I am currently working on the Pre-COOL project, a national longitudinal study into the long-term effects of different types of preschool education and care (see www.pre-cool.nl for more information). I have developed a test battery of executive function and attention measures for 2-, 3-, 4-, and 5-year-olds for this project. Furthermore, I investigate the development of ealry individual differences in executive function and attention development. In another line of research, I study the strategies that young children use to tackle executive function and attention tasks. For example, which clever attention and mtoor strategies do young children already use to delay gratification?

In addition, I am running the project 'the early roots of developing visuospatial cognition: An embodied dynamic systems study in young children' with an Educational Learning Sciences Starting Grant. In this project, I study how the acquisistion of motor milestones influences attention and memory skills in 14-month-old infants. We use a head-mounted eye tracker in this project. This novel technique reveals infants visual fixation patterns in the real world, as they move about and interact with objects and people.

Completed Projects
Project
The early roots of developing visuospatial cognition: An embodied dynamic systems study in young children 01.10.2012 to 01.10.2014
General project description

Adopting a dynamic systems framework, this study aims to gain understanding of the development of visuospatial cognition. Attainment of motor milestones is hypothesised to increase children’s opportunities for exploration, which may propel visuospatial cognition and lead to better academic skills over time. This model is tested by (1) assessing (using eye-tracking) exploration and visuospatial cognition in infants with varying walking experience, and (2) assessing the longitudinal relations between walking attainment, visuospatial cognition and pre-academic skills. Results will provide a window into the development of visuospatial cognition, and valuable input to early-years education regarding the importance of creating opportunities for exploration. This project is carried out in collaboration between the Department of Pedagoical Sciences and the Department of Experimental Psychology.

Role
Project Leader
Funding
Utrecht University Utrecht University's focus area Educational Learning Sciences Starting Grant
Project members UU
Project
Quality of daycare and preschool as related to executive function development. 01.01.2010 to 31.12.2014
General project description

Deelname aan voorschoolse voorzieningen voor opvang en educatie toonde de afgelopen decennia een sterke sociaal-selectieve tendens. Kinderen van hoog opgeleide tweeverdieners maakten vaker gebruik van kinderopvang, kinderen van laag opgeleiden namen vooral deel aan peuterspeelzalen en voorscholen, allochtone kinderen voornamelijk aan voorscholen. Met de Wet Kinderopvang uit 2005 zijn financiële obstakels om van kinderopvang gebruik te maken grotendeels verdwenen. De vraag is hoe het deelnamepatroon van de genoemde bevolkingsgroepen zich de komende jaren ontwikkelt als gevolg van verdere harmonisatie en of de voorschoolse opvang- en educatievoorzieningen voldoende toegerust zijn om nieuwe groepen gebruikers te bedienen. Onderzoek toonde dat de basale sociaal-emotionele kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang ‘voldoende’ is naar internationale maatstaven, maar dat de kwaliteit op het gebied van ontwikkelingsstimulering en educatieve activiteiten daarbij achterblijft. De kwaliteit van voorscholen en peuterspeelzalen is vooral onderzocht in het perspectief van taal- en cognitieve stimulering. Onbekend is wat de basale sociaal-emotionele kwaliteit  is van deze voorzieningen. Het onderzoek wordt uitgevoerd in een representatieve steekproef van ca. 265 instellingen voor voorschoolse opvang, peuterwerk en educatie, die deelnemen aan het landelijke Pre-COOL cohortonderzoek. Het onderzoek bestaat uit een breedtestudie onder alle instellingen en een dieptestudie in een representatieve deelsteekproef van ca. 60 instellingen. Met vragenlijsten en systematische observaties wordt informatie verzameld over de structurele kwaliteit (groepsgrootte, staf-kindratio, opleiding en specifieke training van de staf), de emotionele proceskwaliteit (sensitieve responsiviteit van de staf, autonomiebevordering, structuur bieden) en de educatieve proceskwaliteit  (m.b.t. ontluikende schooltaal, geletterdheid, gecijferdheid, ‘science’). Gebruik wordt gemaakt van o.a. de CLASS Toddler en de ECERS-E.

Role
Researcher
Funding
NWO grant
Project
Pre-COOL National Cohortstudy Early Childhood Education and Care 01.09.2009 to 31.12.2022
General project description

Pre-COOL is a national representative cohort study in which about 2900 children are followed from age 2 to age 6 (2nd kindergarten grade of primary school) in order to determine the effects of early childhood education and care provisions on child social-emotional and cognitive development. From age 6, part of the cohort will be included in the COOL cohort study and followed until age 18, so that in due time conclusions can be drawn about the effectiveness of early childhood provisions in the long-term. Pre-COOL is carried out by a consortium of Kohnstamm Institute, ITS and the University of Utrecht. Within the consortium, Utrecht University is especially responsible for the development of child tests, observation instruments and questionnaires.

Role
Researcher
Funding
NWO grant Granted by NWO Program Council Education Research; 5.6 million to the consortium
External project members
  • Kohnstamm Instituut