegwiel voor historisch denken. Hermes, 23:2, 15-20.
Wansink, B. G. J., Patist, J., Zuiker, I., Savenije, G. M., & Janssenwillen, P. (2019). Confronting Conflicts, history teachers' reactions to spontaneous controversial remarks. Teaching History, (175), 68-75.
Vakpublicaties
de Graaf, B. A., Haan, M.
, Moors, N. S. E., Sterkenburg, N., Wansink, B. G. J., Wiering, F., van den Broek, H., Crylan, H., Timmer, M., Aalbers, G., & Venmans, S. (2019).
Lesbrief bespreken van het schietincident in Utrecht op maandag 18 maart. Utrecht: TerInfo, Universiteit Utrecht.https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/425799/Lesbrief_bespreken_schietincident_Utrecht_18_maart_2019.pdf?sequence=1 2018
Wetenschappelijke publicaties
Zuiker, I., Bronkhorst, L. H., & Wansink, B. G. J. (2018). Samenwerking tussen wetenschap en praktijk: de verborgen kracht van "boundary" objecten. Paper presented at Onderwijs Research Dagen, Nijmegen, Netherlands.
Savenije, G. M., Wansink, B. G. J., & Logtenberg, A. (2018). Teaching Sensitive Issues in History Education. Teachers’ Experiences, Epistemological and Moral Beliefs and Perceptions of Students’ Social Identities. Paper presented at AERA Annual Meeting 2018 , New York, New York, United States.
Logtenberg, A., Storck, E., & Wansink, B. G. J. (2018). Geschiedenis. In F. Janssen, H. Hulshof, & K. van Veen (Eds.), Wat is echt de moeite waard om te onderwijzen : Een perspectiefgerichte benadering (pp. 143-170). ICLON.
Wansink, B. G. J., & Savenije, G. (2018). Des professeurs (d’histoire) confrontés à des dénégations aux Pays-Bas: Analyse de situations de classe et formation des enseignants. Revue internationale d’éducation de Sèvres, 77, 49-58.
Wansink, B., Akkerman, S., Zuiker, I., & Wubbels, T. (2018).
Where Does Teaching Multiperspectivity in History Education Begin and End? An Analysis of the Uses of Temporality.
Theory and Research in Social Education,
46(4), 495-527.
https://doi.org/10.1080/00933104.2018.1480439 2017
Wetenschappelijke publicaties
Stoel, G., Logtenberg, A.
, Wansink, B. G. J., Huijgen, T., van Drie, J., & van Boxtel, C. (2017).
Measuring epistemological beliefs in history education: An exploration of naïve and nuanced beliefs.
International Journal of Educational Research,
83, 120-134.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2017.03.003Wansink, B. G. J., Zuiker, I., Akkerman, S. F., Kamman, M., & Wubbels, T. (2017). If you had told me before that these students were Russians, I would not have believed it’: an international project about the (New) ‘Cold War’. Teaching History, 166, 30-37.
Wansink, B. G. J., Akkerman, S. F., Haenen, J. P. P., Vermunt, J.
, & Wubbels, T. (2017).
Epistemological tensions in prospective history teachers’ beliefs about the objectives of secondary education.
Journal of Social Studies Research,
41(1), 11-24.
https://doi.org/10.1016/j.jssr.2015.10.003https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/347462/Epistemological.pdf?sequence=1 Vakpublicaties
Patist, J., & Wansink, B. G. J. (2017). Lesgeven over gevoelige onderwerpen: Het aangaan van een moeilijk gesprek in de klas. Kleio, 4, 44-47.
2016
Wetenschappelijke publicaties
2015
Overige resultaten
Wansink, B. G. J., Akkerman, S. F., & Wubbels, T. (2015). Towards interpretation; is every historical topic applicable? ‘Canonized constructions of the past’. Paper presented at ICO Fallschool, Utrecht, United Kingdom.
Wansink, B. G. J., Akkerman, S. F., & Wubbels, T. (2015). From historical facts to interpretation? The certainty paradox of prospective history teachers. Paper presented at EARLI , Cyprus, United Kingdom.
Wansink, B. G. J., Akkerman, S. F., & Wubbels, T. (2015). De interactie tussen historische inhoud en epistemologische representatie. Paper presented at ORD, Leiden, Netherlands.
2012
Vakpublicaties
Visser, A. D. A. F., & Wansink, B. G. J. (2012). Neuromythologie: Zin en onzin van het moderne hersenonderzoek. Meso Magazine. Tijdschrift voor schoolorganisatie en onderwijsmanagement, 32(182), 3-7.
2011
Vakpublicaties
Wansink, B. G. J. (2011). Het hoorspel in de klas. Kleio.
2009
Vakpublicaties
Wansink, B. G. J. (2009). De Republiek als zeilschip. Kleio.
2007
Vakpublicaties
Wansink, B. G. J. (2007). Resultaat van een workshop: lestips. Simpel, effectief en ook nog eens leuk! Kleio, 48(7), 23-25.