“Een rooftopbar lijkt me heel fijn”

“Waarom ik fan ben van de Faculty Club? Natuurlijk omdat het de allerleukste en gezelligste club is van de Universiteit Utrecht! Het is een fijne plek om af te spreken, een hapje te eten met mijn vriend of collega’s te ontmoeten. En ik vind het altijd gezellig om bij te kletsen met barman Pieter."

Verrassende ontdekking

Portretfoto Sara Pot
Sara zit in het bestuur en de programmacommissie van de Faculty Club.

"Mijn eerste kennismaking met de Faculty Club was eigenlijk toevallig toen ik in 2018 samen met mijn collega Willemijn Dres werd gevraagd ad interim de taken van de clubmanager waar te nemen. Ik was onder andere verantwoordelijk voor de communicatie en de programmacommissie en vond dat zo onwijs leuk en gezellig. Daarvoor kende ik de Faculty Club helemaal niet. Voor mij was het een ontdekking. Toen Sandy in 2019 de nieuwe vaste clubmanager werd, wilde ik heel graag betrokken blijven. Dat is gelukt: sindsdien zet ik me als vrijwilliger in voor de club. Onder andere in de programmacommissie. Dat heb ik wel geweten, want toen kwam corona … Tegen wil en dank in moesten we totaal out-of-the-box denken om de zaak online en hybride levendig te houden. Dat bleek onverwacht leuk: denk online bingo en een online escape room in het Academiegebouw. Nadat de club weer open kon, bleek iedereen fysieke ontmoetingen toch nóg leuker te vinden. Met zijn allen mengelen, van groepje naar groepje hoppen, socializen…"

Waarom ik fan ben? Natuurlijk omdat het de allerleukste en meest gezellige club is van de Universiteit Utrecht!

Van origami vouwen tot bierpullen schuiven

We willen dat het leeft hier bij de club. Vroeger speelde bij de maandelijkse Happy Hours altijd een jazzbandje; leuk, maar dat trok wel steeds hetzelfde publiek. Nu proberen we de activiteiten heel laagdrempelig te houden en veel af te wisselen. We hebben gesjoeld in de tuin, de pubquiz is onwijs populair en wat mij betreft was de nieuwjaarsreceptie 2023 legendarisch. Onder het mom van après ski kon je aan de Flügels, je uitleven bij mega Jenga of bierpullen schuiven. Maar we organiseren ook workshops botanisch tekenen en origami vouwen, dat trouwens door een getalenteerde bèta-student werd gegeven. Soms doen we dat samen met cultuurcentrum Parnassos. Samenwerken is hoe dan ook een belangrijk streven van de programmacommissie. Zo organiseren we activiteiten samen met de International Neighbour group die zich richt op internationale medewerkers en PhD-studenten, met Studium Generale of met de Utrecht Union. Studenten van de union hebben bij ons een reeks interviews met BN’ers georganiseerd. Even een beetje namedropping: Caroline van der Plas was er, Epke Zonderland, Humberto Tan, Francine Oomen, Rutger Bregman, …. Dan zit de club stampvol met studenten. Hartstikke leuk! Het is natuurlijk top als zij de Faculty Club al kennen, want voor je ’t weet zijn zij ook weer alumni.

Tofste herinnering?

"Dan moet ik gelijk aan de Midsummer Night van 2022 denken. De waarzegger was een hit. En dat tussen die historische muren hier waar de wetenschap vanaf druipt … Ik was zelf trouwens ook onder de indruk van zijn rake voorspellingen. Het valentijnsdiner 2023 was ook top. Shared dining bracht de tafelgenoten als vanzelf bij elkaar, een sneldichter dichtte voor de vele stelletjes die er waren (inclusief mijn vriend en mij) en een lezing van bijzonder hoogleraar duurzame relaties Esther Kluwer over hoe het gesteld is met onze relaties in Nederland. Onze eigen Dr. Love, zeg maar!"

Even dromen

"Het wordt steeds drukker hier met alsmaar meer jonge leden. Dus hoe lang we nog passen in dit historische pand? Ik weet het niet. Zelf zeg ik geen ‘nee’ tegen een andere locatie of een pop-up-club. Een plek ergens met een leuke bierkelder erbij of een rooftopbar in het Van Unnikgebouw? Ik zie het wel voor me. Of af en toe een groots gebeuren op een bijzondere plek, onder de paraplu van de club. Dat zou toch mooi zijn? Uiteindelijk is het niet alleen de locatie die de Faculty Club maakt, maar zijn het vooral de mensen.”

Wat moet altijd blijven?

"De bittergarnituur! Ik kan soms echt cravings hebben naar de bitterballen, kaasstengels en garnalenkroketten van de Faculty Club. Tja, frituur is wel echt aan mij besteed.”

Over Sara

Sara Pot studeerde Onderwijskunde in Utrecht; na haar bachelor deed ze een master Bestuur en beleid. Zij startte bij de universiteit als evenementcoördinator bij het Alumni Office, ging aan de slag voor Kabinetszaken en heeft als projectleider gewerkt aan het lustrum van de universiteit in 2021. Momenteel is zij Adviseur stakeholder relaties bij Diergeneeskunde. Sinds studiejaar 2022-2023 is zij algemeen bestuurslid van de Faculty Club, het jongste nog wel.