6 september 2019

Nieuw onderwijsconcept: synergie tussen gezondheidszorg, onderzoek en bacheloronderwijs

Een bezoek van een ongediagnostiseerde patiënt in de collegezaal; bij biomedische wetenschappen in het UMC Utrecht gebeurt het. Met dit nieuwe onderwijsconcept wordt gewerkt aan de synergie tussen gezondheidszorg, onderzoek en bacheloronderwijs. Hiermee leren studenten en worden patiënten geholpen.

Het onderwijs vond plaats in de recentelijk geopende Bachelor Research Hub, een plek waar studenten, clinici, onderzoekers en doctoren samenkomen om zowel extra- als intracurriculair onderzoek te doen. Het nieuwe onderwijsconcept leidde tot een publicatie in Nature Biotechnology en wordt nu in de praktijk gebracht. Het lab staat onder leiding van Niels Bovenschen.

Auteurs van deze publicatie zijn student Rijkent Drost, Wim Dictus, Berent Prakken en Niels Bovenschen. Laatstgenoemde is Senior Fellow van het Centre for Academic Teaching en won afgelopen voorjaar de docentenprijs, onder andere om de verbinding die hij legt tussen onderwijs en onderzoek.