Publications
2024
Scholarly publications
Creemers, H. E.
, Wissink, I. B., & Hoeve, M. (2024).
Editors’ Introduction to the Special Issue: New Findings on Family Factors in Juvenile Delinquency Prevention.
International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology. Advance online publication.
https://doi.org/10.1177/0306624X241288968Mercera, G., Vervoort-Schel, J., Offerman, E., Pronk, S.
, Wissink, I., & Lindauer, R. (2024).
Prevalence of adverse childhood experiences in adolescents with special educational and care needs in the Netherlands: A case-file study of three special educational and care settings.
Journal of Child and Adolescent Trauma,
17(2), 541–554.
https://doi.org/10.1007/s40653-024-00613-whttps://research-portal.uu.nl/ws/files/229157116/s40653-024-00613-w.pdfWissink, I., & Schell-Kiehl, I. (2024). Cyberpesten onder jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB). In R. Spithoven, & C. V. Tuijl (Eds.), Cyberpesten: Theorie over en onderzoek naar de onbegrensde, digitale leefwereld van kinderen en adolescenten in Nederland (1 ed., pp. 107). Boom criminologie.
Sterenborg, T., van Nieuwenhuijzen, M.
, Wissink, I., Zijlstra, A., & Stams, G.-J. (2024).
Explaining risk factors for successful family supervision orders: families with intellectual disabilities in child protection in the Netherlands.
Child Maltreatment,
29(2), 297-308.
https://doi.org/10.1177/10775595231159665https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/438026/sterenborg-et-al-2023-explaining-risk-factors-for-successful-family-supervision-orders-families-with-intellectual.pdf?sequence=12023
Scholarly publications
Wissink, I., Reitz, E., Asscher, J., & Dekovic, M. (2023). Young cyberspace cowboys versus traditional juvenile street hustlers: New kid in town or just an expansion of criminal territory to cyberspace?. Poster session presented at 23rd Annual Conference of the European Society of Criminology, Florence, Italy.
Creemers, H., & Wissink, I. (2023). Jeugdrecht en jeugdbescherming. b. Sociaal-wetenschappelijk aspect: Opvoeden en ouderschap in de context van een licht verstandelijke beperking of psychotrauma. Delikt en Delinkwent, 49(8), 650-659. Article 50.
Wissink, I., Asscher, J., & Stams, G. J. J. M. (2023).
Online Delinquent Behaviors of Adolescents: Parents as Potential “Influencers”? International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology. Advance online publication.
https://doi.org/10.1177/0306624X231206521 Wissink, I., Standaert, J., Stams, G.-J.
, Asscher, J., & Assink, M. (2023).
Risk factors for juvenile cybercrime: A meta-analytic review.
Aggression and Violent Behavior,
70(2023), 1-15. Article 101836.
https://doi.org/10.1016/j.avb.2023.101836https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/432618/1-s2.0-S135917892300023X-main.pdf?sequence=1 2022
Scholarly publications
Middag, E., Nikken, P., Wissink, I., & Buttner, S. (2022). Jeugd en media in het speciaal onderwijs: Praktijkervaringen van beroepskrachten. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 61(5), 211-224.
Professional publications
Wissink, I., Boeschoten, J., Drion, N., Maaskant, M., Willemsen, H., & van Scheppingen, L. (2022). Levensfasen en levenstaken. In H. Kaal, L. V. Scheppingen, J. Douma, E. V. Oostaijen, & E. Bouwman-van Ginkel (Eds.), Basisboek LVB voor sociaal werkers (1 ed., pp. 71-89). Koninklijke Van Gorcum.
2021
Scholarly publications
Vervoort-Schel, J.
, Wissink, I., van der Helm, G. H. P., Lindauer, R. J. L., & Moonen, X. M. H. (2021).
Ingrijpende jeugdervaringen bij kinderen en jeugdigen die functioneren op verstandelijk beperkt of zwakbegaafd niveau.
Nederlands Tijdschrift voor de Zorg aan Mensen met Verstandelijke Beperkingen,
47, 12-16.
https://www.ntzonline.nl/art/50-6530_Ingrijpende-jeugdervaringen-bij-kinderen-en-jeugdigen-die-functioneren-op-verstandelijk-beperkt-of-zwakbegaafd-niveauhttps://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/422095/NTZT202105_p12_16_Vervoort_Schel_ea_Ingrijpende.pdf?sequence=1Sterenborg, T., van Nieuwenhuijzen, M.
, Wissink, I., & Stams, G. J. J. M. (2021).
Effects and predictors of successful supervision order trajectories in families with mild intellectual disabilities.
Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities,
34(5), 1245-1245.
https://doi.org/10.1111/jar.12917Wissink, I. (2021). Blended together: Een blauwdruk voor toekomstbestendig blended MA scriptie-onderwijs GSCDE. UvA.
Wissink, I. B. (2021). Jongeren en cybercrime. In J. Hendriks, G.-J. Stams, & J. Asscher (Eds.), Handboek forensische orthopedagogiek Lemniscaat.
Vervoort-Schel, J., Mercera, G.
, Wissink, I., Van der Helm, P., Lindauer, R., & Moonen, X. (2021).
Prevalence of and relationship between adverse childhood experiences and family context risk factors among children with intellectual disabilities and borderline intellectual functioning.
Research in Developmental Disabilities,
113, 1-12. Article 103935.
https://doi.org/10.1016/j.ridd.2021.103935https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/415851/1_s2.0_S0891422221000846_main.pdf?sequence=1Spruit, A., Colonnesi, C.
, Wissink, I. B., Uittenbogaard, R., Willems, L., Stams, G. J. J. M., & Noom, M. J. (2021).
Development and validation of the Attachment Relationship Inventory—Caregiver Perception 2–5 years (ARI-CP 2–5): Psychometric structure, external validity, and norms.
Infant Mental Health Journal,
42(2), 188-205.
https://doi.org/10.1002/imhj.21909https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/421270/Infant_Mental_Health_Journal_2021_Spruit_Development_and_validation_of_the_Attachment_Relationship_Inventory.pdf?sequence=1Professional publications
2020
Scholarly publications
Wissink, I. B., Spanjaard, H. J. M., & Stams, G. J. J. M. (2020). Advies aanpassing landelijk instrumentarium jeugdstrafrechtketen (LIJ) voor jeugdige online delinquenten. Universiteit van Amsterdam.
2019
Scholarly publications
Strijbosch, E. L. L.
, Wissink, I. B., Van der helm, G. H. P., & Stams, G. J. J. M. (2019).
Building a positive group climate together: How monitoring instruments are part of an improvement process in residential care for children.
Children and Youth Services Review ,
96, 266-277.
https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2018.11.051Spruit, A., Colonnesi, C., Uittenbogaard, R., Willems, L., Wissink, I., & Noom, M. (2019). Attachment Relationship Inventory - Caregiver Perception 2-5 years (ARI-CP 2-5). Handleiding. Basic Trust.
Wissink, I. B., Thuijs, S., & Moonen, X. M. H. (2019). Psychometrische analyses CoK vragenlijsten: Wonen, Dagbesteding, Vertegenwoordigers en KDC. Universiteit van Amsterdam.
Professional publications
Spruit, A., Colonnesi, C., Uittenbogaard, R., Willems, L., Wissink, I., & Noom, M. (2019). Attachment Relationship Inventory - Caregiver Perception 2-5 Years. Basic Trust.
2018
Scholarly publications
Knotter, M., Spruit, A., Wissink, I., Moonen, X., & Stams, G. (2018). Für Sie gelezen: Aktuelle Studien. PPH: Die Zeitschrift für Psychiatrische Pflege heute, 24.
Wissink, I., van Vugt, E. S., Smits, I. A. M., Moonen, X. M. H., & Stams, G.-JJM. (2018).
Reports of sexual abuse of children in state care: a comparison between children with and without intellectual disability.
Journal of Intellectual and Developmental Disability,
43(2), 152-163.
https://doi.org/10.3109/13668250.2016.1269881 Wissink, I. B., & Stams, G. J. J. M. (2018).
Sexual Abuse. In E. Braaten (Ed.),
The SAGE Encyclopedia of Intellectual and Developmental Disorders (Vol. 4). SAGE Reference.
https://doi.org/10.4135/9781483392271.n448 Strijbosch, E., Stams, G. J.
, Wissink, I., Van Der Helm, P., & Roest, J. (2018).
The Relation Between Children’s Perceived Group Climate and Therapeutic Alliance with Their Mentor in Residential Care: A Prospective Study.
Residential Treatment for Children and Youth,
35(4), 297-316.
https://doi.org/10.1080/0886571X.2018.1455560Strijbosch, E. L. L., van der Helm, G. H. P., Stams, G. J. J. M.
, & Wissink, I. B. (2018).
Young Children (4–8 years) in Group Care: Development and Validation of a Group Climate Instrument.
Child Indicators Research,
11(6), 1769-1780.
https://doi.org/10.1007/s12187-017-9496-1Spruit, A.
, Wissink, I., Noom, M. J., Colonnesi, C., Polderman, N., Willems, L., Barning, C., & Stams, G. J. J. M. (2018).
Internal structure and reliability of the Attachment Insecurity Screening Inventory (AISI) for children age 6 to 12.
BMC Psychiatry,
18, Article 30.
https://doi.org/10.1186/s12888-018-1608-z2017
Scholarly publications
2016
Scholarly publications
2015
Scholarly publications
Wissink, I. B., van Vugt, E. S., Moonen, X., Stams, G. J. J. M., & Hendriks, J. (2015).
Sexual abuse involving children with an intellectual disability (ID): a narrative review.
Research in Developmental Disabilities,
36, 20-35.
https://doi.org/10.1016/j.ridd.2014.09.007 Strijbosch, E. L. L.
, Huijs, J. A. M., Stams, G. J. J. M.
, Wissink, I. B., van der Helm, G. H. P., de Swart, J. J. W., & van der Veen, Z. (2015).
The outcome of institutional youth care compared to non-institutional youth care for children of primary school age and early adolescence: A multi-level meta-analysis.
Children and Youth Services Review ,
58, 208-218.
https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2015.09.018Professional publications
Wissink, I. B., Moonen, X. M. H., Zand Scholten, A., Stams, G. J. J. M., Bindels, A., Lekkerkerker, L., & van der Wal, M. (2015).
Rapport onderzoek: De ontwikkeling en validering van een LVB-screeningsinstrument voor toepassing in het basisonderwijs. Universiteit van Amsterdam.
http://www.uva.nl/binaries/content/documents/personalpages/w/i/i.b.wissink/nl/downloads/downloads/assets/asset?1423087912495 2014
Scholarly publications
Wissink, I., & Moonen, X. M. H. (2014). Seksueel misbruik bij kinderen en jongeren met een (Licht) Verstandelijke Beperking. Onderzoek & Praktijk, 12(1), 8-14.
van der Put, C. E.
, Asscher, J. J., Wissink, I. B., & Stams, G. J. J. M. (2014).
The relationship between maltreatment victimisation and sexual and violent offending: differences between adolescent offenders with and without intellectual disability.
Journal of Intellectual Disability Research,
58(11), 979-991.
https://doi.org/10.1111/jir.12031van Langen, M. A. M.
, Wissink, I. B., van Vugt, E. S., van der Stouwe, T., & Stams, G. J. J. M. (2014).
The relation between empathy and offending: a meta-analysis.
Aggression and Violent Behavior,
19(2), 179-189.
https://doi.org/10.1016/j.avb.2014.02.003van Langen, M. A. M., Stams, G. J. J. M., Van Vugt, E. S.
, Wissink, I. B., & Asscher, J. J. (2014).
Explaining female offending and prosocial behavior: the role of empathy and cognitive distortions.
Laws,
3(4), 706-720.
https://doi.org/10.3390/laws3040706Wissink, I., & Creemers, H. (2014). Jeugdrecht en jeugdbescherming. b: Sociaal-wetenschappelijk aspect: Ontwikkelingen op het gebied van risicotaxatie en interventies in het jeugdforensische veld. Delikt en Delinkwent, 44(2), 152-156.
Strijbosch, E. L. L., van der Helm, G. H. P., van Brandenburg, M. E. T., Mecking, M.
, Wissink, I. B., & Stams, G. J. J. M. (2014).
Children in residential care: development and validation of a group climate instrument.
Research on Social Work Practice,
24(4), 462-469.
https://doi.org/10.1177/10497315135100452013
Scholarly publications
Wissink, I., & Asscher, J. (2013). Jeugdrecht en jeugdbescherming. b: Sociaal-wetenschappelijk aspect. Delikt en Delinkwent, 43(2), 135-139.
Ros, N., Van Der Helm, P.
, Wissink, I., Stams, G. J., & Schaftenaar, P. (2013).
Institutional climate and aggression in a secure psychiatric setting.
Journal of Forensic Psychiatry and Psychology,
24(6), 713-727.
https://doi.org/10.1080/14789949.2013.8484602012
Scholarly publications
Wissink, I., & Asscher, J. (2012). Jeugdrecht en jeugdbescherming. b: Sociaal-wetenschappelijk aspect: verstandelijk beperkte jeugddelinquenten. Delikt en Delinkwent, 42(8), 746-751.
Professional publications
Wissink, I. B., Moonen, X., & Stams, G. J. J. M. (2012). Integrale behandeling van jongeren met een LVB bij Lijn 5: implementatie, doelgroepomschrijving, veranderingen en cliënttevredenheid. Universiteit van Amsterdam.
Wissink, I. B., Moonen, X., van Vugt, E. S., Stams, G. J. J. M., & Vergeer, M. (2012). Seksueel grensoverschrijdend gedrag en misbruik bij kinderen en jongeren met een (licht) verstandelijke beperking. Deelonderzoek 5B. Boom Uitgevers.
2011
Scholarly publications
Wissink, I., & Hoeve, M. (2011). Jeugdzorg en jeugdbescherming. b: Sociaal-wetenschappelijk aspect: Risicorecidive en risicoprofielen. Delikt en Delinkwent, 41(8), 955-961.
Professional publications
Wissink, I., Stams, G. J. J. M., & Asscher, J. (2011). Agressief en delinquent gedrag. In P. de Jong, & H. Koomen (Eds.), Interventie bij onderwijsleerproblemen (pp. 131-144). Garant.
2010
Scholarly publications
de Bruyn, E. H., Cillessen, A. H. N.
, & Wissink, I. B. (2010).
Associations of peer acceptance and perceived popularity with bullying and victimization in early adolescence.
Journal of Early Adolescence,
30(4), 543-566.
https://doi.org/10.1177/0272431609340517Professional publications
Wissink, I. B., & de Haan, M. (2010). Onderzoek school advies gesprek: autochrone en allochtone scholen. Universiteit Utrecht.
2008
Scholarly publications
Wissink, I. B., & de Haan, M. (2008). Ethnic differences in parents' and teacher's attribution of early adolescents' school performance.
2006
Scholarly publications
Wissink, I. B. (2006). Parenting, friendship relations and adolescent functioning in different ethnic groups. SCO-Kohnstamm Instituut.