USBO Klimaatconferentie 2024: Meer doen, minder doen?

Heroverwegen van ‘USBO-as-usual’ in tijden van klimaatcrisis

tot

Op donderdag 11 april 2024 van 12.00-17.00 uur organiseert het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) een Klimaatconferentie - voor studenten en medewerkers van USBO. Deze werkconferentie onderzoekt de implicaties van de ecologische en klimaatcrisis voor USG als academische gemeenschap. De conferentie is gericht op het opstellen van een USBO Klimaatvisie voor het doorvoeren van betekenisvolle veranderingen in ons onderwijs, onderzoek, organisatie en impact. Meld je aan voor 4 april!

Vorig jaar kwamen studenten en personeel samen om een USBO-klimaatagenda op te stellen: elf tastbare strategieën om de klimaatcrisis beter aan te pakken door middel van onderzoek, onderwijs, organisatorische veranderingen en maatschappelijke impact.

Met de conferentie van dit jaar willen we dieper ingaan op hoe we deze agenda op zinvolle wijze kunnen implementeren. We willen ons niet alleen richten op 'actiepunten', maar ook op meer fundamentele vragen over hoe we werken.

Voor wie?

De conferentie is bedoeld voor de eigen USBO-gemeenschap in brede zin: alle USBO-medewerkers en studenten van de bachelor- en masteropleidingen van het departement. Iedereen is welkom!

Opzet

De werkconferentie zal bestaan uit workshops over verschillende thema's, en hoewel deze gevoed kunnen worden door academische kennis, is het geen academische conferentie. De conferentie omvat een reeks interactieve workshops over meer ecologisch duurzame, "ongebruikelijke" praktijken van USBO met betrekking tot onderzoek, onderwijs, organisatorische verandering en maatschappelijke impact. Er worden vragen gesteld als:

• Past de klimaatagenda van USBO binnen de 'business as usual' academische wereld? Is de ‘business as usual’ universiteit verenigbaar met ecologische en menselijke grenzen?

• Welke institutionele en culturele veranderingen in USBO zijn nodig om de agenda te ondersteunen? Hoe verhouden concepten zoals ontgroeien en duurzaamheid zich tot de dagelijkse praktijk van studenten en universiteitspersoneel?

• Wat is de rol van democratie en personeels-/studentenparticipatie bij het creëren en implementeren van de klimaatagenda van USBO op korte en lange termijn?

Organisatie

De organisatie en praktische zaken zijn in handen van Dide van Eck, Wouter de Rijk, Lennart Stam en Lauren Fahy. Iedereen die een bijdrage wil leveren, is welkom. Input en hulp is ook geleverd door de USBO Klimaat Taskforce: Ozan Alakavuklar, Lianne Donselaar, Judith van Erp, Joyce Goorhuis, Hans Joosse-Bil, Albert Meijer, Ellis Riele, Marie-Jeanne Schiffelers, Sebastiaan Steenman en Marij Swinkels.

Programma:

Datum: 11 april, 12.00-17.00 uur.
Locatie: Janskerkhof 2/3
Taal: tweetalig, primair 'luistertaal' met enkele volledig Engelstalige workshops

• 12.00 uur inloop en lunch
  • 12.30-12.45 uur Opening