Het project beoogt de implementatie van Community Engaged Learning (CEL) in diverse studierichtingen door aan herinneringsculturele vraagstukken rondom Stolpersteine te werken. Studenten zullen in onderwijs met een germanistieke, historische, cultuurhistorische of cultuurwetenschappelijke oorsprong onderzoeksvaardigheden opdoen en de herinneringsculturele dimensies leren ontdekken. Door een opleidingsoverstijgende projectmatige aanpak leren de studenten van en met elkaar, vindt interdisciplinaire vorming plaats en reflecteren de studenten op de maatschappelijke taken van de geesteswetenschappen. Een educatief ontwerp van CEL wordt op curriculumniveau opgezet, uitgevoerd en geƫvalueerd, waardoor als resultaten kan worden verwacht dat de mate van succes en de beleving van de onderwijsinnovatie in kaart kan worden gebracht, en er zicht ontstaat op de curriculaire en interdisciplinaire mogelijkheden. De resultaten daarvan worden in kringen van onderzoek naar hoger onderwijs gedeeld. Kenmerk van het CEL-project is het maatschappelijk zeer relevante traject van bronnenonderzoek naar communicatie en educatie over Stolpersteine, wat de resultaten tastbaar maakt. Door samenwerking met maatschappelijke partners vindt bovendien transdisciplinair leren plaats. Het behelst ten eerste onderzoek naar slachtoffers van het nazi-regime en het aanvragen en de plaatsing van struikelstenen via de Stichting Stolpersteine. Het omvat ten tweede historisch gedocumenteerd materiaal dat door de Utrecht Time Machine met digitale middelen toegankelijk wordt gemaakt voor een breed publiek. En ten derde wordt materiaal voor nascholing en andere educatieve doeleinden voorbereid. Het CEL-project versterkt de curriculaire samenhang ook opleidingsoverstijgend, maakt een onderwijskundige en maatschappelijk relevante leerlijn zichtbaar. Het project versterkt opleidingsoverstijgende samenwerking tussen zowel staf als studenten, wat voor andere studierichtingen een relevant interdisciplinair model kan zijn.
Hoe kan het ontwikkelen van vakdidactische innovaties bijdragen aan de duurzame professionele ontwikkeling van (toekomstige) docenten Duits?
De volgende deelvragen zijn geformuleerd om zicht te krijgen op factoren die invloed hebben op de professionele ontwikkeling tot vakdocent:
(1) Wat is het beoogde en feitelijke handelingsrepertoire van de deelnemende (toekomstige) docenten m.b.t. de didactiek van vrij lezen?
(2) Hoe nemen startende docenten mvt hun professionele vakdidactische ontwikkeling waar? Hoe nemen (aankomende/ervaren) docenten Duits hun vakdidactische mogelijkheden in de praktijk waar?
(3) Wat is het feitelijke handelingsrepertoire van de (toekomstige/startende/ervaren) docenten Duits?
(4) Welke rol speelt de deelname en/of het uitvoeren van vakdidactische onderwijsinnovatie voor de professionele ontwikkeling van docenten Duits?
(5) Hoe kan collegiale samenwerking tussen aankomende, startende en ervaren docenten Duits en opleidingsinstituten worden vormgegeven om duurzame innovatieve expertiseontwikkeling te bevorderen?
In het aangevraagde project wordt samengewerkt met Stichting Stolpersteine, het Goethe-Institut Amsterdam en scholen in het voorgezet onderwijs. Sudenten van de bacheloropleiding Duitse taal en cultuur dragen bij aan het onderzoek naar de slachtoffers van het nationaalsocialisme in Utrecht, de plaatsing van de Stolpersteine (struikelstenen) in de stad en de bevordering van de dialoog tussen wetenschappers aan de ene kant en vo-leerlingen en bewoners/bezoekers van de stad Utrecht aan de andere kant. Het project versterkt hierdoor een actieve herinneringscultuur in een inclusieve en pluriculturele samenleving.
Major aims of the ERASMUS+ project Developing Teaching Competencies for Extensive Reading Programs (LEELU) are to raise foreign language reading competencies of high-schools students and to test and improve a model of experience-based, cooperative and encompassing foreign language teacher education. LEELU’s starting point for pursuing these goals in innovative teacher education are the rather unsatisfactory reading habits and reading competencies of many European high-school students. Using the example of German as a Foreign Language, LEELU will contribute to an increase of foreign language and reading levels of such students as well as promote a practical model for the local and international cooperation of student teachers and experienced teachers in digitally-enhanced networks.
Projectpartners are the universities of Budapest, Palermo and Vienna.