Publications
2024
Scholarly publications
Professional publications
Tuithof, H., & Appel, J. (2024). Leren over treinen en dennen: Taalgericht lesgeven op Aruba. Kleio, 65(6), 52-55.
Mannak, P., Huijgen, T., & Tuithof, H. (2024). VR in history education. Teaching History.
Wagemakers, B., & Tuithof, H. (2024). Wij zijn Bonairianen en dat is belangrijk: Card sorting gebruiken voor burgerschapsonderwijs. Kleio, 2024(5), 10-14.
Meijer, M., Abitzsch, D., & Tuithof, H. (2024). Multiperspectiviteit en cultureel leren. Levende Talen Magazine, 111(5), 24-29.
Tuithof, H., & Appel, J. (2024). Lesgeven op Curacao: In gesprek met docent Jeanine de Seriere. Kleio, 65(3), 28-31.
Tuithof, H. (2024). De complexiteit van begripsontwikkeling: Een klassieker uit 1995 onder de loep. Kleio, 65(februari 2024), 10-13.
2023
Scholarly publications
Professional publications
Huijgen, T., Tuithof, H., Van der PLoeg, B., & Bartelds, H. (2023). Buiten je bubbel. Een bezoek aan de HEIRNET-conferentie in Stockholm. Kleio, 2023(7), 48.
2022
Scholarly publications
Tuithof, H. (2022). Symposium over Canon van Vlaanderen op Historicidagen: De functie van een Canon.
Tuithof, H. (2022). Uit de startblokken: Tijn Meulenberg koos eerst voor het voortgezet onderwijs en daarna voor het vak. Kleio, 2022(6), 62-64.
2021
Scholarly publications
2020
Scholarly publications
Professional publications
Tuithof, H. (2020). Interview met Tim Huijgen over zijn onderzoek. Kleio, 2020(3).
Bego, J., & Tuithof, J. I. G. M. (2020). Wat willen we bereiken met ons maatschappijleeronderwijs? In I. Pertijs (Ed.), Vijftig jaar NVLM: jubileumbundel (pp. 52-55). NVLM.
Popularising publications
commissie herijking van Nederland, & Tuithof, J. I. G. M. (2020). The Netherlands in a Nutshell: Highlights from Dutch History and Culture, Revised Edition. Amsterdam University Press.
commissie herijking van Nederland, & Tuithof, J. I. G. M. (2020). De Canon van Nederland. Vijftig vernieuwde vensters voor onze tijd. Publieksversie van rapport cie herijking Canon van nederland. AUP (Amsterdam University Press) / ICAS Publications.
2019
Scholarly publications
Tuithof, J. I. G. M., Logtenberg, A., van Drie, J.
, Bronkhorst, L. H., & van Tartwijk, J. W. F. (2019).
What do we know about the Pedagogical Content Knowledge of history teachers? A review of empirical research.
Historical Encounters: A Journal of Historical Consciousness, Historical Cultures, and History Education,
2019(6), 72-95.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/391119/Tuithof_et.al_Final_Historical_Encounters.pdf?sequence=1 Professional publications
2018
Scholarly publications
Lunenberg, M., Berry, A., van den Bos, P., Geursen, J., Hagebeuk, E.
, de Heer, A., Radstake, J.
, van Rijswijk, M. M., & Tuithof, J. I. G. M. (2018).
Signposts, Profits, and Pitfalls in Teaching and Learning Self-Study Research: A Conversation. In J. K. Ritter, M. Lunenberg, K. Pithouse-Morgan, A. P. Samaras, & E. Vanassche (Eds.),
Teaching, Learning, and Enacting of Self-Study Methodology : Unraveling a Complex Interplay (pp. 163-174). (Self-Study of Teaching and Teacher Education Practices 19). Springer.
https://doi.org/10.1007/978-981-10-8105-7_17https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/376249/lunenberg.pdf?sequence=1de Heer, A., van Rijswijk, M. M., & Tuithof, J. I. G. M. (2018).
The researcher inside me: A quest for meaningful research in a shifting academic landscape. In J. K. Ritter, M. Lunenberg, K. Pithouse-Morgan, A. P. Samaras, & E. Vanassche (Eds.),
Teaching, learning and enacting of self-study methodology: Unraveling a complex interplay (pp. 149-162). (Self-Study of Teaching and Teacher Education Practices 19). Springer.
https://doi.org/10.1007/978-981-10-8105-7_16https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/375118/de_heer.pdf?sequence=1 Professional publications
2017
Scholarly publications
Professional publications
Tuithof, J. I. G. M. (2017). Stress of kennisontwikkeling? Hoe verandert de PCK van Nederlandse geschiedenisdocenten in de context van een curriculumvernieuwing? Hermes, 61(21), 54-61.
Other output
Pekelder, J., & Tuithof, J. I. G. M. (Ed.) (2017, Dec 8). Commentaar op Historische Context Duitsland, HAVO/VWO.
2015
Professional publications
Tuithof, J. I. G. M., & Kok, M. (2015). Met foto's de diepte in: werkvorm bij de historische context koude oorlog. Kleio, (2), 53-55.
2014
Professional publications
Tuithof, H., & van Roekel, R. (2014). Waren paarden handig in de loopgravenoorlog? Kleio, 55(6), 24-25.
2013
Professional publications
2010
Professional publications
Tuithof, J. I. G. M., de Heer, A., van Rijswijk, M. M., & Bronkhorst, L. H. (2010). Schooladoptie: De betekenis van een vernieuwend en prikkelend project voor het opleiden van leraren. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 31(3), 33-39.
2009
Professional publications
Tuithof, H. (2009). Docent klem tussen canon en tien tijdvakken. Kleio, (3), 13-19.
2008
Scholarly publications
Professional publications
Tuithof, H. (2008). Feniks. Ten oorlog! Europese oorlogen 1789 - 1919. Thieme-Meulenhoff.
Tuithof, H. (2008). Feniks. Nederland immigratieland. Thieme-Meulenhoff.
Tuithof, H. (2008). Feniks. Dynamiek en stagnatie in de Republiek [VWO]. Thieme-Meulenhoff.
Tuithof, H. (2008). Feniks. Dynamiek en stagnatie in de Republiek [HAVO]. Thieme-Meulenhoff.
2007
Professional publications
2006
Professional publications
Tuithof, H. (2006). De werkvorm experts als alternatief voor de klassikale les. Kleio, 47(6), 5-8.
2005
Scholarly publications
Professional publications
van Tartwijk, J. W. F., van Rijswijk, M., & Tuithof, H. (2005). De introductie van een portfolio aan de hand van een analogie. VELON : tijdschrift voor lerarenopleiders, 26(3), 24-30.
Tuithof, H. (2005). Het Nieuwe Leren … een kans of een bedreiging voor docenten? In H. Wientjes, & H. Tuithof (Eds.), Zij gaan naar school als gaan ze emigreren. Het nieuwe leren besproken op het IVLOS (pp. 39-40). IVLOS, Universiteit Utrecht.
2004
Professional publications
van Tartwijk, J., van Rijswijk, M., Tigchelaar, A., & Tuithof, H. (2004). Portfolio's en flexibele opleidingstrajecten: ervaringen binnen een universitaire lerarenopleiding. In T. Wubbels, & Y. de Jong (Eds.), Vakkundig leren. Onderwijs Research Dagen 2004 (pp. 36).
Other output
van Tartwijk, J., Lockhorst, D., Tigchelaar, A., & Tuithof, H. (2004). Portfolio's, een instrument voor het begeleiden, plannen én beoordelen van de ontwikkeling van aanstaande docenten. Abstract from ORD 2004, Utrecht.
2003
Professional publications
Zewald, M., & Tuithof, H. (2003). Sfinx. Onderzoeksboek have Geschiedenis voor de tweede fase. Thieme-Meulenhoff.
Zewald, M., & Tuithof, H. (2003). Sfinx. Informatieboek vwo Geschiedenis voor de tweede fase. Thieme-Meulenhoff.
Zewald, M., & Tuithof, H. (2003). Sfinx. Onderzoeksboek vwo Geschiedenis voor de tweede fase. Thieme-Meulenhoff.
Tuithof, H., & Tulfer, M. (2003). Waarheen, waarvoor? In M. Zewald, & H. Tuithof (Eds.), Sfinx. Informatieboek vwo Geschiedenis voor de tweede fase (pp. 234-255). Thieme-Meulenhoff.
Zewald, M., & Tuithof, H. (2003). Weggaan en nieuwkomen. In M. Zewald, & H. Tuithof (Eds.), Sfinx. Onderzoeksboek havo Geschiedenis voor de tweede fase (pp. 62-89). Thieme-Meulenhoff.
Zewald, M., & Tuithof, H. (2003). Sfinx. Informatieboek havo Geschiedenis voor de tweede fase. Thieme-Meulenhoff.
Tuithof, H., & Tulfer, M. (2003). Waarheen, waarvoor? In M. Zewald, & H. Tuithof (Eds.), Sfinx. Onderzoeksboek vwo Geschiedenis voor de tweede fase (pp. 254-277). Thieme-Meulenhoff.
Other output
Zewald, M., & Tuithof, H. (2003). Sfinx. Docenten cd-rom vwo geschiedenis voor de tweede fase. Software, Thieme-Meulenhoff.
Zewald, M., & Tuithof, H. (2003). Sfinx. Docenten cd-rom havo geschiedenis voor de tweede fase. Software, Thieme-Meulenhoff.
2002
Professional publications
van Tartwijk, J. W. F., Lockhorst, D., & Tuithof, J. I. G. M. (2002). Universiteit Utrecht: portfolio's en de opleiding van docenten. In E. Driessen, D. Beijaard, J. W. F. van Tartwijk, & C. van der Vleuten (Eds.), Portfolio's (pp. 75-88). Wolters Noordhofff.
Tuithof, J. I. G. M., & Dieteren, F. (2002). Liefde in socialistische kring. Kleio, 43(3), 33-38.
van Tartwijk, J. W. F., Driessen, E., & Tuithof, J. I. G. M. (2002). Portfolio: de sollicitatiemetafoor. OnderwijsInnovatie, sept. 2002, 8-10.
Lockhorst, D., van Tartwijk, J. W. F., & Tuithof, J. I. G. M. (2002). Evaluatie Digitaal Portfolio in de lerarenopleiding van de Universiteit Utrecht. SURF-. SURF/UU IVLOS.
2001
Professional publications
Tuithof, H. (2001). Vruchtbare samenwerking of theekransjes. Kleio, (4), 24-26.