Ervaringen

Eduard van der Bent, student Informatica

"Ik heb gekozen voor de studie Informatica omdat ik computers programmeren erg leuk vond. De studie bevalt uitstekend. Het vakaanbod is gevarieerd, met een goede combinatie van praktische en theoretische vakken. Ook blijft er genoeg vrije tijd over om te borrelen met vrienden.

De vakken

De vakken die ik in deze periode heb zijn het informatica introductieproject en het vak logica voor informatici. Bij het introductieproject ga je met een groep van ongeveer vijf mensen samen een stuk software schrijven, in mijn geval is het een programma dat een indeling voor een sporttoernooi maakt. Bij het vak logica leer je te redeneren en bewijzen, dat is soms lastig maar meestal is het goed te doen als je goed bent voorbereid. Bij de hoorcolleges wordt alles goed uitgelegd, en bij de werkcolleges verdiep je je in de stof d.m.v. opgaven maken die je thuis hebt voorbereid. Er lopen dan begeleiders rond, dus mocht je iets niet snappen kan je altijd nog om extra uitleg vragen."

Maaike Gerritsen maakt technische oplossingen bij Philips

Voor ik afstudeerde had ik al een baan gevonden

"Na de bachelor informatica heb ik het masterprogramma Software and Algorithms gevolgd. Voordat ik afstudeerde had ik al een baan gevonden als software engineer bij Philips Applied Technologies (Apptech). Apptech maakt innovatieve technische oplossingen voor Philips en andere bedrijven die die kennis niet in huis hebben. We maken van alles, van software systemen tot complete machines voor ASML. Dit alles maakt het werk bij Apptech erg spannend: elke dag is weer anders. 

In mijn studie heb ik de juiste vaardigheden geleerd

Ik koos voor informatica omdat ik alles tot in detail wilde weten van allerlei programmeertechnieken. In mijn werk moet ik vaak in een korte tijd oplossingen vinden voor ingewikkelde problemen, of het nou over software design gaat of over het maken van een algoritme. In mijn studie heb ik de vaardigheden geleerd om dit te kunnen doen; mijn studie informatica in Utrecht was een hele goede basis voor mijn werk bij Apptech."

Mandy Filet, student Gametechnologie

"Voordat ik aan de studie begon, hoorde ik links en rechts veel geluiden als: "Wanneer je deze studie kiest, alleen omdat je van gamen houdt, komt het je nog zwaar te vallen!" Daardoor werd ik ergens wel bang dat het uiteindelijk allemaal tegen zou vallen, maar niets is minder waar. Natuurlijk ben je weliswaar niet de hele dag "aan het gamen" zoals sommigen mij wel eens gevraagd hebben, maar eerlijk gezegd ken ik ook geen enkele student Gametech die dat wel verwacht had en nu spijt heeft van zijn keuze. Je doet simpelweg een variant op Informatica, die zich focust op games: je houdt je bezig met de technieken erachter, zoals artificial intelligence en graphics. Als dat je interesse prikkelt, zit je goed bij Gametech.

Leertempo

Het enige wat mij niet zozeer tegenviel, maar wat wel even wennen was, is dat het leertempo hier aardig wat hoger ligt dan wat ik van de middelbare school gewend was. Waar je voorheen weken mocht teren op één hoofdstuk, doe je er nu een paar per week. Dat went echter gauw genoeg. Als je iemand bent die gewoon netjes de colleges volgt en de opdrachten maakt, is het allemaal hartstikke goed te doen.

Eerste jaar

Wat ik zelf bijzonder leuk vond in mijn eerste jaar, was dat we in de tweede periode (nadat we de basis van het programmeren hadden geleerd) meteen aan de slag mochten met een complete game! Je werkt daarvoor in een groep van ongeveer zes studenten aan een eigen "verbeterde" versie van een retro game, zoals Pacman of DK. Je krijgt daarin erg veel vrijheid en toch begeleiding waar het nodig is. Je ontdekt meteen waar je sterke punten liggen en wat je de komende jaren nog kunt verbeteren. Dat project was voor mij erg leuk om te doen en ik kijk er nog steeds met trots op terug."

Amy Mastwijk, student Informatica

Amy Mastwijk, student informatica

Informatica sprak mij gelijk aan als opleiding. Ik was erg onder de indruk van alles en dat studenten al na 1 studiejaar konden programmeren. Dit bracht ook onzekerheid met zich mee aangezien ik geen programmeerervaring had. Echter met alle hulp van professoren en studentassistentes was dit geen probleem. Mijn keuze voor de UU was eigenlijk gelijk duidelijk vanwege de vaste periodes en veel keuzevrijheid in de vakken. Ik ben heel blij dat ik destijds deze keuze heb gemaakt. 

Joost van Dongen is Lead Programmer en mede-eigenaar van Ronimo Games

Joost van Dongen, Ronimo Games

Om games te kunnen maken moet je kunnen programmeren

"Ik wilde vanaf mijn 13e eigenlijk al complete games maken. Maar om games te kunnen maken, moet je kunnen programmeren, dus ging ik voor informatica. Daarnaast vond ik wiskunde erg leuk, en aangezien informatica aardig wat wiskunde bevat, was dat voor mij een goede keuze. Heel veel onderwerpen in de studie vond ik razend interessant, dus studeren viel me nooit zwaar: ik las vaak zelfs de hoofdstukken van het boek die niet besproken waren, om maar geen interessante informatie te hoeven missen.

Eigen bedrijf opgericht

Al tijdens mijn studie heb ik samen met vrienden van de kunstacademie een eigen bedrijf opgericht: Ronimo Games. Tijdens een studieproject hadden we al de game De Blob gemaakt en met Ronimo Games hebben we onze eerste game voor de Nintendo Wii gemaakt en ook uitgebracht: Swords & Soldiers. Ik ben bij Ronimo Games de Lead Programmer en daarmee verantwoordelijk voor alle technologie van onze games: van zorgen dat er iets gebeurt als je op een knop drukt, tot het schrijven van een graphics engine voor de Nintendo Wii."

Thijs Boerefijn, honoursstudent Informatica

Thijs Boerefijn, student Informatica

"Bij het zoeken naar een studie overwoog ik eerst niet om me in te schrijven voor het honoursprogramma. Op dat moment was ik niet volledig op de hoogte van de werkdruk van mijn studie en hoeveel vrije tijd ik zou hebben. Na enkele maanden ontving ik een uitnodiging om deel te nemen aan het honoursprogramma, gebaseerd op mijn behaalde cijfers. Nieuwsgierig naar wat het precies inhield, heb ik me ingeschreven voor enkele informatieavonden en ontdekte ik dat het vooral draaide om de gemeenschap. Samenwerking met studenten van andere studies stond hierbij voornamelijk centraal.

Binnen het honoursprogramma Informatica kregen we in ons tweede jaar de kans om een project te kiezen waaraan we in groepen zouden werken. Hierbij leerden we effectief samenwerken met een opdrachtgever. Zo heb ik bijvoorbeeld een raytracer ontwikkeld voor de docent van het vak Graphics waarbij de gebruiker alle opties kon in- en uitschakelen. Dit bleek zeer nuttig, aangezien hij op deze manier zijn studenten stap voor stap kon laten zien hoe een raytracer eigenlijk is opgebouwd.

Naast educatieve evenementen organiseert de Science Honours Academy (SHA) ook diverse niet-educatieve activiteiten, zoals pubquizen, spelletjesavonden, uitstapjes, recepties en jaarlijkse buitenlandse reizen. In mijn eerste jaar gingen we naar Parijs, en in het tweede jaar naar Leipzig. Deze evenementen boden de kans om studenten van andere studies te ontmoeten, wat erg interessant is vanwege de verschillende perspectieven op problemen en de mogelijkheid om meer te leren over andere studies.

Het honoursprogramma bied ook mogelijkheden om verschillende vaardigheden te ontwikkelen, waaronder onderzoek doen en het oplossen van interdisciplinaire problemen die door bedrijven worden voorgesteld. Bovendien leerden we efficiënt te werken in groepsverband. Voor mij was dit, naast dat het goed staat op je CV, de toegevoegde waarde van het honoursprogramma."