Geraldien von Frijtag's latest research concerns Jewish-gentile relations in the Netherlands during the Holocaust. This has led to different initiatives, like a two week international workshop at the United States Holocaust Memorial Museum in Washington in 2016, a special issue on microcosms of the Holocaust in 2019, and a monograph of the Dutch town of Hilversum during the Nazi-occupation, with a particular interest for the Holocaust in this town in 2020. Her next project, 'Provinzentjudung: Local Dynamics and the Holocaust in the Netherlands (1925-1950)', will take off in February 2023 (see below). On a longer term, Von Frijtag aims to publish on Zionism in the Netherlands (1850-1950)
Het project beoogt de implementatie van Community Engaged Learning (CEL) in diverse studierichtingen door aan herinneringsculturele vraagstukken rondom Stolpersteine te werken. Studenten zullen in onderwijs met een germanistieke, historische, cultuurhistorische of cultuurwetenschappelijke oorsprong onderzoeksvaardigheden opdoen en de herinneringsculturele dimensies leren ontdekken. Door een opleidingsoverstijgende projectmatige aanpak leren de studenten van en met elkaar, vindt interdisciplinaire vorming plaats en reflecteren de studenten op de maatschappelijke taken van de geesteswetenschappen. Een educatief ontwerp van CEL wordt op curriculumniveau opgezet, uitgevoerd en geëvalueerd, waardoor als resultaten kan worden verwacht dat de mate van succes en de beleving van de onderwijsinnovatie in kaart kan worden gebracht, en er zicht ontstaat op de curriculaire en interdisciplinaire mogelijkheden. De resultaten daarvan worden in kringen van onderzoek naar hoger onderwijs gedeeld. Kenmerk van het CEL-project is het maatschappelijk zeer relevante traject van bronnenonderzoek naar communicatie en educatie over Stolpersteine, wat de resultaten tastbaar maakt. Door samenwerking met maatschappelijke partners vindt bovendien transdisciplinair leren plaats. Het behelst ten eerste onderzoek naar slachtoffers van het nazi-regime en het aanvragen en de plaatsing van struikelstenen via de Stichting Stolpersteine. Het omvat ten tweede historisch gedocumenteerd materiaal dat door de Utrecht Time Machine met digitale middelen toegankelijk wordt gemaakt voor een breed publiek. En ten derde wordt materiaal voor nascholing en andere educatieve doeleinden voorbereid. Het CEL-project versterkt de curriculaire samenhang ook opleidingsoverstijgend, maakt een onderwijskundige en maatschappelijk relevante leerlijn zichtbaar. Het project versterkt opleidingsoverstijgende samenwerking tussen zowel staf als studenten, wat voor andere studierichtingen een relevant interdisciplinair model kan zijn.
Over a third of the approximately 104,000 deported Dutch Jews came from small towns and villages. Despite a growing number of local studies, there is little systematic insight into the impact of local factors and actors on the persecution. This research follows the international trend to view the persecution of Jews not only as a centrally led, but also as a locally embedded process. At the same time, this study of the 'Provinzentjudung' in the Netherlands transcends the local perspective by taking a comparative approach and by examining the impact of intermunicipal connections on local dynamics of persecution and aid.