Postcolonial Publics: Art and Citizen Media in Europe

Sandra Ponzanesi e.a.

Omslag van het boek 'Postcolonial Publics' (2023)

Van hoogleraar Media, Gender and Postcolonial Studies Sandra Ponzanesi verscheen onlangs het boek ‘Postcolonial Publics: Art and Citizen Media in Europe’, dat ze redigeerde samen met Bolette Blaagaard (Aalborg Universitet), Sabrina Marchetti en Shaul Bassi (beiden Università Ca’ Foscari Venezia). ‘Postcolonial Publics’ onderzoekt hoe migranten, vluchtelingen en burgers hun politieke en sociale kwesties en ervaringen uiten en delen via kunst en media.

‘Citizen media’

De studies in deze bundel onderzoeken de verschillende manieren waarop voorheen uitgesloten sociale groepen weer een publieke stem krijgen dankzij de ‘citizen media’. Ze streven ernaar de strijd van migranten, vluchtelingen en burgers tegen de steeds hardere Europese politiek beter te begrijpen.

De citizen media vormen de basis voor casestudies naar ‘activistische kunst’ of ‘artivisme’ (Trandafoiu, Ruffini, Cazzato & Taronna, Koobak & Tali, Negrón-Muntaner), activisme via verschillende soorten technologische media (Chouliaraki en Al-Ghazzi, Jedlowski), zoals documentaires en film (Denić), podcasts, muziek en soundscapes (Romeo en Fabbri, Western, Lazzari, Huggan), en activisme via geschriften van journalistiek tot fictie (Longhi, Concilio, Festa, De Capitani).

Meer informatie over dit boek is beschikbaar in het Engels.