Biologie gaat over het leven dat zich afspeelt op allerlei (systeem)niveaus, van cel tot ecosysteem. Als bioloog en voormalig biologiedocent in het vo is het altijd mijn streven geweest om leerlingen de complexheid en de schoonheid van het leven te laten herkennen, zich erover te verwonderen en nieuwsgierig te worden of blijven. Het stellen van vragen over biologische verschijnselen is daarbij misschien nog wel belangrijker dan het geven van de juiste antwoorden. Leerlingen vinden het vaak lastig om samenhang te zien tussen biologische concepten en deze concepten wendbaar te gebruiken in verschillende situaties. Daarom heb ik naast mijn docentschap promotie-onderzoek gedaan naar manieren om deze conceptuele samenhang te bevorderen binnen concept-contextonderwijs, een vorm van context-based education.
Vanaf 2017 werk ik als universitair docent aan het Freudenthal Instituut for scientific literacy. Als vakdidacticus biologie en lerarenopleider ben ik erop gericht om leraren-in-opleiding zich te laten ontwikkelen in hun rol als docent voor de klas. Voortbouwen op je sterke kwaliteiten, dichtbij jezelf blijven en het aannemen van een reflectieve en onderzoekende houding zie ik hierbij als belangrijke uitgangspunten. Daarnaast ben ik in mijn onderzoek breed geïnteresseerd in de didactiek van de biologie en manieren waarop zowel leerlingen als leraren in-opleiding en zittende leraren zo betekenisvol mogelijk kunnen (blijven) leren. Het begeleiden van vakdidactisch onderwerponderzoek in de eigen onderwijspraktijk is hierbij een van mijn speerpunten.