Toetsvragen maken en evalueren

In deze cursus leer je welke overwegingen van belang zijn bij het ontwikkelen en analyseren van toetsvragen. Zowel open vragen als meerkeuzevragen komen aan bod.

Bestemd voor: 
(Startende) docenten die weinig of geen ervaring hebben met het ontwikkelen van toetsvragen, en meer ervaren docenten die behoefte hebben aan een opfrisser of reflectie
Startmoment(en): 
11 november 2019
Tijdsinvestering: 
3 bijeenkomsten van elk 3 uur + tussentijdse zelfstudie en voorbereiding (circa 1 uur per bijeenkomst)
Locatie: 
Nog niet bekend
Aanbieder: 
Onderwijsadvies & Training
Prijs: Dit bedrag is vrijgesteld van btw
€ 352,- (intern UU/ UMC); € 420,- (extern)
Bijzonderheden: 

Maatwerk is mogelijk

Vraag je je weleens af:

  • Hoe formuleer ik een goede open vraag?
  • Hoe maak ik een goede meerkeuzevraag inclusief alternatieven/afleiders?
  • Wat heeft de voorkeur: Nakijken van de gemaakte toetsen door de werkgroepdocenten of door vragenmakers(experts)?
  • Uit hoeveel vragen moet mijn toets eigenlijk bestaan?

Dan is de cursus Toetsvragen maken en evalueren voor jou het juiste antwoord.

De kwaliteit van een toets staat of valt met de kwaliteit van de individuele vragen waar een toets uit bestaat. Maar wat maakt dat een toetsvraag ook daadwerkelijk een goede vraag is? In deze cursus leer je tijdens drie bijeenkomsten welke overwegingen van belang zijn bij het ontwikkelen en analyseren van toetsvragen. Je gaat aan de slag met eigen materiaal en past wat je leert ook toe in je eigen praktijk. Zowel het ontwikkelen van open vragen als het ontwikkelen van meerkeuzevragen komt aan bod in deze cursus. 

Cursusdata

De cursus start op 11 november 2019 en bestaat uit drie bijeenkomsten:

Maandag 11 november 2019, 13:30 – 16:30
Maandag 18 november 2019, 13:30 – 16:30
Maandag 25 november 2019, 13:30 – 16:30

Programma

Bijeenkomst 1: Toetsontwerp: Open vragen ontwikkelen
Bijeenkomst 2: Toetsontwerp: Meerkeuzevragen ontwikkelen
Bijeenkomst 3: Beoordelen en Toetsanalyse

Leerdoelen

Na afloop kun je:
-    De kenmerken van goede open- en meerkeuzevragen benoemen
-    Goede open en meerkeuzevragen ontwikkelen en analyseren

Over Onderwijsadvies & Training

De onderwijsadviseurs van Onderwijsadvies & Training dragen bij aan de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs. Dit doen zij door het vertalen van wetenschappelijke inzichten naar de dagelijkse praktijk van het onderwijsveld. Wij bieden trainingen en maatwerkoplossingen bij onderwijsvraagstukken, en geven advies over leren in organisaties. Maak kennis met ons.