Promotie: The procedural participation of non-governmental organisations and national human rights institutions within the European Convention system and beyond – An empirical study

tot

Op 15 april promoveert Elif Erken op het proefschrift The procedural participation of non-governmental organisations and national human rights institutions within the European Convention system and beyond: An empirical study. Niet alleen staten en individuen, maar ook ngo's zijn betrokken bij zaken die spelen voor het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg.

Elk jaar wenden duizenden mensen zich tot het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg met de klacht over mensenrechtenschendingen door staten die partij zijn bij het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Als het Hof een klager in het gelijk stelt, en oordeelt dat de staat in kwestie één of meerdere van de rechten en vrijheden uit het Verdrag heeft geschonden, legt het dit vast in een uitspraak. Het Comité van Ministers van de Raad van Europa houdt vervolgens toezicht op de tenuitvoerlegging van de uitspraken van het Hof, wat betekent dat het controleert of de betrokken staat de uitspraken van het Hof daadwerkelijk naleeft.

Staten, individuen, het Hof en het Comité van Ministers zijn echter niet de enige actoren die actief zijn in Straatsburg. Ook non-gouvernementele organisaties en in mindere mate nationale mensenrechteninstituten zijn betrokken bij de procedures in Straatsburg.

In dit proefschrift wordt, met behulp van kwalitatief-empirische onderzoeksmethoden, de rol en betrokkenheid van ngo’s en nationale mensenrechteninstituten nader onderzocht. Allereerst wordt gekeken naar de betrokkenheid van deze actoren bij het tenuitvoerleggingsproces van de uitspraken van het Hof. Ook wordt onderzocht of een grotere rol voor deze actoren wenselijk is. Daarbij is inspiratie gezocht in de rol van non-gouvernementele organisaties onder het Europees Sociaal Handvest en de betrokkenheid van nationale mensenrechteninstituten in het Inter-Amerikaanse mensenrechtensysteem.

Het onderzoek heeft het belang van de betrokkenheid van deze actoren onderstreept, maar ook gewezen op bepaalde beperkingen, vooral als de rol en betrokkenheid van ngo's zou worden uitgebreid.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht (en online via deze link)
Promovendus