Ervaringen

Wil je weten hoe onze huidige en oud-studenten de opleiding ervaren? Check dan de interviews en video's met Dung, Shaila, Jinghze, Giulia, Stella en Julia. 

Dung Ly (hij/hem) is student

"Hoe langer je studeert, hoe meer je jezelf vindt in de leerstof en hoe meer je leert om je eigen stem te hebben tussen alle wetenschappers." 

Shaila Kumaradas (zij/haar) is masterstudent Literature Today

"Ik weet al sinds mijn vijftiende dat ik geĆÆnteresseerd ben in het bestuderen van literatuur. Na het bezoeken van verschillende open dagen heb ik me uiteindelijk aangemeld voor de bachelor Literatuurwetenschap aan de Universiteit Utrecht vanwege de unieke historische en filosofische focus op literatuur."

"Ik ging naar een internationale, Engelstalige middelbare school, dus het voelde logisch om me ook aan te melden voor een Engelstalige bachelor."

Lees meer

Unesco City of Literature

"Een bachelor Literatuurwetenschap is veel lezen, maar je went snel aan het universitaire systeem en de docenten zijn erg behulpzaam. Ik heb altijd parttime baantjes gehad naast mijn studie en ik denk dat gemiddeld 10 uur per week aan werk goed mogelijk is. Een hoogtepunt van Literatuurwetenschap in Utrecht is dat Utrecht ā€˜Unesco City of Literatureā€™ is. Dat betekent dat de stad erkend is voor de vele literaire toevoegingen door de vele literaire events en boekwinkels. Ik vond het daarnaast ook een groot voordeel dat al onze colleges plaatsvinden in de historische binnenstad in plaats van op een science park buiten de stad."

Zelfdiscipline

"Als ik Ć©Ć©n tip mag geven aan studiekiezers, dan zou het zijn dat het belangrijk is om te weten dat Literatuurwetenschap, net als andere universitaire studies, weinig contacturen heeft. Het vraagt zelfdiscipline, want je moet zelf veel lezen en werk doen."

Jinghze (hij/hem/hen/hun) Zhang is masterstudent Media, Art and Performance Studies

"Ik koos voor de bachelor Literatuurwetenschap in Utrecht omdat het studieprogramma aansloot bij mijn interesses in cultuurtheorie en continentale filosofie."

"De focus in de specialisatie Literature in Conflict op literaire theorie in relatie tot conflict, censuur, en emancipatiepolitiek vond ik interessant. Het volgen van de bachelor heeft me een ander mens gemaakt, onder andere dankzij de docenten die vertelden over inspirerende auteurs en denkers die me nog dagelijks beĆÆnvloeden."

Lees meer

Werkdruk

"De werkdruk van de opleiding hangt af van wat je wil doen en bereiken tijdens je studie. Persoonlijk zou ik anderen willen aanraden om deel te nemen aan extracurriculaire activiteiten om extra vaardigheden te trainen en ervaringen op te doen. Het leert je, zoals Audre Lorde, een auteur die je tegenkomt tijdens de bachelor, schreef ā€œhow to stand alone, unpopular, and sometimes reviled, and how to make common cause with those other identified as outside the structures, in order to define and seek a world in which we can all flourish.""

Humanities Honours Programme

"Een voorbeeld van zo'n extra curriculaire activiteit die ik ondernam was het Humanities Honours Programme.Toen ik aandacht mistte binnen de Universiteit Utrecht voor de Russische invasie van OekraĆÆne, kreeg ik van het Honours Programme de financiĆ«le hulp om een symposium hierover te organiseren. Onderzoekers uit de politicologie, internationale relaties en antropologie waren hierbij aanwezig om samen met ons te praten over en aandacht te vragen voor de oorlog. Mijn bachelor heeft kortom een belangrijke rol gespeeld in het ontwikkelen van mijn kritische denkvaardigheden om op zowel de maatschappij als de universiteit te reflecteren."  

Giulia Monteverde (zij/haar) is student

"EƩn van de redenen waarom ik de opleiding Literatuurwetenschap zo leuk vind, is omdat het om analytisch denkwerk en logica vraagt. Voordat ik hier kwam studeren, ben ik opgeleid in exacte wetenschappen in Italiƫ, dus dat trekt mij erg aan."

"Bovendien wil ik misschien een tweede bachelor Psychologie gaan volgen en dan is kennis van en over literatuur ook handig. Net zoals bij psychologie moet je bij literatuurwetenschap namelijk in staat zijn om je in iemand anders te verplaatsen. Op die manier kun je literair werk grondig analyseren."

Lees meer

Verschillende perspectieven

"De verschillende perspectieven die we hebben verkend binnen de cursussen in het eerste jaar waren heel interessant en een goede manier om mijn specifieke interesses en sub-velden binnen literatuurwetenschap te ontdekken. Het heeft me geleerd om, wanneer ik iets ga lezen, extra op te letten welke verschillende perspectieven er zijn. Bovendien heeft de opleiding veranderd hoe ik denk. Toen we de roman ā€˜The Hoursā€™ van Michael Cunningham lazen gedurende de cursus Close Reading gebruikten we bijvoorbeeld de roman als een voorbeeld voor hoe we terugkerende themaā€™s en taalkundige patronen op een dieper niveau kunnen herkennen."

Food for thought

"De gesprekken in de klas zijn interessant en geven me veel ā€œfood for thoughtā€. We bespreken boeken en poĆ«zie, maar ook literaire werken in relatie tot maatschappelijke problemen. Vanwege de gelimiteerde tijd per cursus bespreken we helaas niet altijd alle teksten zo grondig als ik zou willen. Ergens is dat jammer, maar aan de andere kant zouden we niet zo veel verschillende perspectieven leren als de docent enkel Ć©Ć©n boek zou kiezen om op in te gaan."

Stella Tabachnikoff is student

"Wat me erg aansprak in Literatuurwetenschap, is dat de opleiding niet alleen literatuur bespreekt, maar ook een historische, filosofische en soms politieke insteek heeft." 

"Mijn favoriete cursus tot nu toe is Mythos en Logos, omdat de cursus terugkeerde tot de basis: een pen en papier met daarop geschreven een verhaal or toneelstuk."

Lees meer

Ontdekken

"Vooral het analyseren van poƫzie is leuk, aangezien je echt als een team moet werken om alle geheimen van een gedicht te ontdekken. Het is daarvoor belangrijk om zeker te zijn van de betekenis van alle woorden en termen die de dichter gebruikt, voordat je zelf gaat interpreteren en analyseren."

De kunst van een verhaal

"Literatuurwetenschap leert me om de kunst van een verhaal te begrijpen. Als mensen begrijpen we alles door er verhalen van te maken. Denk maar aan wiskunde en biologie, waarbij we logische volgordes (verhalen) van gebeurtenissen voor onszelf maken. Ook bedrijven en startups beginnen vaak als een verhaal dat je in je hoofd vertelt over wie je zou kunnen zijn. Goed begrijpen hoe verhalen zijn samengesteld zorgt er ook voor dat je dit zelf beter zal kunnen doen en dat je anderen kan leren hoe ze goed communiceren."

Julia von Buch (zij/haar) is student

"Ik wist dat ik de juiste studie had gekozen vanaf het moment dat we ā€˜Saturdayā€™ van Ian McEwan lazen voor de cursus Introduction to Literary Studies. Het lezen van dit boek en het opdoen van kennis waar ik anders nooit van gehoord had, gaven het beste gevoel ooit."

"Literatuurwetenschap verenigt geschiedenis, creativiteit, psychologie en filosofie; alles komt samen. We praten over boeken in een historische of sociale context en linken ze met filosofische theorieƫn die we leren."

Lees meer

Studenten

"De studie is zo veel breder dan ik van tevoren had verwacht. Mede doordat de vele internationale studenten die deze opleiding kiezen, is de groep mensen erg open-minded en gepassioneerd over literatuur. Het is een hele gevarieerde groep mensen qua nationaliteiten en interesses. Omringd zijn door mensen die dezelfde passie voor literatuur delen is een van de dingen die de opleiding zo fijn maakt."

Ondersteuning

"Op de hoeveelheid ondersteuning die de universiteit en mijn medestudenten me boden, had ik niet gerekend. In deze studie zijn de groepen klein en iedereen is aardig en behulpzaam. Als je een vraag of een probleem hebt, is er altijd iemand om je hierbij te helpen. Deze begeleiding is extra fijn voor internationale studenten die de nieuwe setting en universiteit nog moeten leren kennen."