Testimonials

“Als een leerling zelf inziet dat hij of zij veel waard is, kom ik stralend thuis.”

Foto van Robin Bal, alumni van de Engelse lerarenopleiding
Robin Bal, alumnus

Ik wist al vrij jong dat ik leraar wilde worden. Mijn oudere broers en zus kwamen altijd met verhalen over school thuis. Ik werd daar heel nieuwsgierig van. Mijn eigen middelbareschooltijd was fijn; ik had leuke docenten en vooral het vak Engels lag me goed. Daar gaf ik ook bijles in, waardoor ik zeker wist dat ik voor de klas wilde staan. Na mijn eindexamen ben ik direct gaan studeren. Recht op mijn doel af. Eerst de bachelor Engelse taal en cultuur en daarna direct door naar de master Engelse taal en cultuur: educatie en communicatie.

Liefde voor literatuur
Tijdens mijn bacheloropleiding heb ik de educatieve minor gevolgd. Ik kreeg in mijn eerste stage gelijk een talentklas op het VWO. Ik deed mijn best om zo snel mogelijk alle leerlingen te leren kennen, zodat ik vervolgens op hun interesses kon inspelen met boeken en films. Mijn eigen liefde voor literatuur is pas ontstaan toen ik studeerde. Tot die tijd dacht ik dat het me niet zo lag, maar ineens ontdekte ik de juiste boeken. Nu probeer ik mijn leerlingen al vroeg te introduceren met literatuur die hen aanspreekt. Wat motiveert ze, wat vinden ze leuk, wat doen ze buiten school? Als ik dat weet, kan ik boeken aanbieden die daarbij passen.

Het fundament van mijn lesgeven is een goede relatie met mijn leerlingen. Daar investeer ik in.

Blijven groeien in gesprekken
Wat ik absoluut tijdens de master heb geleerd, is het voeren van gesprekken. Je krijgt college over gesprekstechnieken en pubergedrag, in werkgroepen pas je dit vervolgens toe tijdens een rollenspel. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat een werkgroepbegeleider een scholier had uitgenodigd om gesprekstechnieken mee te oefenen. Die combinatie van theorie én gelijk uitproberen in de praktijk, werkt heel goed. Nu ik voor de klas sta, word ik steeds beter in die gesprekken. Hoe meer leerlingen je leert kennen, hoe meer verschillende achtergronden en problematieken je tegenkomt. Elk probleem vraagt een eigen aanpak. Daar blijf ik in groeien.

De basis is een goede relatie
Het fundament van mijn lesgeven is een goede relatie met mijn leerlingen. Daar investeer ik echt in. In de eerste weken van een nieuw schooljaar ben ik vooral bezig met introductie en iedereen betrekken. Ik speel altijd het kennismakingsspelletje ‘two lies and one truth’, waarbij leerlingen moeten raden wanneer hun klasgenoot de waarheid verteld. Dat werkt ontzettend goed: ik krijg op die manier automatisch inzicht in wat ze graag delen en wat belangrijk voor ze is.

Een mooie ontwikkeling
Toen ik mijn scriptie aan het afronden was, kwam er op mijn voormalige stageschool een vacature vrij. Ik werd aangenomen en inmiddels heb ik zeven eigen klassen. Wat ik het allerleukste vind, is als leerlingen trots zijn op zichzelf. Daar besteed ik ook veel aandacht aan. Kinderen die aan het begin van het schooljaar onzeker waren, zijn echt gegroeid. Het is zo geweldig om die ontwikkeling te zien. Als een leerling inziet dat hij of zij veel waard is, dan kom ik stralend thuis. Dit vak is het mooiste dat er is.

Robin Bal is alumnus Engelse taal en cultuur: educatie en communicatie.

“Ik krijg een bepaalde rush als ik voor de klas sta.”

Kristi Lo Fo Sang, alumna

Toen ik mijn studie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen had afgerond, ben ik me gaan oriënteren op een vervolgopleiding. Ik wilde graag mijn eerstegraadsbevoegdheid halen. Ik heb open dagen bezocht, websites bekeken en de curricula naast elkaar gelegd. De tweejarige master Engelse taal en cultuur: educatie en communicatie in Utrecht sprak me het meeste aan vanwege de diversiteit aan keuzecursussen. Met mijn hbo-diploma al op zak, bood deze studie voor mij de juiste verdieping.

Echt iets voor mij
Om de overstap te kunnen maken, heb ik eerst een premaster gevolgd. Omdat ik al wel een goede basis qua pedagogiek en vakdidactiek had, heb ik vervolgens bepaalde vrijstellingen gekregen in de master. De keuzecursussen die me het meest inspireerden, linkten aan het Engels en gingen  bijvoorbeeld over de Engelse cultuur en identiteit. Ik ben er ook achter gekomen dat ik onderzoek heel boeiend vind. Artikelen lezen, papers schrijven. Het zijn dingen waar ik gelukkig al in mijn premaster kennis mee had gemaakt. Ik wist al snel: dit is echt iets voor mij.

Mijn vak is ontzettend leuk, daar word ik zo enthousiast van. Dat wil ik graag overbrengen.

Leren loslaten
Tijdens mijn bachelor had ik al een aantal keer stagegelopen, maar nu stond ik voor het eerst voor een bovenbouwklas. Het lesgeven had ik al in de vingers, maar ik moest nog ontdekken hoe het zit met dingen als examentraining en punten die meetellen voor het eindcijfer. Bovendien hanteer je als docent in de hogere klassen een andere aanpak. Ik was gewend om alles voor te kauwen en scholieren aan de hand te nemen. Mijn stagebegeleider wees we erop dat ik van vijfdeklassers meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid mag verwachten. Ik kan nu beter loslaten en dat vind ik heel fijn.

Een goede sfeer
Vaak probeer ik nieuwe dingen uit in een les. Als het dan niet direct werkt, duik ik opnieuw de boeken in. Of ik vraag aan collega’s en vrienden die docent zijn, hoe zij iets aanpakken. Nu ik met mijn scriptie bezig ben, overleg ik ook geregeld met mijn begeleider vanuit de universiteit. Hij is gelukkig net zo enthousiast over het onderwerp als ik, dus het gaat tot nu toe heel erg goed. Sowieso vind ik de begeleiding vanuit de universiteit heel fijn. Alle docenten zijn enorm behulpzaam en staan altijd open voor vragen. De sfeer is heel relaxt.  

Op mijn best voor de klas
Misschien wil ik als ik klaar ben wel op een hbo gaan werken, of bij een talencentrum. Of toch op een middelbare school. Hoe dan ook wil ik graag lesgeven. Ik krijg een bepaalde rush als ik voor de klas sta. Mijn vak is ontzettend leuk, daar word ik zo enthousiast van. Dat wil ik graag overbrengen. Daarnaast geeft het me een goed gevoel als ik leerlingen kan helpen bij het bereiken van hun doelen. Als ik dan ook nog zo nu en dan gevoelige thema’s kan behandelen in een les - zoals bijvoorbeeld de achtergrond van Thanksgiving - dan ben ik op mijn best.

Kristi Lo Fo Sang is alumna Engelse taal en cultuur: educatie en communicatie.