Dr. Sarah Adams

Assistant Professor
Modern Literature

Publications

2023

Scholarly publications

Adams, S. (2023). Review: Johanna Ferket, Hekelen met humor. Maatschappijkritiek in het zeventiende-eeuwse komische toneel in de Nederlanden (Verloren 2021). BMGN - Low Countries Historical Review, 138.
Adams, S. (2023). Repertoires of Slavery: Dutch Theater Between Abolitionism and Colonial Subjection, 1770-1810. Amsterdam University Press - Amsterdam Academic Archive.
Adams, S. (2023). Connecting Metropole and Colony? Harlequin Travels to Suriname. In Colonial-Era Caribbean Theatre: Challenges in Research, Writing and Methodology (red. Julia Prest) (pp. 87-110). Liverpool University Press.
Adams, S. (2023). The Legitimacy of Resistance in Dutch Abolitionist Theater. In Staging Slavery: Performances of Colonial Slavery and Race from International Perspectives, 1770-1850 (red. Sarah J. Adams, Jenna M. Gibbs, Wendy Sutherland) (pp. 49-76). Routledge.
Adams, S., Gibbs, J. M., & Sutherland, W. (Eds.) (2023). Staging Slavery: Performances of Colonial Slavery and Race from International Perspectives, 1770-1850. Routledge.
Adams, S., Gibbs, J. M., & Sutherland, W. (2023). Framing the Stage: Structures of Race, Imperial Oppression, and Performances of Blackness, 1770-1850. In Staging Slavery: Performances of Colonial Slavery and Race from International Perspectives, 1770-1850 (red. Sarah J. Adams, Jenna M. Gibbs, Wendy Sutherland) (pp. 1-12). (Cultural History). Routledge.

Popularising publications

Adams, S. (2023). Pierke van Gent: Rebellie in de poppenkast. In Rebellie in de Gentse Letteren: Literaire stroppendragers van de middeleeuwen tot nu (red. Lars Bernaerts en Lieselot De Taeye) (pp. 55-61). Lannoo.

2022

Scholarly publications

Adams, S. (2022). Review: Johan Wambacq, Kats! Of hoe in de vroege negentiende eeuw een Brussel¬se theatermaker aan de wieg van het socialisme stond (Fluxenberg/EPO 2021). Tijdschrift voor Sociale en Economische Geschiedenis, 19(3).
Adams, S. (2022). Een subversief spektakel? Jean Rocheforts Pantalon, Oost-Indisch planter. Arlequin uit slaverny verlost door toverkunst (1803). Indische Letteren, 37(3), 23–34.

2021

Popularising publications

Adams, S. (Author). (2021). 'Kraspoekol, of de slaaverny' op literatuurgeschiedenis.org. Web publication/site https://www.literatuurgeschiedenis.org/teksten/kraspoekol-of-de-slaaverny
Adams, S. (2021). Stiltes en leegtes in de theaterarchieven: De vergeten aanwezigheid van acteurs van kleur op het vroegmoderne Nederlandse podium. Theaterkrant Magazine, 142 (2), 14–16.
Adams, S. (2021). De antikoloniale klewang: ‘De Balatableeder’ en de antikoloniale poëzie van Anton de Kom. In Barricadepoëzie: Lyrisch activisme sinds 1848 (red. Kornee van der Haven en Johan Sonnenschein) (pp. 147–161). EPO.

2020

Scholarly publications

Adams, S., & van der Haven, K. (2020). Een kritische dialoog met het slavernijverleden: Over Kraspoekol, of de slaaverny (1800) van Dirk van Hogendorp. In In Reprise : Tweeëntwintig Nederlandse en Vlaamse toneelstukken om opnieuw te bekijken (red. Rob van der Zalm et al.) (pp. 193-206). Amsterdam University Press - Amsterdam Academic Archive.
Adams, S. (2020). Democratizing Abolitionism: Antislavery Discourse and Sentiments in August Von Kotzebue’s Die Negersklaven (1796). Cultural History, 9(1), 26–45.
Adams, S. (2020). De rebellen van Berbice: slavernij en de rechtvaardigheid van verzet in Nicolaas Simon van Winters Monzongo, of de koningklyke slaaf (1774). Tijdschrift Voor Nederlandse Taal-en Letterkunde, 135(2), 130–146.

Popularising publications

Adams, S. (2020). Slavernij op het Amsterdamse toneel in 1800. In Amsterdam en de slavernij in Oost en West: Het Amsterdamonderzoek (red. Nancy Jouwe, Matthias van Rossum, Guno R. Jones en Pepijn Brandon) (pp. 289–297). Spectrum.

2019

Scholarly publications

Adams, S. (2019). Blackface Burlesque: Changing Praxes and Poetics of Blackness in the Dutch Repertoire before Minstrelsy, 1790-1830. Documenta, 37 (2), 68–89.

2018

Scholarly publications

Adams, S. (2018). Slavery, Sentiment and White Self-Representation in Dutch Bourgeois Theatre of 1800. Early Modern Low Countries, 2(2), 146–168.

Popularising publications

Adams, S. (2018). Over R. Dobru, 'geen plaats': voor DBNL-rubriek 'Gedicht belicht'.
Adams, S. (2018). 'De beschermer der zwarten’. Rekto:Verso.

2017

Scholarly publications

Adams, S. (2017). Review: Lotte Jensen, Vieren van vrede: Het ontstaan van de Nederlandse identiteit (Vantilt 2016). Spiegel der Letteren: Tijdschrift voor Nederlandse Literatuurgeschiedenis en voor Literatuurwetenschap, 59(1), 147-149.
Adams, S. (2017). 'Leevendig denkbeeld van den aart der slaavernij’: De transformatieve kracht van Dirk Van Hogendorps Kraspoekol, of De Slaaverny (1800). Indische Letteren, 32(4), 154–169.
Adams, S., & van der Haven, K. (2017). De schertsende dukaten van een opperkoopman. Over de breuklijnen van een abolitionistisch verlichtingsdrama. Vooys : tijdschrift voor letteren, 35(4), 8-19.

2016

Scholarly publications

Adams, S., & van der Haven, K. (2016). ‘Er Is Geen Recht Voor Ons...’: Van Hogendorps abolitionistische toneelstuk Kraspoekol (1800) als proces tegen de slavernij”. Internationale Neerlandistiek, 54 (1), 1_17.