Nahum: A Trauma for a Trauma
Bob Becking
Emeritus faculteitshoogleraar Bible, Religion and Identity Bob Becking publiceert het eerste volume in de serie Trauma Bible Commentary van Sheffield Phoenix Press: Nahum: A Trauma for a Trauma. Becking nodigt uit om Nahum, het 34ste boek van de Hebreeuwse Bijbel, te benaderen als een tekst die gelezen kan – of wellicht moet – worden als een reflectie op trauma’s.
Trauma’s en troost
Het kleine boek Nahum zag het daglicht in tijden van traumatiserende gebeurtenissen, aldus Becking. Samaria werd gereduceerd tot een Assyrische provincie en Juda tot een vazalstaat. Beide leden onder de aanwezigheid van het Assyrische juk, inclusief verlies van onafhankelijkheid, deportaties en het betalen van schatting.
In dit commentaar wordt de anonieme auteur opnieuw onder de loep genomen, waarbij Becking opmerkt dat het een persoon was met voorkennis van de Assyrische cultuur en taal. De auteur ging schuil achter de naam Nahum, wat troost betekent. Wat voor troost wordt er in dit pamflet beloofd en tegen welke prijs? Op welke manier moet het boek Nahum gezien worden als een troostende reactie op dit trauma?
Oog om oog
Becking geeft een hedendaagse traumagerichte kritiek op de benadering van het boek, en door tegen de stroom in te lezen legt hij uit dat Nahums weg uit het trauma niet de enige weg is. Er kan ook een andere weg van rouw, verwerking en genezing bewandeld worden.
De God van Nahum heeft twee gezichten: één vol mededogen en één vol toorn. Met behulp van een nauwkeurige tekstuele analyse beargumenteert Becking dat de Assyriërs verslagen zullen worden door goddelijke toorn, wat leidt tot het einde van Israëls trauma. Door Nahum conceptueel te lezen wordt duidelijk dat het boek gebaseerd is op het idee van vergelding: ‘oog om oog’.
Theologisch roept dit grote vragen op bij het toepassen van Nahums ‘boodschap’ op onze tijd: druist het niet in tegen het humanisme om in zo'n wraakzuchtige God te geloven? Of is het misschien erger: dit idee overnemen om menselijk handelen te rechtvaardigen in de vele traumatiserende conflicten die onze tijd bepalen?