Programma Leergang Sociaal Ondernemen

Tijdens een periode van negen maanden komen in 15 opleidingsdagen thema's aan de orde die spelen binnen de bedrijfsvoering van groeiende ondernemingen. 

Het programma bestaat uit verschillende onderdelen waarbij de eigen organisatie het uitgangspunt is. De academische basis vormt de grondslag voor het programma, voor de interactie in de workshops en voor de intervisie. Dat verschaft ondernemers een solide basis voor de toekomst.

Veel interactie met professionals en mede ondernemers zorgen voor nieuwe inzichten en vaardigheden. De coaching en intervisie sessies zijn gericht op het onderzoeken van specifieke vraagstukken op het gebied van leiderschapsontwikkeling en strategie. 

Programma (klik op de bovenstaande afbeelding voor een vergroting)

De combinatie van kennis ophalen, ervaringen delen, en werken aan persoonlijke vaardigheden leidt tot een (groei)strategie die past bij de organisatie én de persoonlijkheid van de ondernemer. Het geeft ondernemers en stakeholders een solide basis voor de toekomst.

Dr. Niels Bosma, professor Social Entrepreneurship

Opzet

  • De leergang start inhoudelijk bij het karakter van de sociale onderneming en gaat vervolgens in op:  
    • de (mix van) maatschappelijke en financieel-economische doelstellingen; 
    • de strategische beleidsvoering;
    • de juridische vormgeving; 
    • de financiële kansen en uitdagingen;
    • het realiseren en meten van de uitkomsten en effecten van sociaal ondernemen.
  • Ervaren sociaal ondernemers behandelen praktijkdilemma’s gerelateerd aan de kennisgebieden impact, groei, finance, organisatie, marketing.
  • Gedurende de leergang is er ruime aandacht voor persoonlijk leiderschap, onder meer via een tweedaagse training bij aanvang van het traject. Aan het einde van de leergang staat een tweedaagse training 'systemisch opschalen' gepland.
  • De leergang omvat substantiële coaching en intervisie.
  • Tegen het eind van de leergang vindt een investor readiness check plaats en wordt getraind op pitchen; de leergang sluit af met een pitch sessie.

Partners

Deze leergang wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Doen, Rabobank Foundation, PWC, Fonds CCHO en ING Nederland.