Dr. Linda Boersma

Researcher
Art History
Assistant Professor
Art History
+31 30 253 7422
l.boersma@uu.nl

Publications

2021

Professional publications

Boersma, L. (2021). Een eeuw Joseph Beuys: Sjamaan of Charlatan? . Museumtijdschrift, 34(3), 64-69. [8].

2019

Scholarly publications

Boersma, L. S. (2019). Interconnections and misunderstandings: the reception of suprematism in the late 1920's. In The many lives of the Russian avant-garde: Nikolai Khardzhiev's legacy : new contexts (pp. 117-132). [7] (Pegasus Oost-Europese Studies; No. 32). Uitgeverij Pegasus.

Professional publications

Boersma, L. S. (2019). 'Carel Visser: afhangend ijzer en salami's'. Museumtijdschrift, 32(3), 16-32. [2].

2017

Professional publications

Boersma, L. S. (2017). Marc Chagall. Een zelfportret met zeven vingers en het wezen van creativiteit. In A. C. Koldeweij, & J. Koldeweij (Eds.), De verbeelder verbeeld(t). Boekillustratie en beeldende kunst (pp. 62-65). Vantilt.
Boersma, L. S. (2017). Chris Beekman. "Picturaal begaafd". Museumtijdschrift, 30(3), 30-33.

Other output

Boersma, L. S. (Author). (2017). Suprematism and Neoplasticism: Malevich and De Stijl. Web publication/site, Stedelijk Museum Amsterdam. https://turns.stedelijk.nl/v01/wp-content/uploads/2017/06/Boersma_Malevich_and_destijl.pdf

2016

Popularising publications

Boersma, L. S. (2016). 100 jaar Dada: Na 100 jaar Dada is het venijn uit de staart. Museumtijdschrift, 29(3), 66-69.

2015

Scholarly publications

van Rossem, P., & Boersma, L. S. (2015). Rewriting or Reaffirming the Canon? Critical Readings of Exhibition History. Stedelijk Studies, (2), [2]. http://www.stedelijkstudies.com/journal/rewriting-or-reaffirming-the-canon-critical-readings-of-exhibition-history/

2014

Popularising publications

Boersma, L. (2014). 'Het suprematisme is altijd dichtbij'. Museumtijdschrift, 27(8), 32-37. http://www.drentsmuseum.nl/tentoonstellingen/tentoonstelling-uitgelicht/exhibition/kazimir-malevich-de-jaren-van-de-figuratie-100.html

2013

Professional publications

Boersma, L. S. (2013). 'Onverschrokken, provocerend en volstrekt onconventioneel: Moniek Toebosch'. Metropolis M, 34(1), 16-17.
Boersma, L. S., Rutten, B., & Shatskikh, A. (2013). Kazimir Malevich and the Russian avant-garde. Featuring selections from the Khardiev and Costakis Collection. Verlag Water König Köln and the Stedelijk Museum Amsterdam.

Popularising publications

Boersma, L. S. (2013). 'Een kleinood in een Alpenwei. Museum La Congiunta, Giornico'. Museumtijdschrift, 26(5 (juli-augustus)), 67.
Boersma, L. S. (2013). 'Rondgang nr.3. Een protocollair verslag'. Article, 5(11), 24-27.
Boersma, L. S. (2013). 'Het oppergezag van de schilderkunst'. Museumtijdschrift, 26(7), 24-27.

2012

Scholarly publications

Boersma, L. S. (2012). 'Kazimir Malevich, Theo van Doesburg and Tatlin's Counter- Reliefs'. In Anna Szech (Ed.), Tatlin. Neue Kunst für eine neue für eine neue Welt. Internationales Symposium Basel (pp. 29-32). Hatje Cantz, Ostfildern und Tinguely Museum Basel.

Popularising publications

Boersma, L. S. (2012). Jimmie Durham. Een kwestie van leven en dood. Museumtijdschrift, 25(5 juli-augustus), 18-21.
Boersma, L. S. (2012). Donald Judd: een heiligdom in de woestijn. Museumtijdschrift, 25(6), 65.
Boersma, L. S. (2012). Yael Bartana. Museumtijdschrift, 25(4), 20-21.

2011

Popularising publications

Boersma, L. S. (2011). 'Elmgreen en Dragset. Stedelijke scènes in een onderzeebootloods'. Museumtijdschrift, 25(5), 38-41.
Boersma, L. S. (2011). 'Zelden zomaar een vogel: assemblages van Emo Verkerk'. Kunstschrift, 55(1 (feb-mrt 2011)), 44-47.

2010

Professional publications

Boersma, L. S. (2010). Jo Bear interviewed by Linda Boersma. In Roel Arkesteijn (Ed.), Jo Bear: Broadsides and Belles Lettres: Selected Writings and Interviews 1965-2010 (pp. 157-161). Roma Publications.
Boersma, L. S. (2010). Greater New York en de Whitney Biennial. Metropolis M, 31(5), 88-91.

Popularising publications

Boersma, L. S. (2010). Vorm en Kleur. Pioniers uit de Hermitage. Museumtijdschrift, 23(2), 50-54.

2009

Professional publications

Boersma, L. S. (2009). Absoluut - Abstract: Vassily Kandinsky. Museumtijdschrift, 22(4), 58-51.
Boersma, L. S. (2009). El Liisitzky: een onverbeterlijke utopist. Museumtijdschrift, 22(8), 24-27.

2008

Popularising publications

Boersma, L. S. (2008). Harmen Brethouwer. Kegel en Vierkant. Museumtijdschrift, 21 (3 (apr-mei)), 28-31.

2007

Scholarly publications

Boersma, L. S. (2007). Malevich, Lissitzky, Van Doesburg: Suprematism and De Stijl. In C. dr. Douglas, & C. dr. Lodder (Eds.), Rethinking Malevich: Proceedings of a Conference in Celebration of the 125th Anniversary of Kazimir Malevich's Birth (pp. 223-236). The Pindar Press.

2006

Popularising publications

Boersma, L. S. (2006). 'Burgerlijk-niet burgerlijk. Een nieuwe kijk op de collectie. Over 'De subversieve charme van de bourgeoisie'. Vitrine, 19(5), 36-39.
Boersma, L. S. (2006). Ieder zijn eigen Van Gogh. Vincent van Gogh en het expressionisme. Vitrine, 19(8), 28-32.

2005

Professional publications

Boersma, L. S. (2005). Vijf meneren: de positionering van een museum. Proefschrift R. Pingen. Vitrine, 18, 46-47.

Popularising publications

Boersma, L. S. (2005). Een nieuwe wereld. Avant-garde in Rusland 1900-1935. Vitrine, 18(8), 32-36.

2004

Professional publications

Boersma, L. S. (2004). 'Diaghilev: folklore en avant-garde'. Vitrine, 17(8), 12-17.
Boersma, L. S. (2004). 'Ordening en verbeelding. Reinier Lucassen'. Vitrine, 17(5), 18-21.

2003

Professional publications

Boersma, L. S. (2003). Neo abstract: abstracte schilderkunst in de Verenigde Staten na het modernisme. In J. Brand, & A. de Vries (Eds.), Neo. Visies op Neo (pp. 53-62). Centraal Museum Utrecht.
Boersma, L. S. (2003). Recycling "La Gioconda". Mona Lisa, de avant-garde en de achterhoede. In J. Brand, & A. de Vries (Eds.), Neo. Visies op Neo (pp. 77-80). Centraal Museum Utrecht.
Boersma, L. S. (2003). Chez Zadkine. Ossip Zadkine en zijn Nederlandse leerlingen. Vitrine, 16(6), 40-43.

2002

Professional publications

Boersma, L. S., & Rijnders, M. (2002). Canonvorming. Het museale verzamelen en presenteren in Nederland. Stichting Jong Holland.
Boersma, L. S., & Rijnders, M. (2002). Canonvorming van moderne kunst. Inleiding. Jong Holland, 18(2), 8-11.
Boersma, L. S. (2002). 'Willem de Kooning. Seated Woman 1969-1980'. In J. van Adrichem, J. Bouwhuis, & M. Dolle (Eds.), Beelden in Rotterdam 010 Publishers.
Boersma, L. S. (2002). Liefde voor het theater. Marc Chagall en het Jiddische Theater. Vitrine, 15(7), 48-51.

2001

Scholarly publications

Boersma, L. S. (2001). Zonder Titel, 2000. Een ledenpop in het oeuvre van Peer Veneman. In S. de Bodt, J. Reynaerts, & J. de Vries (Eds.), Studiecollectie. Interpretaties van kunst uit de negentiende en twintigste eeuw (pp. 152-163). Vossiuspers UvA.

2000

Professional publications

Boersma, L. S., Dölle, M., & van Eijden, M. (2000). Componistenportretten Muziekcentrum Vredenburg. Afdeling Culturele Zaken (DMO)/Muziekcentrum Vredenburg.
Boersma, L. S. (2000). Van 'symptomen van een gelijkgezind streven' tot 'kunstgewerbliches broddelarij'. Theo van Doesburg en het suprematisme. Jong Holland, 16(2), 27-31.

1997

Scholarly publications

Boersma, L. S. (1997). La dernière exposition futuriste. Edition Hazan.

1994

Scholarly publications

Boersma, L. S. (1994). 010. The Last Futurist Exhibition of Painting. 010 Publishers.

1988

Scholarly publications

Boersma, L. S. (1988). On Art, Art Analysis and Art Education: The Theoretical Charts of Kazimir Malevich. In W. A. L. Beeren, & J. M. Joosten (Eds.), Kazimir Malevich 1878-1935 (pp. 206-223). Stedelijk Museum Amsterdam.