Eindrapport Weten wat werkt: samen werken aan een betere bijstand

Weten wat werkt

Wat is de beste manier om mensen met een bijstandsuitkering te begeleiden richting participatie of betaald werk? Om deze vraag te beantwoorden heeft een groep Utrechtse wetenschappers in opdracht van de gemeente Utrecht het onderzoek Weten wat werkt uitgevoerd. Voor het onderzoek zijn 787 bijstandsgerechtigden in Utrecht (Zeist) willekeurig ingedeeld in vier verschillende experimentgroepen (randomised controlled trial). Elke groep heeft zestien maanden lang een andere behandeling ontvangen. Eén groep ging ’Met extra hulp in actie’, één groep ging ‘Zelf in actie’ en één groep (‘Werken loont’) mocht langer en meer bijverdiensten houden naast de uitkering. In de vierde groep, de controlegroep, veranderde niks.

Om de onderzoeksvraag te beantwoorden hebben de onderzoekers gekeken naar effecten met betrekking tot arbeidsparticipatie, sociale participatie, gezondheid en welbevinden, klanttevredenheid en de financiële situatie.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Stephanie Rosenkranz, Loek Groot, Timo Verlaat en Mark Sanders, allen verbonden aan de Utrecht University School of Economics (U.S.E.).

Het eindrapport en gerelateerde informatie is beschikbaar als pdf en vanaf deze pagina te downloaden.

Eindrapport

Online bijlagen rapport

Andere relevante documenten

Meer informatie? Lees het nieuwsbericht op de website van de Universiteit Utrecht en op de website van de gemeente Utrecht.

Nieuwsbericht van de Universiteit Utrecht
Nieuwsbericht van de gemeente Utrecht