Ervaringen

Stella van Dijk, student Scheikunde

"Ik heb voor scheikunde gekozen omdat ik het vak op de middelbare school erg interessant vond. Ik merkte dat ik graag tot in detail wilde weten hoe bijvoorbeeld chemische reacties werkten en waarom. Daarnaast sprak het me erg aan dat de theorie werd afgewisseld met praktijk. In het algemeen zijn de verwachtingen die ik had zeker uitgekomen.

Verschil met vwo

Het is toch ineens heel anders op de universiteit. Ik moest wel echt even wennen aan de vrijheid die je opeens kreeg, maar dat vond ik alleen maar positief. De overgang is goed te doen. De stof is namelijk goed te volgen en er is een prima herhaling om iedereen op hetzelfde niveau te krijgen. Aan het begin van het jaar moest ik even wakker worden geschud, omdat ik toch wel meer moest doen dan op het vwo. Je volgt ineens hoorcolleges en werkcolleges met groepen, wat toch erg anders is dan een lesuur op de middelbare school. Het is ook meer op jezelf gericht. Je moet zelf initiatief nemen, zelf je tijd indelen etc. Ook is de sfeer op een universiteit erg anders dan op het vwo.

Zwaar maar leuk

Ik heb tot nu toe een positief beeld van scheikunde. Je zit veel uren per week op de universiteit, maar omdat het er eigenlijk altijd wel gezellig is, is dat niet erg. Het is geen lichte studie door de vele uren en de soms pittige stof, maar het is wel een erg leuke studie. Ik vond de vakken organische- en anorganische chemie erg boeiend. Op het practicum heb ik me ook goed vermaakt, doordat je bijvoorbeeld je eigen stof kon synthetiseren. Ik kijk uit naar mijn tweede jaar. Ik hoop dat het even leuk wordt als mijn eerste jaar."

Ruben van Wijk, student Scheikunde

Al tijdens mijn middelbare school geef ik bijlessen Natuurkunde en Scheikunde en sinds mijn eerste jaar van mijn bachelor ben ik examentrainer Scheikunde en Natuurkunde. Ik ben dus naast het studeren van Scheikunde al veel bezig met onderwijs. Om mijzelf meer te verdiepen in het docentschap, was de Educatieve Minor binnen mijn bachelor Scheikunde voor mij een logische keuze. Daarnaast is het ook een makkelijke manier om je tweedegraads lesbevoegdheid te halen, wat ik gegarandeerd al wilde behalen. Ook vind ik het geweldig om leerlingen te zien ontwikkelen op verschillende gebieden binnen de context van Scheikunde, waaronder hun analytisch denkvermogen, wat een waardevolle vaardigheid is voor later. Dit heb ik gezien tijdens mijn stage van de Educatieve Minor en zie ik ook gebeuren in het klein tijdens examentrainingen.

De Educatieve Minor heb ik ervaren als een druk, maar enorm leerzaam halfjaar. Naast het leren hoe je scheikunde geeft, dus de ‘vakdidactiek van scheikunde’, leer je daarnaast veel op het gebied van pedagogiek en klassenmanagement in zowel theorie als praktijk, wat ik een enorme meerwaarde vind van deze minor. Dit leer je niet zomaar bij een ander vak of bij examentrainingen geven. Tevens leer je om goed, kort en duidelijk te presenteren, wat niet alleen handig is in het onderwijs, maar ook in je latere werkleven. De opgedane kennis over de net genoemde onderwerpen hebben mij enorm geholpen om mezelf verder te ontwikkelen als zowel scheikundige als academicus.

Terwijl ik heb gekozen voor de master Nanomaterials Science als vervolgopleiding, ben ik nog niet helemaal uit wat ik later ga doen . Echter sluit ik niet uit dat ik later voor de klas zal staan op een middelbare school. Mogelijk ga ik eerst een paar jaar werken op de universiteit als onderzoeker en universitair docent en keer ik daarna terug als docent scheikunde op een middelbare school. Ik ben zeker van plan om mijn eerstegraads bevoegdheid te behalen kort na mijn master. Misschien blijf ik dan toch binnen het onderwijs na de educatieve module, want het docentschap is ontzettend mooi en eervol werk, waarin je kan bijdragen aan de ontwikkeling van leerlingen op zowel vakkennis als persoonlijke vlak.  

Gonneke Knops, honoursstudent Scheikunde

Gonneke Knops, honours student scheikunde

"Het honoursprogramma is een enorme meerwaarde voor je studie omdat je al vroeg ontdekt hoe onderzoek aan de universiteit eraan toegaat. Je begint met het interviewen van professoren, waardoor er een wereld voor je opengaat qua onderzoeksmogelijkheden, en je ontdekt ook welke onderzoeksgroep je aanspreekt. Daarnaast schrijf je zelf ook een onderzoeksvoorstel, waardoor je direct de diepte in gaat met je onderzoek. Op mijn allereerste thesis dag stond ik al in het laboratorium, terwijl veel anderen daar pas na een week aan toe waren.

Ik ben altijd op zoek geweest naar extra uitdaging: zo heb ik wiskunde B als zelfstudie gedaan en heb ik deelgenomen aan het U-talent programma.  Ik vind het erg leuk om samen te werken met anderen die ook zeer geïnteresseerd zijn in wat uitdagendere onderwerpen. Hierdoor ontdek je hoever je samen kunt komen."

Bert Weckhuysen, hoogleraar

Toponderzoeker

Bert Weckhuysen is docent en hoogleraar bij Scheikunde. Hij geeft les in het derde jaar van de opleiding in het vak Katalyse. Hij ontving verschillende nationale en internationale prijzen, waaronder de Spinozapremie (juni 2013). Deze prijs, een onderzoekspremie van 2,5 miljoen euro, is een eerbetoon aan het inspirerende en baanbrekende onderzoek van Weckhuysen en geldt als de grootste onderscheiding in Nederland die een wetenschapper kan krijgen. Weckhuysen is daarnaast lid van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen. Ook is hij als ‘captain of science’ van het topteam chemie betrokken bij het vormgeven van het Topsectorenbeleid van de Nederlandse regering.

Katalysator

In zijn onderzoek kijkt hij naar katalysatoren. "Een katalysator is een stof die een chemische reactie kan versnellen, zonder zelf opgebruikt te worden’, legt hij uit. ‘Je kunt het vergelijken met de Tour de France. Bergop is moeilijk, maar een vlak stuk gaat een stuk sneller. Een katalysator maakt van een bergetappe een vlak stuk of lichtglooiende weg voor chemische reacties."

Duurzame producten

Weckhuysen wil met die katalysatoren sneller, gemakkelijker en goedkoper duurzame producten kunnen produceren. Een grondstof, zoals plantenstengels, verandert namelijk niet zomaar in een efficiënte biobrandstof, daar zijn katalysatoren voor nodig.

"We kijken in feite met behulp van licht naar de katalysatoren ‘in actie. Dat doen we in een omgeving en onder omstandigheden die zo veel mogelijk lijken op die in de industrie. Dit is belangrijk omdat de omgeving en reactie-omstandigheden een grote invloed hebben op de werking van katalysatoren. Met de inzichten die we hieruit krijgen, kunnen we katalysatormaterialen verbeteren en daarmee de duurzaamheid van processen waarmee we bijvoorbeeld brandstoffen en materialen maken vergroten."

Inzoomen à la Google Earth

Het doel is om oplossingen voor grote uitdagingen te zoeken in de allerkleinste deeltjes. Het gaat dan om uitdagingen rond het gebruik van fossiele en hernieuwbare grondstoffen voor de productie van brandstoffen en bouwstenen voor de chemische industrie. In situ spectroscopie kan je letterlijk de ogen geven om te kijken waarom een katalysator al dan niet werkt. Echter, wanneer je zo ver inzoomt om de kleinste details te kunnen zien, kan het zijn dat de katalytische reactie zich op een heel andere plek afspeelt. Hij wil daarom naar een methode toe die zowel het grote geheel als het kleinste detail van een werkende katalysator kan bekijken.

"Met bijvoorbeeld Google Earth kun je heel snel heel ver inzoomen. Je begint met de wereldbol, en binnen een paar klikken kijk je in de tuin van je buurman. Even later zoom je in op de Eiffeltoren en met één druk op de knop heb je weer het overzichtsplaatje van de wereldbol. Wij willen dat ook kunnen met katalytische processen. Zo’n Google Earth voor katalysatoren bestaat echter nog niet, maar stapje voor stapje gaan we wel deze richting uit."

Maria Marthe Fennis, alumna

"Je moet gemotiveerd zijn, doorzettingsvermogen hebben en interesse in de verschillende aspecten van de chemie.

Ik ben scheikunde gaan studeren omdat ik nieuwsgierig ben en graag wilde weten hoe de dingen om ons heen in elkaar zitten. Het practicum vond ik het leukste onderdeel, naast de hechte groep studenten. Tussen m’n bachelor en master in heb ik anderhalf jaar bij HyET Solar gewerkt aan de productontwikkeling van flexibele zonnecellen. Hiervoor heb ik ook veel versnelde levensduurtesten uitgevoerd. Omdat ik graag met mensen werk en echt iets tastbaars, een product, in handen wil hebben, heb ik de master Science and Business Management gevolgd. Hier heb ik geleerd om de theorie direct te vertalen naar de praktijk! In de toekomst wil ik graag Project Management gaan doen en me richten op duurzame energie en nieuwe technologieën". 

Mikal van Leeuwen, alumnus

“Je kunt heel veel kanten op met een bachelor en master in de Scheikunde, omdat je veel kennis hebt en analytisch hebt leren denken.

Scheikunde in Utrecht trok me erg aan, omdat de opleiding de grooste is van Nederland en zeer goed aangeschreven staat. De docenten zijn erg goed en staan aan de top van hun vakgebied. Het is belangrijk dat je gemotiveerd, nieuwsgierig en ondernemend bent. Door het brede aanbod van de vakken, waarbij er toch veel verdieping is, ontdek je welke kant van de scheikunde het beste bij jou past. Voor mij was dat de colloïdchemie. Na mijn master Nanomaterials heb ik in samenwerking met Philips een promotieonderzoek bij de vakgroep Fysisch en Colloïd Chemie gedaan naar in-body biosensors. Inmiddels werk ik in de parfumindustrie bij het bedrijf International Flavors and Fragrances (IFF), waar ik werk aan ‘afleveringssystemen’ voor geurstoffen."