Testimonials

“Door te doen leer je. En ik heb geregeld feedback gevraagd aan mijn stagebegeleider.” [in Dutch]

Suzanne van der Neut, alumna

Tijdens de bachelor Biomedische Wetenschappen mocht ik op een aantal middelbare scholen een practicum voor de bovenbouwklassen verzorgen. Het was mijn eerste kennismaking met lesgeven. En hoewel het voor de klas staan energie kostte, gaf het me ook een enorme boost. Ik kwam altijd met een voldaan gevoel thuis. Daar wilde ik meer mee doen. Om ook andere opties open te houden – zoals een PhD of het ontwikkelen van onderwijs - schreef ik me in voor de teacher track van de master Science Education and Communication. 

Nog alle kanten op
De opleiding bestaat uit een aantal basisvakken, waaronder Pedagogiek en Vakdidactiek. De vrije keuzeruimte kun je zelf invullen met allerlei interessante vakken. Zo volg ik nu bijvoorbeeld Investigative Journalism, iets heel anders. Ik hou ervan om me breed te ontwikkelen en met deze opleiding kan dat. Die combinatie vind ik echt een pré.  

Ik stimuleer mijn leerlingen om een eigen mening te vormen over maatschappelijke thema’s.  

Feedback en concrete tips
Parallel aan de vakken loop je stage. Ik werd als nieuwe docent tijdens de start van het schooljaar in het diepe gegooid. Dat is de periode dat leerlingen hun positie in de klas bepalen. Al snel merkte ik hoe belangrijk het is om grenzen te stellen. Door te doen leer je en ik heb in die weken geregeld feedback gevraagd aan mijn stagebegeleider. We bespraken dat ik meer ruimte mocht innemen in het lokaal. En als je bijvoorbeeld de deur even stevig dichttrekt als iedereen zit, geef je het signaal dat de les is gestart. Simpel, maar zulke trucjes werken echt.  

Combinatie van theorie en praktijk
Wat ik ook ontzettend leerzaam vind, is het terugkijken van videofragmenten uit mijn lessen. Ik zie echt verschil ten opzichte van toen ik net begon. Nu heb ik veel meer de leiding. Leuk om te merken hoe snel dat gaat. Bij Professional in Practice bespreek je naast die video’s ook concrete lessituaties. Dat is leuk én handig: ik kan bepaalde dingen direct toepassen in de praktijk. En als ik tijdens mijn stage ergens tegenaan loop, leg ik dat de dag erna voor aan één van mijn medestudenten of docenten. Er is altijd wel iemand om mee te sparren.  

Kritisch leren denken
Overal om je heen is biologie. Ik kan veel bruggetjes maken met actuele onderwerpen en thema’s. Denk bijvoorbeeld aan vaccineren of milieukwesties, of de vraag of je het zou willen weten als je een erfelijke ziekte bij je draagt. Als ik zulke maatschappelijke onderwerpen behandel, stimuleer ik mijn leerlingen om een eigen mening te vormen. Dat vind ik heel belangrijk, naast het creëren van een fijne werksfeer en een veilige omgeving.  

Als er een vlammetje ontwaakt
Pubers zijn ontzettend vermakelijk. Ze zijn zeker niet altijd makkelijk, maar hebben vaak iets leuks te vertellen en nemen geen blad voor de mond. Ze kunnen ook oprecht enthousiast zijn over de stof. Natuurlijk willen ze allemaal graag seksuele voorlichting, het blijven pubers. Maar ook als ik iets uitleg over de bloedsomloop en cholesterol, kan er zomaar een vlammetje ontwaken. Dat is ontzettend mooi om te zien.

Suzanne van der Neut is alumna Science Education and Communication en werkt als docent biologie op een middelbare school.

"Ik hoop mijn leerlingen iets mee te geven voor de toekomst." [in Dutch]

Mieke Mogezomp, alumna

Al jong had ik het idee om het onderwijs in te gaan. Ik speelde altijd schooltje en als ik voor mezelf mocht werken in de les, koos ik ervoor om klasgenootjes te helpen. Thuis verzorgde ik bijles voor mijn broertjes en zusje. Toch begon ik in eerste instantie aan een opleiding die gericht is op in het lab staan, omdat ik het interessant vind hoe alles op microniveau werkt. Ik miste alleen iets. 

Door voor een eerstegraads bevoegdheid
Ik besloot de minorruimte in te vullen met een educatieve minor. Een gouden zet, want daar vond ik het sociale dat ik miste bij mij eigen bètastudie. Bovendien kon ik op die manier proeven aan het vak van docent; in the end is het vooral belangrijk dat het voor de klas staan je aanspreekt. Een stage is de manier om dat te ontdekken. Als je de educatieve minor hebt afgerond, heb je een tweedegraads bevoegdheid waarmee je kunt lesgeven in de onderbouw. Dat is leuk, maar om ook Scheikunde in de hogere klassen te kunnen geven is een eerstegraads bevoegdheid nodig. Ik besloot het roer om te gooien en ging op zoek naar een master waarmee ik ook in de bovenbouw aan de slag kon. Die vond ik in Utrecht.

Als ik in de klas proefjes doe, zie ik soms dat leerlingen het ineens begrijpen. Dan gaan er echt lampjes branden.

Persoonlijk onderwijs op maat
Mijn beeld van de Universiteit Utrecht was dat het allemaal vrij massaal was, maar tijdens de Open Dag ontdekte ik dat Science Education and Communication juist heel kleinschalig is. Ik raakte in gesprek met twee docenten en merkte dat er veel meer mogelijk is dan ik in eerste instantie dacht. Doordat er ieder jaar een kleine lichting studenten start, is het onderwijs persoonlijk en op maat. Zo doe ik nu zelf twee tracks, de Teacher Track én Research & Development. Bovendien is Utrecht een geweldige stad, dus mijn keus om te switchen was snel gemaakt.

Als het kwartje valt
De vakken die ik volg zijn erg interessant. Ik leer nu bijvoorbeeld meer over wetenschapscommunicatie. Maar ik vind het vooral fantastisch om met leerlingen bezig te zijn. Scheikunde is voor veel van hen best een lastig vak, maar het gaat over zulke relevante onderwerpen. Het mooiste is als je iets uitlegt en er lampjes gaan branden. Dat zie ik soms echt gebeuren, dat het kwartje valt als ik aan de hand van wat proefjes dingen uitleg. Die interactie is het allerleukste. Ook als scholieren het vak Scheikunde uiteindelijk laten vallen, hoop ik ze in korte tijd iets mee te geven voor de toekomst. 

Mieke Mogezomp is alumna Science Education and Communication en werkt als docent scheikunde op een middelbare school waar ze ook mentorcoach is.