Fotograaf Cas Oorthuys richt zijn camera op de diergeneeskunde van de jaren zestig

In beeld

Cas Oorthuys is een van de meest invloedrijke Nederlandse fotografen van de 20ste eeuw. Na de oorlog richtte Oorthuys zijn camera op de wederopbouw waarin hij als geen ander de sfeer van optimisme en hard werken weet te vangen’, valt te lezen op de website van het Nederlands Fotomuseum. Begin jaren zestig richtte hij zijn camera ook op de diergeneeskunde. Dat heeft geleid tot een prachtig visueel document over hoe het vak van dierenarts er in die tijd uitzag.

Twee mensen dragen een hond op een brancard naar buiten

Bijna twee jaar lang werkte Cas Oorthuys aan het fotoboek 'Diergeneeskunde nú', dat in 1962 werd uitgegeven ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD). Met zijn foto’s probeerde hij de schoonheid en uitdagingen van het beroep dierenarts in al zijn facetten vast te leggen.

Een hond ligt op zijn rug en wordt geopereerd door een dierenarts. Twee mensen kijken mee.

Na stagnatie in de crisisjaren en de Tweede Wereldoorlog maakte de faculteit vanaf omstreeks 1960 een snelle groeifase door. Door veel mensen werd meer tijd en geld besteed aan hobby’s, waaronder het houden van allerlei dieren voor gezelschap, recreatie en sport.

Een vrouw met een hoedje op houdt haar zwarte poedel vast op de tafel van de dierenarts.
Een dierenarts luistert met een sthetoscoop naar het hart van een witte kat die op tafel ligt. De eigenaar kijkt mee.

Daarnaast werd de veehouderij nog verder uitgebreid door schaalvergroting en intensivering. De vraag naar dierenartsen steeg hierdoor enorm. Niet alleen in de praktijk, maar ook bij de faculteit groeide het patiëntenaanbod sterk.

Een dierenarts brengt een medicijn toe bij een biggetje die tussen drie andere biggen ligt in een stal.

De grote vraag naar dierenartsen vertaalde zich naar meer onderwijs en onderzoek.

Een groep studenten zit in de collegebanken bij diergeneeskunde. Een skelet van een hoofd van een paard staat op de voorgrond.
Twee dierenartsen in witte jassen met daaromheen een grote groep studenten diergeneeskunde bestuderen een hond die op een tafel ligt.
Twee onderzoekers (vrouw) van diergeneeskunde zitten achter een microscoop in de jaren zestig.

Alle foto's van Cas Oortuys zijn gemaakt in opdracht van het KNMvD, voor het fotoboek 'Diergeneeskunde nú', dat in 1962 werd uitgegeven. De beelden zijn afkomstig uit het archief van het Universiteitsmuseum Utrecht, collectie Diergeneeskunde.

Steun de collectie Diergeneeskunde via Stichting Vrienden van Museum Diergeneeskunde.