Op de vuist. Vijftig jaar politiek en protestliedjes in Nederland

Foto: Boudewijn de Groot tijdens een optreden in 1982. Bron: Wikimedia
Foto: Boudewijn de Groot tijdens een optreden in 1982. Bron: Wikimedia

Wat verbindt de ontregelende acties van Provo uit 1966 en de boerenprotesten van vandaag? Wat heeft het kroningsoproer van 30 april 1980 gemeen met betogingen tegen racisme van dit moment? Het antwoord is natuurlijk muziek. In het boek Op de vuist. Vijftig jaar politiek en protestliedjes in Nederland volgt dr. Laurens Ham (Talen, Literatuur en Communicatie) het spoor van het Nederlandstalige protestlied van de jaren zestig tot nu.

Dr. Laurens Ham
Dr. Laurens Ham

Sociale bewegingen en strijdmuziek

Sociale bewegingen gaan in Nederland al van oudsher hand in hand met protestliederen en strijdmuziek. Het waren ‘godfathers’ Boudewijn de Groot en Armand die het genre op de kaart zetten en die met Bots, Normaal, Doe Maar, Typhoon, Akwasi en vele anderen een bonte stoet aan navolgers hebben gekregen. Maar is het protestliedje van toen nog hetzelfde als dat van nu? Allerminst.

Expressie van identiteit

Het protestlied veranderde mee met verschuivingen in het politiek-maatschappelijke landschap, en daarmee maakte de roep om protest en solidariteit langzaamaan steeds meer plaats voor expressie van identiteit. Zo verdeeld als Nederland er heden ten dage bij staat, zo divers zijn ook de protestliedjes die je nu hoort op radio, tv, YouTube en Spotify.

 

  • Titel: Op de vuist. Vijftig jaar politiek en protestliedjes in Nederland
  • Auteur: Laurens Ham
  • Uitgever: Ambo|Anthos Uitgevers
  • ISBN: 9789026344961