Toetsen maken en evalueren met de toetscyclus
In deze cursus leer je welke overwegingen van belang zijn bij het ontwikkelen en analyseren van toetsvragen. Zowel open vragen als meerkeuzevragen komen aan bod, maar we gaan ook in op het toetsen van complexe vaardigheden met rubrics. We gebruiken de toetscyclus als leidraad.
- Bestemd voor:
- (Startende) docenten in het hoger onderwijs die weinig of geen ervaring hebben met het ontwikkelen van toetsvragen en meer ervaren docenten die behoefte hebben aan een opfrisser of reflectie (BKO niet verplicht)
- Tijdsinvestering:
- 4 bijeenkomsten van 3 uur. Tussendoor werk je aan opdrachten. Totale tijdsinvestering: 16-20 uur
- Locatie:
- Online
- Aanbieder:
- Onderwijsadvies & Training
- Bijzonderheden:
Ben je geen UU-docent, maar wel geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden van een incompanytraject te bespreken.
Inhoud cursus
Toetsen is een vak apart, maar gelukkig ook prima aan te leren. Dit traject helpt je bij het maken van een goede toets: van toetsontwerp tot evaluatie. In vier bijeenkomsten vergroten we je toetsdeskundigheid en gaan we in op kwaliteitseisen aan goede toetsen. De toetscyclus staat hierbij centraal. Je gaat aan de slag met eigen materiaal en past wat je leert ook toe in je eigen praktijk.
Vragen die aan bod komen:
- Waar moet ik aan denken als ik een toets ga ontwikkelen?
- Hoe zorg ik dat mijn toets voldoet aan de kwaliteitseisen?
- Uit hoeveel vragen moet mijn toets eigenlijk bestaan?
- Hoe formuleer ik een goede open vraag?
- Hoe maak ik een goede meerkeuzevraag inclusief alternatieven/afleiders?
- Wat heeft de voorkeur: Nakijken van de gemaakte toetsen door de werkgroepdocenten of door vragenmakers (experts)?
- Welke andere toetsvormen zijn er en wanneer pas ik die toe?
- Hoe kun je complexe vaardigheden van studenten toetsen?
- De toets is slecht gemaakt, hoe kom ik erachter wat er aan de hand is?
- Mijn collega is soepeler in haar beoordeling dan ik. Hoe kunnen we op één lijn komen?
Programma
Bijeenkomst 1:
- Wat is toetsing?
- Introductie van de toetscyclus
- Kwaliteitseisen aan toetsing
- Functie van de toetsmatrijs
Bijeenkomst 2:
- Verschillende toetsvormen
- Construeren van open en meerkeuze vragen
Bijeenkomst 3:
- Beoordelen van complexe vaardigheden met rubrics
- Peer feedback op elkaars opgestelde vragen
Bijeenkomst 4:
- Toetsanalyse
- Betrouwbaar beoordelen
- Cijfers geven
Leerdoelen
Na afloop kun je:
- De toetscyclus toepassen in je eigen toetspraktijk
- Goede open en meerkeuzevragen ontwikkelen en analyseren
- De kwaliteit van de eigen toetsing screenen en waar nodig optimaliseren
- Een weloverwogen keuze maken voor geschikte toetsvormen
- Toetsen en beoordelingsinstrumenten ontwerpen en samenstellen
- Methoden voor resultatenanalyse, cesuurbepaling en toetsevaluatie in de praktijk gebruiken
Certificaat
Wanneer je alle sessies hebt bijgewoond en actief hebt meegedaan ontvang je een certificaat van deelname van de Universiteit Utrecht.
Voor wie
Deze cursus is gericht op (startende) docenten in het hoger onderwijs die weinig of geen ervaring hebben met het ontwikkelen van toetsvragen en meer ervaren docenten die behoefte hebben aan een opfrisser of reflectie (BKO niet verplicht). Ben je geen docent in het hoger onderwijs, maar wel geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden van een incompanytraject te bespreken.
Deze cursus heeft een minimum van 6 deelnemers en een maximum van 12 deelnemers.
Trainers
Contactpersoon
Over Onderwijsadvies & Training
Onderwijsadvies & Training ondersteunt onderwijsprofessionals gedurende hun hele loopbaan. Wij bieden maatwerkoplossingen bij onderwijsvraagstukken, en geven advies over leren in organisaties. We verbinden kennis uit de wetenschap met de onderwijspraktijk, om tot nieuwe perspectieven te komen. Bezoek onze website.
Betalings- en annuleringsvoorwaarden
Op alle diensten van Onderwijsadvies & Training zijn betalings- en annuleringsvoorwaarden van toepassing.