Vergelijkende anatomie: muizen, ratten en mensen

• OnderwijsvormOp locatie
  • Prijs€445

Vergelijkende anatomie: muizen, ratten en mensen

In deze cursus leer je meer over de anatomie die nodig is om pathologische aandoeningen te begrijpen en om een sectie op muizen en ratten te verrichten. Je gaat de anatomie van deze dieren bestuderen aan de hand van plastinaten en door het oefenen van een sectie. Ook maak je kennis met methoden en procedures voor het bewaren van organen en weefsels voor verdere analyse.

Leerdoelen van vergelijkende anatomie

Het doel van deze cursus is dat deelnemers de macroscopische structuur van organen en orgaansystemen begrijpen en kunnen uitleggen. Deze kennis vormt de basis voor het begrip van de aandoeningen die aan bod komen in de aankomende pathologiecursus van OvP DALAS.

Na afloop van de cursus:

• heeft de deelnemer gedetailleerde kennis over de anatomie van muizen en ratten en is de deelnemer in staat om deze anatomie te vergelijken met de humane anatomie.
  • kan de deelnemer een post mortem onderzoek van een muis en een rat uitvoeren volgens good veterinary and scientific practice.
  • begrijpt de deelnemer wat er nodig is voor het nemen van weefselmonsters volgens een standaard sectieprotocol.
  • is de deelnemer in staat om kritisch na te denken over de anatomische kenmerken van een diermodel en over de invloed daarvan op de keuze voor het juiste onderzoeksmodel.

Doelgroep

De cursus is primair bedoeld voor biotechnici, onderzoekers en dierenartsen die met proefdieren werken. Geïnteresseerde dierverzorgers zijn ook welkom.

DALAS-leden kunnen tegen een gereduceerd tarief aan de cursus deelnemen.

Cursus op maat

In deze cursus bestudeer je de anatomie van ratten en muizen in vergelijking tot die van de mens. Dat doe je met theoretisch onderwijs en door de anatomie van de dieren te bestuderen met anatomische preparaten en het oefenen van een sectie. De cursus wordt op maat gemaakt, al naar gelang de professionele behoeften en verwachtingen van de deelnemers. We horen graag voorafgaand aan de cursus jouw specifieke wensen om dieper de anatomie in te duiken.

Volgende startdatum nog niet bekend

Universiteit Utrecht, Faculteit Diergeneeskunde

Prof. dr. D. (Daniela) Salvatori

Drs. B.S. (Bo) van Leeuwen

A. (Arend) Schot

De cursus Vergelijkende anatomie: muizen, ratten en mensen wordt aangeboden door de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht. Heb je vragen of opmerkingen? Neem dan contact met ons op via onderstaande gegevens.

Onderwijs voor Professionals (OvP)