Hofvijverkring diner - met lezing over Phychedelische Sjamaans

tot

Het bestuur van de Hofvijverkring organiseert een diner op donderdag 18 april 2024 met als spreker Richard Alexander. Hij heeft onderzoek gedaan naar de vraag of het verbieden van psychedelische middelen met hallucinogene effecten, zoals Ayahuasca, ertoe zal leiden dat deze middelen in het criminele circuit terechtkomen.

Ayahuasca is een Zuid-Amerikaanse hallucinogene drank. Ayahuasca betekent slingerplant (liaan) van de ziel. De drank zorgt voor een sterke roes met visuele hallucinaties en droomachtige visioenen. Gebruikers rapporteren soms religieuze, mystieke ervaringen.

Lecture: Psychedelic Shamans: unregulated Ayahuasca in Iquitos

Richard spent time in the United Kingdom conducting ethnographic research with 'magic mushroom' pickers in the English countryside. This has been extremely interesting and valuable in learning how psychedelic drugs are procured before being bought and sold by criminal actors in the illegal market. He has done fieldwork in the United States and in Peru. In Portland, Oregon, there are efforts to employ measures that will reduce underground, illegal use of psychedelic drugs. In Peru, Richard has spent time observing the local context regarding 'ayahuasca', a powerful psychedelic drug that is being bought and sold in various modalities, with both legal and criminal actors being heavily involved.

Richard Alexander is promovendus bij het Willem Pompe Instituut voor strafwetenschappen. Zijn bachelor in criminology heeft hij bij Manchester Metropolitan University behaald (cum laude). Zijn MA in Global Criminology bij de Universiteit van Utrecht en zijn MA in Social Research Methods bij de University of Kent heeft hij eveneens cum laude behaald. In 2020 is aan Richard een Hofvijverbeurs toegekend voor zijn onderzoek met als titel: “Illegal Drugs or Ancient Medicine? Investigating the Relationship Between the Psychedelic Prohibition, Organised Crime and Entheogenic Practices”.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Gastro Bar Berlage
Entree
40,- voor een tweegangendiner, twee drankjes en koffie of thee,

U kunt zich via deze link aanmelden.
U wordt omgeleid naar het aanmeldsysteem van het alumni office. Hier kunt u ook uw menu-keuze aangeven en allergieën doorgeven.