Professor A.R. de Bruijn Fonds

Doel: steunt onderwijs en onderzoek op het gebied van het notarieel recht aan de Universiteit Utrecht
Opgericht door: drs. H.M. de Bruijn-Franken, schoondochter van prof.mr. A.R. de Bruijn (1896-1966)

Het fonds op naam is ingesteld ter ere van prof.mr. A.R. de Bruijn (1896-1966). De Bruijn was van 16 september 1957 tot 1 januari 1961 Buitengewoon hoogleraar De wetenschap van het notariaat. Toen werd hij benoemd tot Gewoon hoogleraar De wetenschap van het notariaat. Deze functie vervulde hij tot aan zijn overlijden op 28 juni 1966.

Wie komen in aanmerking voor subsidies?*

Studenten die zelf niet in staat zijn hun onderzoek te financieren. Het fonds wil daarnaast stimuleren dat studenten en onderzoekers met een handicap of anderszins nadelige gezondheidstoestand hun studie- of onderzoek ambities kunnen waarmaken.

*Subsidieaanvragen zijn pas vanaf 2023 mogelijk vanwege de 'opbouwperiode' van het kapitaal.

De geboden steun kan ook betrekking hebben op de studie, het publiceren van onderzoeksresultaten en onderzoek of conferentiedeelname in het buitenland. Voorbeelden van initiatieven die vanuit het fonds gefinancierd kunnen worden:

• Een bijdrage aan een project gerelateerd aan de studie notarieel recht waarvan de wetenschappelijke of maatschappelijke impact en relevantie hoog zijn;
  • Een fellowship/scholarship voor een talentvolle graduate student ten behoeve van een aan het Molengraaff Instituut uit te voeren onderzoek.

Invulling van de doelstelling van het fonds vindt plaats op de volgende manieren in volgorde van prioriteit:

1. financiële steun aan studenten notarieel recht;
  2. financiële steun aan onderzoekers notarieel recht;
  3. financiële steun aan projecten ter bevordering van de notariële wetenschap.