Ervaringen

Frouwke van Hout, student Farmacie

Frouwke van Hout, student Farmacie

"Bij Farmacie staat het geneesmiddel centraal, maar het is leuk dat je veel leert over het menselijk lichaam en ziektes.

Keuze voor Utrecht

Wat ik trouwens ook leuk vind, is dat Farmacie in Utrecht in een supermooi gebouw zit. Ik kom uit Heerlen (Zuid-Limburg) dus voor mij was Groningen echt veel te ver weg. Ook leek het me niet leuk om veel hoorcolleges te hebben. Aangezien er in Utrecht met kleinschalig en geïntegreerd onderwijs wordt gewerkt, zijn er hier niet zoveel hoorcolleges.

Variatie in vakken

Ook de variatie in vakken spreekt me aan. Soms heb je een vak gecombineerd met een practicumvak of een meer biologisch vak tegelijk met een scheikundig vak. Ook de verschillende vormen van onderwijs variëren elke dag weer. Hoorcolleges, werkcolleges, practica, allemaal door elkaar: daardoor is een week niet snel saai.

Leuke vakken

Ik vind vooral de vakken leuk waarin het menselijk lichaam centraal staat, de meer biologische vakken. Ook vind ik infecties en ontstekingen erg interessant. Het leukste vak wat ik tot nu toe gevolgd heb, is fytotherapie. Dit is een keuzevak en gaat over het gebruik van planten/kruiden als geneesmiddel.

De stad en de studievereniging

Utrecht is echt een geweldige stad! Zeker voor studenten is er altijd wel iets te doen. En de Farmacie studievereniging U.P. is ontzettend gezellig en organiseert altijd leuke feesten, borrels, activiteiten en excursies. U.P. maakt Farmacie in Utrecht nog leuker!"

Dr. Tom Schalekamp

Tom Schalekamp is betrokken bij het onderwijs van de opleiding Farmacie en is voormalig openbaar apotheker.

Geneesmiddel; van stofje tot patiënt

"Bij Farmacie houden we ons bezig met alle facetten van het geneesmiddel: Hoe verwerk je een geneeskrachtige stof in een voor de patiënt geschikte vorm? Hoe kun je een geneesmiddel zo in een injectie verwerken dat deze langer werkt? Kan een geneeskrachtige stof ook via de huid in plaats van via de mond worden toegediend en zijn er dan minder bijwerkingen? Er zijn ook meer patiëntgerichte vragen waar we ons mee bezig houden: Hoe beoordelen we de kwaliteit en de veiligheid van de medicatie van een patiënt? Gaan alle middelen die de patiënt gebruikt wel goed met elkaar samen? En hoe informeren we onze artsen over de waarde van een nieuw geneesmiddel ten opzichte van andere middelen voor dezelfde ziekte?

Brede natuurwetenschappelijke interesse

Bovenstaande vragen geven een indruk van de breedte van het beroep van apotheker. Spreken ze je aan en heb je een brede natuurwetenschappelijke belangstelling? Kom dan Farmacie studeren en word apotheker, geneesmiddelonderzoeker of beide."

Tessa Jaspers, student Farmacie

Keuze voor Farmacie

"Ik heb Farmacie gekozen omdat ik bètavakken leuk vond en ik erg nieuwsgierig was naar de werking van het menselijk lichaam. Ik was vooraf vooral benieuwd naar de drukte van de studie, de begrijpelijkheid, mijn studiegenootjes en naar Utrecht als studentenstad.

Inmiddels kan ik vol overtuiging zeggen dat ik erg tevreden ben over mijn keuze. Farmacie heeft mij vanaf het eerste moment geboeid. Het ontwerp, de werking en de complexiteit van zowel het lichaam als het geneesmiddel kunnen werkelijk intrigerend zijn.

Kleinschalig onderwijs

Een ander (naar mijn mening) positief punt is het kleinschalige onderwijs; veel werkvormen worden in kleine groepen gedaan, waardoor je actief met de stof om gaat. Op deze manier word je op theoretische en praktische wijze opgeleid tot een ware geneesmiddelenexpert.

Moeite doen

Wat betreft de drukte was het op het begin wel even wennen. Om mijn vakken (goed) te halen moest ik, in verhouding met de middelbare school, toch wel wat moeite doen. Maar dit heb ik nooit als hinderlijk gezien; de interesse was immers groot.

Gezelligheid

Ook qua gezelligheid in Utrecht/op de studie is het helemaal goed gekomen. Door het kleinschalige onderwijs, relatief veel contacturen en de actieve studievereniging leer je snel andere studenten kennen.

Stage

Kort geleden ben ik begonnen aan de master Farmacie. Dat betekent dat ik binnenkort ook stage zal lopen in de openbare farmacie, de ziekenhuisfarmacie en 'het onderzoek'. Dit zijn tevens de grootste werkvelden voor de afgestudeerden. Voor mij, en voor mijn mede masterstudenten, weer een nieuwe spannende tijd!"  

Chris Prins, student Farmacie

Studiekeuzeproces

"Het kiezen van een juiste studie na het afronden van je vwo kan een ontzettend lastige keuze zijn. Ik wist na 6 jaar ook niet precies wat ik wilde doen, maar wist wel dat ik de medische kant op wilde met mijn toekomst.

Keuze tussen Geneeskunde en Farmacie

Met zo'n visie vallen er een heleboel studies af, maar blijven er spijtig genoeg ook nog een heleboel over. Voordat ik een definitieve keuze maakte over mijn studie, besloot ik naar verschillende meeloopdagen te gaan. Zo heb ik een meeloopdag geneeskunde aan de Erasmus Universiteit ondernomen en een meeloopdag Farmacie aan de Universiteit Utrecht. Bij mij op de middelbare school werd het erg gestimuleerd om studie-oriënterend bezig te zijn, dus ik kreeg er zelfs vrij voor! Uiteindelijk heb ik mijzelf ingeschreven voor geneeskunde, waarvoor ik destijds werd uitgeloot en ben toen aan Farmacie begonnen in Utrecht. De stad Utrecht trok mij aan door de centrale ligging en het relatief kleine centrum. Ik ben reeds 3e jaars student Farmacie en het gaat goed, ondanks dat ik geen torenhoge cijfers voor scheikunde en biologie had op mijn cijferlijst.

Zwaarte van de opleiding

In het begin had ik wat vrees dat ik niet genoeg in mijn mars zou hebben, maar dat bleek niet het geval. Laat je dus niet afschrikken door een beetje schei- of wiskunde. Bij het ene vak is de scheikunde wat pittiger dan bij het andere vak, maar met voldoende inzet, aanwezigheid bij colleges, en scherpe vragen aan de docenten (die jou altijd willen helpen!), moet een gemiddelde vwo-leerling deze opleiding aan kunnen. Let er wel op dat je zelf veel zal moeten regelen. Vanaf je tweede jaar moet je jezelf inschrijven voor vakken en vaardigheidstoetsen voor je portfolio, als je deze niet in één keer hebt gehaald. Dat vergt natuurlijk een stukje oplettendheid, maar ook discipline en overzicht. Ikzelf moet nog een aantal rekenvaardigheden halen, en heb in het eerste jaar 2 vakken niet gehaald. Zodoende heb ik dus een kleine studievertraging. 

Verplichte vakken en vrije ruimte

Bij de bacheloropleiding Farmacie heb je redelijk wat verplichte vakken die je moet volgen als je ook de aansluitende master wilt gaan doen. Denk aan vakken die gaan over menselijke fysiologie, of celbiologie, of medicijnbereidingen. De vrije ruimte die je wel hebt, kun je benutten voor vakken die jij interessant vindt, of waarmee jij denkt jezelf goed te kunnen onderscheiden. Naast het leren is er natuurlijk ook wel eens tijd om naar het café te gaan, of naar een leuk feestje. Maar ga er van uit dat dit niet 7 dagen per week kan!

Beroepsperspectief

Wat ik na mijn opleiding Farmacie wil gaan doen, ben ik nog niet helemaal uit. Misschien word ik wel openbaar apotheker, of misschien ga ik wel iets doen op het gebied van antibioticabeleid. Alle deuren in de geneesmiddelenwereld staan voor je open na je opleiding Farmacie!"

Prof. dr. Fred Schobben

Ziekenhuisapotheker Universitair Medisch Centrum Utrecht en hoogleraar farmacotherapie

Hoe zou het zijn met de patiënt van vanmorgen?

"Het begon vandaag vroeg: om vier uur vanochtend een semafoonoproep. Over het doseren van magnesium bij een reanimatie. Storend, maar wel zinvol. Overdag veel telefoontjes van artsen en verpleegkundigen: routinekwesties, maar ook lastige therapeutische puzzels. Tijdens de stafvergadering eens goed over een beleidslijn doorgepraat. Een bespreking met assistentes: waarom moeten we dit middel nu speciaal voor deze patiënt bestellen? Uitgelegd hoe ze dit de volgende keer zelf kunnen aanpakken. Intensive-carepatiëntenbespreking. Op de valreep nog een arts die een bijzonder middel nodig heeft: in het buitenland verkrijgbaar, of zelf maken? Al met al weer een dag die voor diverse patiënten een bevredigende therapie heeft opgeleverd en een aantal mensen iets heeft geleerd. Hoe zou het zijn met de patiënt van vanmorgen?

Ziekenhuisfarmacie, een mooi vak om, met de patiënt voor ogen, samen te werken met vele disciplines, waarbij een groot aantal facetten van je vakkennis van pas komt. Best zwaar, maar stimulerend. Voor de liefhebber."

Cyriel Verkroost

Ontdekkende fase

"In 2009 begon ik aan de 3 jarige master Farmacie, hetgeen een logisch gevolg was op de bachelor Farmacie voor mij. Tijdens de bachelor ben ik erg geïnteresseerd geraakt in de apotheek en minder in de onderzoekskant van de farmacie. De bachelor was meer een ontdekkende fase waarin je van het eerste tot het derde jaar van molecuul tot mens leert over de relatie tussen geneesmiddelen en biologische processen.

Stapje hoger

De master Farmacie was een flinke stap hoger. Ik weet nog goed dat dit het eerste halfjaar flink studeren was. Je komt echter snel in dit ritme en gaat op sommige punten verder de diepte in. Op andere vlakken zoals medicatie begeleiding en therapie leer je echter alle puzzelstukjes uit de bachelor aan elkaar te leggen tot een groter en overzichtelijk geheel.
Tijdens de master krijg je in kleine groepen les van enkele toonaangevende docenten/farmaceuten/apothekers uit het veld. Met behulp van de laatste artikelen over een bepaald onderwerp leer je samen met je collega-studenten relevante van niet relevante informatie te scheiden en toe te passen op casuïstiek.
Een van de grote verschillen met de bachelor is het volgen van je eerste stages. Omdat de master de apothekersopleiding is zul je zowel in de openbare- als ziekenhuisapotheek stage moeten lopen. Dit zijn zeer leerzame periodes waar je geconfronteerd wordt met zowel patiënten, werkdruk, en het toepassen en relativeren van je theorie.

Studentenleven

Naast alleen studeren biedt Utrecht een rijk studentenleven. Ik heb mij in 6 jaar studie en 1 bestuursjaar van de farmaceutische studievereniging nooit hoeven vervelen. De Universiteit Utrecht is een grote universiteit met erg veel mogelijkheden. Ondanks de grootte maak je ook deel uit van een kleine hechte groep, namelijk de farmaceuten.

Na mijn studie

In het vijfde jaar wordt een farmaceutisch gerelateerd onderzoeksproject gedaan bij een instelling naar keuze. Ik heb gekozen voor een farmaco-economisch vraagstuk bij de farmaceutische industrie. Dit wilde ik doen om kennis te maken met de industrie en hier een beter beeld van te vormen. Het is ook mogelijk deze stage in het buitenland te doen, wat ook door veel studenten wordt gedaan.Het eind van de master bestaat voornamelijk uit stage en het voorbereiden op de arbeidsmarkt. Dit is een erg drukke periode waarin je klaargestoomd wordt tot apotheker. Dit betekent echter niet dat je zoals ik persé in een openbare apotheek gaat werken. Industrie, onderzoek, onderwijs, ziekenhuisfarmacie, klinische chemie enz. behoren allemaal tot de mogelijkheden.

Kans op een baan?

Al op de middelbare school wilde ik een studie waar je na afloop geen problemen zou krijgen op de arbeidsmarkt. Ik heb gemerkt dat je als farmaceut na afloop van een zeer intensieve maar leuke studie gemakkelijk een baan kan vinden. Momenteel ben ik werkzaam als apotheker in een maatschap, waar ik samen met de andere apothekers en artsen regionaal de zorg en medicijnlogistiek kan verbeteren. Nog elke dag denk ik terug aan de theorie die ik heb geleerd om deze toe te passen in de praktijk. Met een studie Farmacie ben je zeker van een goede baan, een uitstekende academische vorming en een hechte groep van collegae."