Dr. P.D. (Philipp) Keidl

Assistant Professor
Media and Performance Studies
Media and Performance Studies
p.d.keidl@uu.nl
Projects
Project
Community Engaged Learning by a Stolpersteine-project 01.09.2025 to 01.09.2027
General project description

Het project beoogt de implementatie van Community Engaged Learning (CEL) in diverse studierichtingen door aan herinneringsculturele vraagstukken rondom Stolpersteine te werken. Studenten zullen in onderwijs met een germanistieke, historische, cultuurhistorische of cultuurwetenschappelijke oorsprong onderzoeksvaardigheden opdoen en de herinneringsculturele dimensies leren ontdekken. Door een opleidingsoverstijgende projectmatige aanpak leren de studenten van en met elkaar, vindt interdisciplinaire vorming plaats en reflecteren de studenten op de maatschappelijke taken van de geesteswetenschappen. Een educatief ontwerp van CEL wordt op curriculumniveau opgezet, uitgevoerd en geƫvalueerd, waardoor als resultaten kan worden verwacht dat de mate van succes en de beleving van de onderwijsinnovatie in kaart kan worden gebracht, en er zicht ontstaat op de curriculaire en interdisciplinaire mogelijkheden. De resultaten daarvan worden in kringen van onderzoek naar hoger onderwijs gedeeld. Kenmerk van het CEL-project is het maatschappelijk zeer relevante traject van bronnenonderzoek naar communicatie en educatie over Stolpersteine, wat de resultaten tastbaar maakt. Door samenwerking met maatschappelijke partners vindt bovendien transdisciplinair leren plaats. Het behelst ten eerste onderzoek naar slachtoffers van het nazi-regime en het aanvragen en de plaatsing van struikelstenen via de Stichting Stolpersteine. Het omvat ten tweede historisch gedocumenteerd materiaal dat door de Utrecht Time Machine met digitale middelen toegankelijk wordt gemaakt voor een breed publiek. En ten derde wordt materiaal voor nascholing en andere educatieve doeleinden voorbereid. Het CEL-project versterkt de curriculaire samenhang ook opleidingsoverstijgend, maakt een onderwijskundige en maatschappelijk relevante leerlijn zichtbaar. Het project versterkt opleidingsoverstijgende samenwerking tussen zowel staf als studenten, wat voor andere studierichtingen een relevant interdisciplinair model kan zijn.

Role
Researcher
Funding
Other grant (government funding) Netherlands Initiative for Educational Research