Fotograferen en filmen op universiteitsterrein

Wie wil filmen of fotograferen in de gebouwen en/of op terreinen van de Universiteit Utrecht, zoals het Utrecht Science Park, heeft vooraf toestemming nodig. De aanvraag wordt in behandeling genomen:

• Voor pers;

• Voor niet-journalistieke producties met betrekking tot het onderzoek, onderwijs en/of beleid van de Universiteit Utrecht, of het hoger onderwijs en studenten in het algemeen.

De reden dat we ook journalisten vragen om zich vooraf te melden, heeft te maken met de behoefte om collega’s vooraf op de hoogte te stellen dat zij in hun werkomgeving te maken kunnen krijgen met de media. Bovendien moet in veel gevallen getoetst worden of opnames niet storend zijn voor onderwijs- en onderzoeksactiviteiten, en of er ruimte beschikbaar is.

Voor commerciële en/of politieke aanvragen, zoals reclames, geldt dat deze in principe niet gehonoreerd worden.

Opnames voor overige doeleinden

• Voor verzoeken over de Pandhof, bijvoorbeeld voor trouwfoto’s, geldt dat de Pandhof dagelijks geopend is van 10.00 – 16.00 uur. Tijdens openingstijden zijn bezoekers vrij om foto’s te maken voor privégebruik. Daarbij zijn fotosessies met dieren en opnames gemaakt met behulp van een drone niet toegestaan.

• Bij lekker weer vinden er vanuit het Academiegebouw ook lunches of pauzes plaats in de Pandhof. Houd op die dagen dus rekening met drukte. Bij enkele evenementen is de Pandhof gesloten; een overzicht van deze data staat hier.

• Drone-opnamen binnen het Utrecht Science Park worden alleen gehonoreerd als het doel van de vlucht betrekking heeft op inspecties en/of metingen aan objecten of terrein. Grote delen van het gebied vallen namelijk in de zogenaamde no-fly zone van het heli-platform van het UMC Utrecht. Meer weten over de voorwaarden voor het uitvoeren van inspecties en/of metingen aan objecten of terrein met een drone? Neem dan contact op met de afdeling campusbeheer (campusbeheer@uu.nl).

Hoe vraag ik toestemming?

• Journalisten en andere externe partijen nemen contact op met de afdeling persvoorlichting van de Universiteit Utrecht via pressoffice@uu.nl.