Themanummer Tijdschrift Oud-Utrecht: 'Utrecht Boekenstad'

Uitreiking themanummer Tijdschrift Oud-Utrecht: 'Utrecht Boekenstad'. Bron: oud-utrecht.nl (still video uitreiking)

Op 11 juni werd een dubbeldik nummer van Tijdschrift Oud-Utrecht gepresenteerd, met als thema 'Utrecht Boekenstad'. Verschillende medewerkers van de Universiteit Utrecht werkten mee aan deze editie, waaronder prof. dr. Leen Dorsman (Geschiedenis en Kunstgeschiedenis), dr. Marco van Egmond, dr. Bart Jaski en drs. Andrea van Leerdam.

Utrecht Boekenstad

Dit themanummer wil Utrecht Boekenstad presenteren in de breedste zin van het woord. De artikelen gaan niet alleen over schrijvers maar ook over drukkers, uitgevers, bibliothecarissen en boekhandelaars. En niet onbelangrijk: al speelden mannen in de Utrechtse boekenwereld vaak de hoofdrol, de stad telde ook vele vrouwen die publiceerden of zich anderszins met boeken bezighielden. Mede dankzij de bijdrages vanuit het project Women writers in history is daarvoor in dit themanummer extra aandacht.

Presentatie

Op 11 juni nam schrijver en columnist Maxim Februari het eerste exemplaar in ontvangst en sprak eindredacteur Arjan den Boer met Andrea van Leerdam en Leen Dorsman over hun bijdrages. Zo onderzocht Van Leerdam Jan Berntsz, een van de eerste drukkers in Utrecht in de zestiende eeuw, en verdiepte Dorsman zich in de plaatsing van poëzie in de negentiende-eeuwse Utrechtse Studenten-Almanak. De kleinschalige bijeenkomst werd live uitgezonden en is hier terug te zien.

Van Heksenkelder naar Savannah Bay

In lijn met het thema schreven Timo Houtekamer en Lex van Rens, die ook bijdroegen aan het jubileumboek van boekwinkel Savannah Bay, een artikel over de geschiedenis van deze bijzondere, Utrechtse plek. Hoewel de winkel zich tegenwoordig als algemene boekhandel profileert, is de voorgeschiedenis nog voelbaar. Als eerste vrouwenboekhandel van Nederland begon de zaak in 1975 onder de naam De Heksenkelder: het aanbod was feministisch met een sterke nadruk op ‘lesbisch bestaan’ en zwarte vrouwen. In 1984 ging de boekhandel aan de Telingstraat verder onder de naam Savannah Bay en wordt het aanbod tot op de dag van vandaag nog breder.

• Titel: Tijdschrift Oud-Utrecht: 'Utrecht Boekenstad'
  • Auteurs: Arjan den Boer, Niels Bokhove, Suzan van Dijk, Fia Dieteren, Leen Dorsman, Marijke van Dorst, Marco van Egmond, Wim Hazeu, Timo Houtekamer, Bart Jaski, Andrea van Leerdam, Elisabeth de Ligt, Lex van Rens, Orsolya Réthelyi, Petra Teunissen-Nijsse en Ans J. Veltman-van den Bos
  • Uitgever: Historische Vereniging Oud-Utrecht