Onderzoekend vermogen in de praktijk

Naast het bijbrengen van inhoudelijke kennis is het ontwikkelen van de juiste beroepsvaardigheden en houding het belangrijkste doel van iedere hbo-opleiding. Onderzoekend vermogen is daarvan een belangrijk aspect. Met hun boek Onderzoekend vermogen in de praktijk willen Mandy van der Velde (USBO), Lisette Munneke, Paul Jansen en Josje Dikkers met name daaraan een belangrijke bijdrage leveren. ‘Cruciaal aan onderzoekend vermogen in het hbo is dat studenten onderzoek leren inzetten ten dienste van hun dagelijkse beroepspraktijk, dus om de kwaliteit van hun werk te verbeteren,’ aldus de auteurs.

Onderzoekend vermogen is voor (aankomend) hbo-professionals van cruciaal belang om hun beroepsopleiding met succes te kunnen afronden en te kunnen functioneren als wendbare professional. Het begrip wordt echter door verschillende experts regelmatig anders uitgelegd. Onderzoekend vermogen in de praktijk geeft voor het eerst een compleet overzicht van het begrip ‘onderzoekend vermogen’.

‘De huidige beroepspraktijk is vaak complex en minder routinematig dan voorheen. Professionals moet daarom beter zijn in problemen oplossen, anticiperen op nieuwe situaties, proactief zijn en in staat zijn om nieuwe kennis te creëren en die kennis toe te passen. Dat vraagt naast goede vakkennis om diverse generieke vaardigheden zoals anticiperen, samenwerken, innoveren én onderzoekend vermogen,’ aldus Mandy van der Velde en Lisette Munneke in een interview met Managementboek.

Drie elementen van onderzoekend vermogen

De auteurs gaan in op drie elementen van onderzoekend vermogen:

1. Eerst goed verdiepen in de vraag of het probleem
  2. Dan kritisch bestuderen wat anderen hebben gevonden
  3. En daarna, als het relevant en nodig is, zelf onderzoek doen.

Deze drie componenten worden op overzichtelijke en concrete wijze met elkaar verbonden. Het boek biedt op deze manier houvast bij het toepassen van onderzoekend vermogen om tot beroepsproducten te komen, zowel in de context van een beroepsopleiding als in de praktijk. Het is daarmee uitermate geschikt voor aankomende hbo-professionals, uit elk vakgebied.

Onderzoekend vermogen leidt tot betere resultaten

‘Cruciaal aan onderzoekend vermogen in het hbo is dat studenten onderzoek leren inzetten ten dienste van hun dagelijkse beroepspraktijk, dus om de kwaliteit van hun werk te verbeteren, te kunnen innoveren en flexibel in te kunnen spelen op wat er zich in hun beroep/sector voordoet,’ zeggen Van der Velde en Munneke.

‘Onderzoekend vermogen kan (…) helpen om te komen tot een goed doordachte, onderbouwde en evidence based aanpak. En daarnaast kun je onderzoekend vermogen inzetten binnen een specifiek praktijkproces om het uiteindelijke resultaat te verbeteren. Dat geldt bijvoorbeeld vaak voor ontwerpende beroepen. In ontwerpen zitten vaak fasen waarin behoeften, meningen van diverse stakeholders in kaart gebracht worden. Op het moment dat een student daar onderzoekend vermogen inzet, kan het resultaat beter worden.’

Meer informatie

Wilt u meer weten of het boek bestellen, ga dan naar de website van Managementboek, of neem contact op met Mandy van der Velde.