Toetsanalyse en cijfers geven

  • Duur3 uur
  • StartmomentDatum volgt nog
  • VoertaalNederlands
  • DiplomeringCertificaat
  • Prijs€210

Toetsanalyse geeft informatie die de docent helpt bij het optimaliseren van de toets(vragen) en het nemen van beslissingen die recht doen aan de leerprestaties van de studenten.

Als jouw toets is gemaakt en verwerkt, wordt duidelijk wat het slagingspercentage is. Misschien vraag je je af of de toets misschien te makkelijk of moeilijk was? En ga ja achteraf nog cijfers bijstellen of juist niet?

Ook is het goed om terug te kijken op de kwaliteit van jouw toets en de toetsvragen. Heb ik wel voldoende vragen om een goed oordeel te kunnen vellen? Was er een goede mix van moeilijke en makkelijke vragen? Hebben de vragen onderscheid gemaakt tussen de goed en minder goed presterende studenten?

Programma

In deze workshop van één dagdeel werken de deelnemers met een toetsanalyse van hun eigen toets. Is er geen toetsanalyse voor handen, dan krijgen de deelnemers een hulpmiddel (Excel-sjabloon) die hen in staat stelt op eenvoudige wijze de toetsresultaten te analyseren. De analyseresultaten gaan we systematisch na en al doende leren de deelnemers de betrouwbaarheidsmaat (Cronbach’s α) te interpreteren in relatie tot de studentenpopulatie en het scorepatroon. En, in meer detail gaan we de kwaliteit van de vragen na op basis van combinaties van Rir- en P-waarden. Mogelijke oorzaken voor afwijkende patronen proberen we te achterhalen, waarmee een begin wordt gemaakt voor vraagverbetering.

Voor het vaststellen van de cijfers en de voldoende-onvoldoende grens (cesuur) gaan we in op de consequenties van enkele van de meest gebruikte cesuurmethoden (absolute, relatieve en combinatiemethode), het gebruik van een cijferschaal van 0 tot 10 of van 1 tot 10 en algoritmen voor het omzetten van scores naar cijfers.

Leerdoelen

Als je de workshop hebt gevolgd dan kun je:

  • een weloverwogen keuze maken voor een methode voor het bepalen van de zak-slaaggrens en het geven van cijfers, en het eventueel aanpassen van de norm.
  • een toetsanalyse uitvoeren en de analyseresultaten interpreteren en gebruiken om de betrouwbaarheid te kunnen vaststellen en de kwaliteit van de toets in haar geheel en van de vragen afzonderlijk te verbeteren.

Wil je met je eigen cursusteam of op programmaniveau kijken naar toetsanalyses? Neem dan contact met ons op voor de maatwerkopties.

Bestemd voor

Docenten en/of docententeam in het hoger onderwijs

Kosten voor UU-docenten

UU-docenten kunnen gebruikmaken van O&T eenheden (mits beschikbaar) of deelnemen tegen gereduceerd tarief. In beide gevallen in overleg met de eigen faculteit.

Blijf op de hoogte

Deze cursus is nog niet gepland, dus aanmelden is nog niet mogelijk. Wil je een bericht ontvangen wanneer er nieuwe data gepland zijn? Meld je vrijblijvend aan voor de wachtlijst.

Incompany / maatwerk?

We bieden deze cursus ook incompany aan, desgewenst op maat gemaakt. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee.

Trainer

Drs. Marlies van Beek

Heb je een (onderwijskundige) vraag, of ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een incompanytraining of adviestraject op maat? We denken graag met je mee.

Neem contact met ons op via: onderwijsadviesentraining@uu.nl of 030 253 2261.

Over Onderwijsadvies & Training

Onderwijsadvies & Training traint onderwijsprofessionals gedurende hun hele loopbaan. Wij bieden maatwerkoplossingen bij onderwijsvraagstukken, en geven scholen en opleidingen onderwijskundig advies. We verbinden kennis uit de wetenschap met de onderwijspraktijk om tot nieuwe perspectieven te komen. Onderwijsadvies & Training is onderdeel van de Universiteit Utrecht.

Betalings- en annuleringsvoorwaarden

Op alle diensten van Onderwijsadvies & Training zijn betalings- en annuleringsvoorwaarden van toepassing.

Volg ons via: