Dr. Patrick Rooijackers

Dr. Patrick Rooijackers

Affiliate Researcher
Language and education
p.j.h.rooijackers@uu.nl

Publications

2023

Scholarly publications

Rooijackers, P. J. H. (2023). Oog voor diep begrip: Onderzoek naar het tekstbegrip van vwo-leerlingen. [Doctoral thesis 1 (Research UU / Graduation UU), Universiteit Utrecht]. Cito. https://doi.org/10.33540/1643
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/425157/oogvoordiepbegripuu%20-%2063becbb770da2.pdf?sequence=1

2022

Scholarly publications

Mantingh, E., Rooijackers, P., van Silfhout, G., & van den Bergh, H. (2022). De effectiviteit van een lessenserie over diep lezen: Een interventieonderzoek onder vwo 4-leerlingen. Pedagogische Studiën, 99(4), 325-360. https://dspace.uba.uva.nl/server/api/core/bitstreams/7ab9ef95-7fad-4ff4-ae47-b283ed8f225e/content

2021

Scholarly publications

Rooijackers, P. (2021). De tekst met vragen: lees- of vraagvaardigheid? Een eye-tracking-studie onder vwo-leerlingen. In Onderwijs Research Dagen 2021
Rooijackers, P., van Silfhout, G., & van den Bergh, H. (2021). Observerend leren lezen op het vwo: Reflecteren op tekstbegrip via oogbewegingsfilmpjes. Levende Talen Tijdschrift, 22(3), 3-16. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/2179
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/413304/2179_Artikeltekst_3531_3569_10_20210920.pdf?sequence=1

Professional publications

Rooijackers, P., van Silfhout, G., & van den Bergh, H. (2021). Met zijwieltjes leren fietsen op de Dorpsstraat: Waarom de leestaken in de les Nederlands vaak inhoudelijk tekortschieten. Levende Talen Magazine, 108(2), 4-9. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/2144
Rooijackers, P., van Silfhout, G., & van den Bergh, H. (2021). Timmeren met oude spijkers en zonder hout: Waarom leergangen Nederlands nu niet echt aan strategie-instructie doen. Levende Talen Magazine, 108(1), 18–23. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/2134

2020

Scholarly publications

Rooijackers, P. J. H., van Silfhout, G., Schuurs, U., Mulders, I. C. M. C., & van den Bergh, H. H. (2020). Lezen en antwoorden bij teksten met vragen: Een cross-sectionele eye-trackstudie onder 52 vwo-leerlingen. Pedagogische Studiën, 97(1), 42-58. http://pedagogischestudien.nl/search?identifier=713771
Rooijackers, P. J. H., van Silfhout, G., Schuurs, U., Mulders, I. C. M. C., & van den Bergh, H. H. (2020). Lezen en antwoorden bij de tekst met vragen geobserveerd: Een eye-trackstudie onder vwo 4-leerlingen. Pedagogische Studiën, 97(1), 42-58. http://www.pedagogischestudien.nl/search?identifier=713771
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/408394/Lezen_en_antwoorden_bij_de_tekst_met_vragen.pdf?sequence=1

2019

Professional publications

Rooijackers, P. J. H. (2019). Het examen als koevoet: Het advies over het CSE Nederlands aan curriculum.nu. Levende Talen Magazine, 2019(1). http://www.lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1888