Publications (academic)
Van Moort, M.L., Koorneef, A., Wilderjans, T.F. & van den Broek, P. (2022). Validation Processes and Reading Purpose: Is Validation Against Knowledge and Prior Text Influenced by Reading Goal? Journal of Educational Psychology, 114(7), 1533-1552.
Van Moort, M.L. (2022) What you read vs. what you know: a methodologically diverse approach to unraveling the neurocognitive architecture of text-based and knowledge-based validation processes during reading. (doctoral thesis) [click here for the dissertation]
Van Moort, M.L., Jolles, D.D., Koornneef A., & van den Broek, P.W. (2020). What you read vs what you know: Neural correlates of accessing context information and prior knowledge in constructing a mental representation during reading. Journal of Experimental Psychology: General, 149(11), 2084–2101. https://doi.org/10.1037/xge0000764
Van Moort, M.L., Koornneef, A., & van den Broek, P.W. (2020). Differentiating text-based and knowledge-based validation processes during reading: Evidence from eye movements. Discourse Processes. 1-20. https://doi.org/10.1080/0163853X.2020.1727683
Van Moort, M.L., Koornneef, A., & van den Broek, P. W. (2018). Validation: Knowledge- and Text- Based Monitoring During Reading. Discourse Processes, 55(5-6), 480-496. https://doi.org/10.1080/0163853X.2018.1426319
Murphy, P. R., van Moort, M. L., & Nieuwenhuis, S. (2016). The Pupillary Orienting Response Predicts Adaptive Behavioral Adjustment after Errors. PLoS One, 11(3), e0151763. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0151763
Publications (non-academic)
Van Moort, M. & De Bruïne, A. & Van den Broek, P. (2023). Begrijpend lezen in digitale context. Deel 1: Wat is digitaal lezen en hoe is dit anders dan ’traditioneel’ lezen in? In WODN Werkgroep Onderzoek Didactiek Nederlands (Ed.), Handboek Didactiek Nederlands. Levende Talen. [klik hier voor het hoofdstuk]
Van Moort, M. & De Bruïne, A. & Van den Broek, P. (2023). Begrijpend lezen in digitale context. Deel 2: Belangrijke vaardigheden voor digitaal lezen. In WODN Werkgroep Onderzoek Didactiek Nederlands (Ed.), Handboek Didactiek Nederlands. Levende Talen. [klik hier voor het hoofdstuk]
Van Moort, M. & De Bruïne, A. & Van den Broek, P. (2023). Begrijpend lezen in digitale context. Deel 3: Mogelijkheden en uitdagingen van digitaal lezen. In WODN Werkgroep Onderzoek Didactiek Nederlands (Ed.), Handboek Didactiek Nederlands. Levende Talen. [klik hier voor het hoofdstuk]
Van Moort, M. & De Bruïne, A. & Van den Broek, P. (2023). Begrijpend lezen in digitale context. Deel 4: Hoe kunnen lezers ondersteund worden bij het verwerven van digitale leesvaardigheden. In WODN Werkgroep Onderzoek Didactiek Nederlands (Ed.), Handboek Didactiek Nederlands. Levende Talen. [klik hier voor het hoofdstuk]
Helder, A., van den Broek, P., van Moort, M.L., van den Bosch, L.J. & De Bruine, A. (2020). Begrijpend lezen vanuit een cognitief perspectief: hoe leerlingen coherente mentale representaties opbouwen tijdens het lezen van teksten. Digitaal vakdidactisch Handboek Nederlands. [klik hier voor het hoofdstuk]
van Moort, M.L. (28 January, 2020). Why you don’t remember everything you read. Leiden Psychology Blog.
van Moort, M.L. (23 January, 2020). Waarom je niet alles onthoudt wat je leest. Leiden Pedagogiek Blog.