ir. Peter Linde MLD
p.j.linde@uu.nl
Gegenereerd op 2017-07-23 22:30:43


Profile

Als Universitair docent houd ik er van om studenten uit te dagen om eigenaarschap te nemen over de eigen leeromgeving en zodoende meer uit het vak, zichzelf en uit elkaar te halen. Zodoende lukt het me om hen mee te nemen op wat ze zien als een ontdekkingsreis in bijvoorbeeld de wereld van ‘strategisch management’ (USG 4070) of in de wereld van ‘sociaal ondernemerschap’ (USG 4240).

In mijn onderwijs is het stellen van goede vragen belangrijker dan het geven van goede antwoorden. En er is ruimte voor out-of the box denken, voor een hands-on benadering van vraagstukken gekoppeld aan een reflexieve, zelfonderzoekende houding van studenten en docent. En voor het verbinden van theorie en praktijk. Wat betekent out-of- the box denken eigenlijk voor het psychologische en sociale klimaat in een team? Binnen de context van het vak ‘Management van krachtige leeromgevingen in organisaties’ (USG 4150) onderzoeken studenten deze en andere vragen aan de hand van theorie, hun eigen empirie en een opdracht voor een externe opdrachtgever.

Veel van mijn ideeën over onderwijs heb ik in de praktijk kunnen brengen als oprichter en principal van Kaospilots.NL; International School for Social Innovation and New Business Design (van 2005 tot en met 2009). Deze school stond naast het formele Nederlandse onderwijssysteem en was eigenlijk een sociale onderneming met partners als Ordina, RedBull, Tendris en de Baak uit de Corporate - en Rijkswaterstaat (Future Centre) uit de publieke sector. Binnen USBO heb ik de ruimte gekregen om deze ervaringen te vertalen naar een academische setting. Dit heeft de vorm gekregen van het SELab (www.selab.nl); een denk- en doetank voor studenten, docenten, (sociaal) ondernemers, publieke organisaties en social investors.

Voordat ik bij USBO ging werken in 2001 ben ik als docent, ondernemer en consultant actief geweest op het snijvlak tussen de academische wereld en de praktijk. Als filmmaker en docent filmkunde bij de leerstoelgroep Communicatie en Innovatie studies aan de WUR, waar ik indertijd de onderwijsprijs voor ontving., als hoofd van een multimedialab van waaruit we projecten/onderzoek deden ten behoeve van webbased (afstands) onderwijs in het kader van Europese Kaderprogramma’s.

Ik ben opgeleid in Wageningen en heb in 2001 bij TIAS een master of Learning and Development behaald.

Gegenereerd op 2017-07-23 22:30:43
Curriculum vitae

Als Universitair docent houd ik er van om studenten uit te dagen om eigenaarschap te nemen over de eigen leeromgeving en zodoende meer uit het vak, zichzelf en uit elkaar te halen. Zodoende lukt het me om hen mee te nemen op wat ze zien als een ontdekkingsreis in bijvoorbeeld de wereld van ‘strategisch management’ (USG 4070) of in de wereld van ‘sociaal ondernemerschap’ (USG 4240).

In mijn onderwijs is het stellen van goede vragen belangrijker dan het geven van goede antwoorden. En er is ruimte voor out-of the box denken, voor een hands-on benadering van vraagstukken gekoppeld aan een reflexieve, zelfonderzoekende houding van studenten en docent. En voor het verbinden van theorie en praktijk. Wat betekent out-of- the box denken eigenlijk voor het psychologische en sociale klimaat in een team? Binnen de context van het vak ‘Management van krachtige leeromgevingen in organisaties’ (USG 4150) onderzoeken studenten deze en andere vragen aan de hand van theorie, hun eigen empirie en een opdracht voor een externe opdrachtgever.

Veel van mijn ideeën over onderwijs heb ik in de praktijk kunnen brengen als oprichter en principal van Kaospilots.NL; International School for Social Innovation and New Business Design (van 2005 tot en met 2009). Deze school stond naast het formele Nederlandse onderwijssysteem en was eigenlijk een sociale onderneming met partners als Ordina, RedBull, Tendris en de Baak uit de Corporate - en Rijkswaterstaat (Future Centre) uit de publieke sector. Binnen USBO heb ik de ruimte gekregen om deze ervaringen te vertalen naar een academische setting. Dit heeft de vorm gekregen van het SELab (www.selab.nl); een denk- en doetank voor studenten, docenten, (sociaal) ondernemers, publieke organisaties en social investors.

Voordat ik bij USBO ging werken in 2001 ben ik als docent, ondernemer en consultant actief geweest op het snijvlak tussen de academische wereld en de praktijk. Als filmmaker en docent filmkunde bij de leerstoelgroep Communicatie en Innovatie studies aan de WUR, waar ik indertijd de onderwijsprijs voor ontving., als hoofd van een multimedialab van waaruit we projecten/onderzoek deden ten behoeve van webbased (afstands) onderwijs in het kader van Europese Kaderprogramma’s.

Ik ben opgeleid in Wageningen en heb in 2001 bij TIAS een master of Learning and Development behaald.

 

Gegenereerd op 2017-07-23 22:30:43
Full name
ir. P.J. Linde MLD Contact details
Bijlhouwerstraat

Bijlhouwerstraat 6
3511 ZC  UTRECHT
The Netherlands


Gegenereerd op 2017-07-23 22:30:43
Last updated 22.10.2012