Drs. D.L. (Dédé) de Haan

Buys Ballotgebouw
Princetonplein 5
Kamer 3.66
3584 CC Utrecht

Drs. D.L. (Dédé) de Haan

Assistant Professor
Mathematics Education
+31 30 253 5652
d.dehaan@uu.nl

Publications

2023

Scholarly publications

de Haan, D., de Vries, S., Drijvers, P., & Roorda, G. (2023). Implementing Learning Study to foster Mathematical Knowledge for Teaching: A case in preservice teacher education in the Netherlands. In P. Drijvers, C. Csapodi, H. Palmér, K. Gosztonyi, & E. Kónya (Eds.), Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13) (pp. 4908-4909). Alfréd Rényi Institute of Mathematics and ERME.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/436557/De_Haan_TWG28_final.pdf?sequence=1

Professional publications

De Haan, D., Wijers, M., Belmer, M., & Jonker, V. (2023). Scoren! Opdracht onderbouw wiskunde dag 2023. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/29176/

2022

Scholarly publications

de Haan, D., de Vries, S., Drijvers, P., & Roorda, G. (2022). Measuring mathematical knowledge for teaching: the case of algebra in pre-service teacher education in the Netherlands. In J. Hodgen, E. Geraniou, G. Bolondi, & F. Ferretti (Eds.), Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12) (pp. 1-2). Free University of Bozen-Bolzano and ERME. https://hal.science/CERME12/hal-03744240v1
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/426980/DeHaan_TWG18.pdf?sequence=1

Professional publications

de Haan, D., & de Vries, H. (2022). Het FIzier gericht op...Toepassing van variatietheorie in het wiskundeonderwijs. Euclides, 97(5), 4-9.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/436705/2022_-_HaanVries_Euclides_Variatietheorie.pdf?sequence=1
Bos, R., de Haan, D., & Jonker, V. (2022). WiTje 12 - Jongleren. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/29152/
de Haan, D., Wijers, M., Belmer, M., & Jonker, V. (2022). Meer ruimte voor het festival. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/29151/
Stolwijk, R., Wijers, M., de Haan, D., & Jonker, V. (2022). WiTje 10 - Krassen in december. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/29150/
de Haan, D., Wijers, M., Belmer, M., & Jonker, V. (2022). Afrekenen met afval. Opdracht onderbouw wiskunde dag 2022. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fi.uu.nl/toepassingen/29017

2021

Professional publications

Roorda, G., de Haan, D., & Minderhoud, M. (2021). Aanstekelijke wiskundelessen met lucifers. Didactiek voor Vak en Beroep, 1(1), 32-37.
de Haan, D., Wijers, M., Belmer, M., & Jonker, V. (2021). WiTje 8 - Vormen en inhoud. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28951/
de Haan, D., Jonker, V., & Stolwijk, R. (2021). Witje - Doe maar een gooi. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28987/
Wijers, M., de Haan, D., & Jonker, V. (2021). Witje - Beslissen door stemmen. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28952/
de Haan, D., Wijers, M., & Jonker, V. (2021). Witje - Lappendeken. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28919/
de Haan, D., Wijers, M., Belmer, M., & Jonker, V. (2021). Lente diner. Opdracht voor de onderbouw wiskunde dag. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28961

2020

Scholarly publications

Wijers, M. M., & de Haan, D. L. (2020). Mathematics in Teams—Developing Thinking Skills in Mathematics Education. In M. Van den Heuvel-Panhuizen (Ed.), National Reflections on the Netherlands Didactics of Mathematics: ICME-13 Monographs (pp. 15-30). (ICME13Mo). Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-030-33824-4_2

Other output

de Haan, D. L., Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2020). Hitte in de stad. Opdracht voor de onderbouw wiskunde dag. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28832/

2019

Scholarly publications

Doorman, L. M., Bos, R. D., de Haan, D. L., Jonker, V. H., Besamusca, A., & Wijers, M. M. (2019). Making and Implementing a Mathematics Day Challenge as a Makerspace for Teams of Students. International Journal of Science and Mathematics Education, 17(1), 149-165. https://doi.org/10.1007/s10763-019-09995-y

Professional publications

de Haan, D., Wijers, M., Doorman, M., & Jonker, V. (2019). Ontwerp een parkeergarage. Opdracht voor de onderbouw wiskunde dag. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. http://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28737/

2018

Professional publications

de Haan, D. L. (2018). Meer ruimte voor het festival - OnderbouwWiskundeDag 2017. Euclides, 93(4), 40-42.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/365215/Euclides93_4_OWD2017_Meer_ruimte_voor_het_festival.pdf?sequence=1

Other output

Goris, A. J. G., de Haan, D. L., Wijers, M. M., Jansen, J., Kaspers, K., van de Leur, J. W., & Stolwijk, R. (2018). Wat wil je zeggen? en..... Opdracht voor de Finale van de Wiskunde A-lympiade 2017-2018. Freudenthal instituut.
de Haan, D. L., Wijers, M. M., Doorman, L. M., & Jonker, V. H. (2018, Feb 1). Veters rijgen: Opdracht voor de onderbouw wiskunde dag. Freudenthal instituut. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28633/

2017

Professional publications

de Haan, D. L., & den Braber, N. (2017). Hardop denken door leerlingen. Euclides, 93(VMBO-special), 17-21.

Other output

Goris, A. J. G., de Haan, D. L., Haas, S., Wijers, M. M., Jansen, J., Kaspers, K., & Stolwijk, R. (2017). Niet blij in de rij: Opdracht voor de Voorronde van de Wiskunde A-lympiade 2017-2018. Freudenthal instituut.
Wijers, M. M., Doorman, L. M., de Haan, D. L., & Jonker, V. H. (2017, Feb 1). Meer ruimte voor het festival: Opdracht voor de onderbouw wiskunde dag. Freudenthal instituut. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28540/
Wijers, M. M., de Haan, D. L., & Van den Boogaart, T. (2017). Wiskundige Denkactiviteiten.
de Haan, D. L., Wijers, M. M., Jonker, V. H., & Doorman, L. M. (2017). Meer ruimte voor het festival.

2016

Other output

Doorman, L. M., de Haan, D. L., Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2016, Feb 1). Glazen, kokers en tennisballen: Opdracht voor de onderbouw wiskunde dag. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28431/

2015

Professional publications

de Haan, D. L. (2015). Tien jaar Opleidingscompetitie: Wiskunde A-lympiade. Euclides, 90(7), 15-17.

Other output

Jonker, V. H., Wijers, M. M., Doorman, L. M., & de Haan, D. L. (2015, Feb 1). Vissen en erwten: Opdracht voor de onderbouw wiskunde dag. Freudenthal instituut. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28255/

2014

Other output

Wijers, M. M., de Haan, D. L., Doorman, L. M., & Jonker, V. H. (2014, Feb 1). Lappendekens: Opdracht voor de onderbouw wiskunde dag. Freudenthal instituut. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28136/

2013

Professional publications

de Haan, D. L., Jonker, V. H., Wijers, M. M., & Doorman, L. M. (2013). Pauzes op school - OnderbouwWiskundeDag 2013. Euclides, 89(3), 7-9.

Other output

de Haan, D. L., Wijers, M. M., Doorman, L. M., & Jonker, V. H. (2013, Feb 1). Pauzes op school: Opdracht voor de onderbouw wiskunde dag. Freudenthal instituut. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/00782/

2012

Scholarly publications

Anwar, L., Budayasa, I. K., Amin, S. M., & de Haan, D. L. (2012). Eliciting Mathematical Thinking of Students through Realistic Mathematics Education. IndoMS Journal on Mathematics Education, 3(1), 55-70.

Professional publications

de Haan, D. L., Doorman, L. M., Jonker, V. H., & Wijers, M. M. (2012). De OnderBouwWiskundeDag. Nieuwe Wiskrant, 32(1), 12-16.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/276512/2012_wiskrant_onderbouwwiskundedag.pdf?sequence=3

Other output

Wijers, M. M., de Haan, D. L., Doorman, L. M., & Jonker, V. H. (2012, Feb 1). Beveiligen is ook een kunst: Opdracht voor de onderbouw wiskunde dag. Freudenthal instituut. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/00689/

2011

Scholarly publications

Shanty, N. O., Hartono, Y., Putri, R. I., & de Haan, D. L. (2011). Design Research in Mathematics Education: Investigating The Progress of Indonesian Fifth Grade Students' Learning on Multiplication of Fractions With Natural Numbers. IndoMS Journal on Mathematics Education, 2(2), 147-162.

2008

Professional publications

de Haan, D. L., & Grosheide, W. (2008). Wiskunde zonder boek. Wiskunde Scholen Prijs 2007, aflevering 3. Euclides, 83(8), 385-389.
de Haan, D. L., & Knop, A. (2008). Walibi! Wiskunde Scholen Prijs 2007, aflevering 2. Euclides, 83(6), 294-298.
de Haan, D. L., & Mars, K. (2008). Vergrijzing. Wiskunde Scholen Prijs 2007, aflevering 1. Euclides, 83(4), 164-167.

2002

Professional publications

de Haan, D. L. (2002). Wiskundeonderwijs in de Filippijnen. Nieuwe Wiskrant, 21(4), 40-43.

2001

Professional publications

de Haan, D. L. (2001). Praktische opdrachten bij wiskunde: verslag van een onderzoek. Nieuwe Wiskrant, 20(3), 17-23.
de Haan, D. L. (2001). De eerste landelijke Wiskunde B-dag. Nieuwe Wiskrant, 20(4), 14-15.

2000

Professional publications

Harskamp, E., de Haan, D. L., & van Streun, A. (2000). Praktijkbrochure Praktische opdrachten wiskunde. GION.
Bakker, A., Drijvers, P. H. M., & de Haan, D. L. (2000). Nationale Wiskunde Dagen 2000. Nieuwe Wiskrant, 19(3), 22-24.

1999

Professional publications

Wijers, M. M., de Haan, D. L., & Danes, E. (1999). WWW-lympiade 1999. Nieuwe Wiskrant, 18(4), 23-28.
de Haan, D. L. (1999). 10 jaar Wiskunde A-lympiade - de opstap naar de tweede fase. Freudenthal instituut.