Doe meer met toetsen

• OnderwijsvormOp locatie
  • DiplomeringCertificaat
  • Prijs€1.065

In deze cursus gaan we dieper in op het onderwerp toetsing. Je ontwikkelt een dieper begrip over de kern van toetsing en over hoe veranderingen in de maatschappij invloed hebben op toetsing.

Inhoud cursus

In deze cursus we in op waaróm we toetsen. Aan het einde van de cursus ben je beter in staat om uit te leggen waarom je voor een bepaald type toets kiest of zelfs waarom je überhaupt toetsen gebruikt (toetsvisie). Dit draagt bij aan je toetsdeskundigheid als docent.

Voor wie?

Deze cursus is gericht op docenten van de Universiteit Utrecht.

Voorkennis

Je hebt basiskennis op het gebied van toetsing, bijvoorbeeld via de BKO. Zo weet je hoe je een goede toets in elkaar zet en waar die aan moet voldoen.

Groepsgrootte

Aantal deelnemers: 6-14.

Een minimaal aantal deelnemers van 6 is een vereiste voor het doorgaan van de training. Mocht de training niet doorgaan vanwege te weinig deelnemers, dan hoor je dit uiterlijk twee weken voor de eerste bijeenkomst.

Kosten voor UU-docenten

UU-docenten kunnen gebruikmaken van O&T eenheden (mits beschikbaar) of deelnemen tegen gereduceerd tarief. In beide gevallen in overleg met de eigen faculteit.

Utrecht Science Park

Bekijk hieronder welke onderwerpen in de vier bijeenkomsten aan bod komen.

1. Van doel naar toets

In deze eerste bijeenkomst gaan we in op de grote vragen rondom toetsen, zoals: waarom toets je eigenlijk (toetsvisie), wat wil je toetsen en hoe ga je dat toetsen (voor een opleiding vaak vastgelegd in een toetsplan). We analyseren de fit tussen de toetsvorm en het doel dat je nastreeft met de toets. Toets je wel écht wat je wilt weten?

2. Alternatieve toetsvormen

Iedereen kent het tentamen met open en meerkeuzevragen. Maar wat is er verder nog allemaal mogelijk? In deze bijeenkomst grijp je regelmatig terug op de analyse van de fit tussen toetsvorm en toetsdoel uit de eerste bijeenkomst. Meerdere alternatieve toetsvormen (zoals groepswerk) komen aan bod. Wellicht haal je hier nieuwe inspiratie uit!

3. Toetsen om van te leren

We gebruiken toetsen vaak om het geleerde te toetsen (assessment of learning), maar je kunt toetsen ook inzetten om van te leren (assessment for learning). Tijdens deze bijeenkomst kijken we vanuit dit perspectief nogmaals naar de toetsvisie en de toetsdoelen. Kloppen die nog? We bespreken hoe je self assessment en peer feedback in kunt zetten om het leren van toetsen te stimuleren. Daarnaast zullen we zien dat rubrics niet alleen nut hebben bij het beoordelen, maar ook goed in te zetten zijn bij het gebruik van self assessment en peer feedback.

4. Toetsanalyse & individuele vraagstukken

In de laatste bijeenkomst is ruimte voor individuele vraagstukken (bijvoorbeeld op het gebied van AI). Daarnaast gaan we aan de slag met een toetsanalyse, waarbij we ons vooral richten op de interpretatie van psychometrische gegevens. Ook daarbij grijpen we terug op de toetsvisie en -doelen.

Data:

2024:

10 oktober (9:30-12:30u)
24 oktober (9:30-12:30u)
7 november (9:30-12:30u)

2025:

3 april 2025 (9:30-12:30u)
17 april 2025 (9:30-12:30u)
8 mei 2025 (9:30-12:30u)

Incompany / maatwerk?

We bieden deze cursus ook incompany aan, desgewenst op maat gemaakt. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee.

Dr. Steven Raaijmakers

Heb je een (onderwijskundige) vraag, of ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een incompanytraining of adviestraject op maat? We denken graag met je mee.

Neem contact met ons op via: onderwijsadviesentraining@uu.nl of 030 253 2261.

Over Onderwijsadvies & Training

Onderwijsadvies & Training traint onderwijsprofessionals gedurende hun hele loopbaan. Wij bieden maatwerkoplossingen bij onderwijsvraagstukken, en geven scholen en opleidingen onderwijskundig advies. We verbinden kennis uit de wetenschap met de onderwijspraktijk om tot nieuwe perspectieven te komen. Onderwijsadvies & Training is onderdeel van de Universiteit Utrecht.

Betalings- en annuleringsvoorwaarden

Op alle diensten van Onderwijsadvies & Training zijn betalings- en annuleringsvoorwaarden van toepassing.

Volg ons via: