Hoe kan het ontwikkelen van vakdidactische innovaties bijdragen aan de duurzame professionele ontwikkeling van (toekomstige) docenten Duits?
De volgende deelvragen zijn geformuleerd om zicht te krijgen op factoren die invloed hebben op de professionele ontwikkeling tot vakdocent:
(1) Wat is het beoogde en feitelijke handelingsrepertoire van de deelnemende (toekomstige) docenten m.b.t. de didactiek van vrij lezen?
(2) Hoe nemen startende docenten mvt hun professionele vakdidactische ontwikkeling waar? Hoe nemen (aankomende/ervaren) docenten Duits hun vakdidactische mogelijkheden in de praktijk waar?
(3) Wat is het feitelijke handelingsrepertoire van de (toekomstige/startende/ervaren) docenten Duits?
(4) Welke rol speelt de deelname en/of het uitvoeren van vakdidactische onderwijsinnovatie voor de professionele ontwikkeling van docenten Duits?
(5) Hoe kan collegiale samenwerking tussen aankomende, startende en ervaren docenten Duits en opleidingsinstituten worden vormgegeven om duurzame innovatieve expertiseontwikkeling te bevorderen?
Major aims of the ERASMUS+ project Developing Teaching Competencies for Extensive Reading Programs (LEELU) are to raise foreign language reading competencies of high-schools students and to test and improve a model of experience-based, cooperative and encompassing foreign language teacher education. LEELU’s starting point for pursuing these goals in innovative teacher education are the rather unsatisfactory reading habits and reading competencies of many European high-school students. Using the example of German as a Foreign Language, LEELU will contribute to an increase of foreign language and reading levels of such students as well as promote a practical model for the local and international cooperation of student teachers and experienced teachers in digitally-enhanced networks.
Projectpartners are the universities of Budapest, Palermo and Vienna.